Fjärilsciklid med avsmalnande fena

#1 - 2 december 2009 20:48
Jag har haft 10 fjärilsciklider vara 6 varit Gula fjärilsciklider. En av de gula fick efter 1 vecka en avsmalnande stjärtfena och ett par dagar senare var den död. Nu en vecka senare ser jag ytterligare en Gul fjärilsciklid som börjat med samma beteende och smal stjärtfena.

Jag bor i nybyggd lägenhet i Stockholm (borde vara nya vattenrör) och gör ~20% vattenbyte i veckan alternativt varannan vecka. Akvariet dessa går i är på 500L. Temperaturen ligger på 27-28 grader. Skalarer och Svärdbärare uppvisar inga symptom och de har gått längre i akvariet.

Jag har kollat de flesta värden jag kan tänka mig utom pH. Kan det vara problem med pH eller är det så att dessa helt enkelt inte trivs?
#2 - 2 december 2009 20:53
Vad jag har förstått så kan dom flesta fiskarna leva i ett relativt brett pH värde. T.ex mina ap. hongsloi bor just nu i pH 7. Men eftersom lägenheten är nybyggd och ev. har nya vattenrör, kan det vara spår av koppar i vattnet vilket kan ställa till enorma problem. Nu har jag själv ingen erfarenhet av det men det finns koppar tester att köpa och kolla värdet med.
#3 - 2 december 2009 21:11
Lägenheten är inte helt nybyggd, huset är 10 år gammalt. Men det kan vara lika bra att kolla ändå. Jag är ganska förundrad. Tänk om de hade kunnat snacka så man fick reda på vad problemet är :)
#4 - 3 december 2009 00:37
Det är nog inget fel på ditt vatten utan på själva fiskarna. Jag antar att det är M.Ramirezi "Yellow" som du har, dessa har korsats fram precis som "Electric Blue" som jag själv har, deras stjärtar smalnade av också...Även sett att några av de som går i affären jag köpte dom har avsmalnade stjärtar.(dom var inte så när jag köpte dom givetvis)
#5 - 3 december 2009 13:53
Aha. Jag håller precis på med ett vattenbyte som sista utväg men det kanske är lönlöst trots allt.

Annons