Fjärilsciklid, karets utseende

#1 - 19 september 2008 08:54
Hej!
Jag funderar ju nu på att skaffa fjärilsciklid, men hur ska ett optimalt kar se ut?

Har en kokosnöts grotta, ska jag skaffa flera? Och ska jag "slänga i" lite stora stenar? Och är det viktigt att ha mycket växter, har 4 svärdsplantor, helst vill jag inte ha fler?
#2 - 19 september 2008 09:08
JojjeN skrev:
Hej!

Jag funderar ju nu på att skaffa fjärilsciklid, men hur ska ett optimalt kar se ut?

Har en kokosnöts grotta, ska jag skaffa flera? Och ska jag "slänga i" lite stora stenar? Och är det viktigt att ha mycket växter, har 4 svärdsplantor, helst vill jag inte ha fler?

Halloj Jojje!
Förr i tiden när jag hade mycket Fjärilsciklider (och på den tiden var det inga problem med yngelvård o.s.v.) fick jag bäst resultat när karen var ordentligt planterade med mycket växter, gärna tätt satta, och strategiskt utplacerade runda eller flata stenar lite här och var mellan växterna - inga stora bumlingar utan såpass små att de fick plats i handflatan.
F-cikliderna leker öppet och kan t.o.m. leka rätt på sanden om dom får feeling.
Se till att det blir lite "djungelkänsla" med många små prång och ställen där de kan vara ostört, gärna med några mindre rötter här och var.
Sammanfattningsvis; en massa ställen som de kan välja och vraka på. Inreder man typ såhär blir fiskarna oftast nöjda och känner sig trygga - och lekarna brukar inte vänta på sig.
:)
#3 - 19 september 2008 09:32
Jag håller med MaxB.

Har du inte haft fjärilsciklider förut så får du vara mycket noggrann med vattenkvaliteten. De fjärilsciklider som säljs idag är av varierande kvalitet, men de flesta är mycket känsliga för svängningar i vattenkvaliteten.
#4 - 19 september 2008 10:09
slår ett slag för den bolivianska fjärilen.
minst lika vacker, men generellt sett tåligare.

inredning är den samma som MaxB säger till den vanliga fjärilen.
#5 - 19 september 2008 10:25
Fisken samt stenar är köpta och ligger för inkoppning, dessutom har jag planterat om växterna till lite tätare runt grottan.
#6 - 19 september 2008 10:26
JojjeN skrev:
Fisken samt stenar är köpta och ligger för inkoppning, dessutom har jag planterat om växterna till lite tätare runt grottan.

varför grotta ??
#7 - 19 september 2008 10:41
Jag håller definitivt inte med om att den bolivianska fjärilscikliden är lika fin. Den är tåligare men har inte lika fina färger.

Men smaken är ju som baken...
#8 - 19 september 2008 10:52
Kensa skrev:
varför grotta ??

Jag rtodde dom tog grottor som revir. Men då får väl ancistrusen ha kvar grottan för sig sajälv då. ;)
#9 - 19 september 2008 11:06
JojjeN skrev:
Jag rtodde dom tog grottor som revir. Men då får väl ancistrusen ha kvar grottan för sig sajälv då. ;)

Ja, låt Ancistrusen behålla sin grotta så kanske den håller sig där mestadels. Ancistrusar är experter på att nosa upp var det finns äggfrukost - de är ena jävlar på att käka ägg...
Kommer ihåg när ett av mina Discuspar hade lagt en mäktig äggmacka på en rot. Båda föräldrarna stod och fläcktade och vaktade noga - och där kom väl den jädra Ancistrusen "krypandes" och sög i sig hela rubbet...
Ja, fy fan vilken läskig syn - och det hände mer än en gång, kan jag säga...
#10 - 19 september 2008 11:15
MaxB skrev:
Ja, låt Ancistrusen behålla sin grotta så kanske den håller sig där mestadels. Ancistrusar är experter på att nosa upp var det finns äggfrukost - de är ena jävlar på att käka ägg...

Kommer ihåg när ett av mina Discuspar hade lagt en mäktig äggmacka på en rot. Båda föräldrarna stod och fläcktade och vaktade noga - och där kom väl den jädra Ancistrusen "krypandes" och sög i sig hela rubbet...

Men vaktar fjärilarna sina ägg också?
#11 - 19 september 2008 11:20
Ja de gör de (ibland). Men de är ganska dåliga på det. Finns det ägg-hungriga fiskar i akvariet så är det svårt att lyckas (det är tillräckligt svårt att lyckas få ynglen att överleva även om föräldrarna är helt ensamma med ynglen).
#12 - 19 september 2008 11:21
MaxB skrev:

jodå...kaviarälskande typer är de.

har ett ilsket scalarpar som lägger rom väldigt ofta.
de vaktar som hökar, och hugger efter ALLT som kommer inom
20-30 cm från rommen.

utom när det gäller malarna....de smyger fram, lägger sig bredvid rommen
och sakta tuggar isig allt....utan att scalarerna bryr sig.

hade innan bolivianer....samma sak där....
#13 - 19 september 2008 11:28
Visst Jojje!
Fjärilarna vaktar både ägg och yngel - om du har lite flyt med att få bra exemplar - som via sina föräldrar blivit präglade att sköta om sin avkomma.

Jag tror faktiskt det är så att malarna har en så "stealthig" metod när de närmar sig exempelvis ägg - att föräldrarna helt enkelt inte upptäcker malen förrän det är försent. I de fall då till och med riktigt stora, griska Discusar upptäcker malen i tid och försöker jaga bort den, så brukar det hjälpa föga. Med sina tjocka "pansarplåtar" jobbar sig Ancistrusen ändå fram till äggaladåben, trots bett och bryska puffar...
#14 - 19 september 2008 11:35
Nu har jag bestämt mig för att om det kommer yngel på stenen så åker ancistrusen ner i födburen för sjuka fiskar. :P
#15 - 19 september 2008 11:49
JojjeN skrev:
Nu har jag bestämt mig för att om det kommer yngel på stenen så åker ancistrusen ner i födburen för sjuka fiskar. :P

Okej... jag tror såhär; Om du vill försöka med Fjärilar - vilka är otroligt vackra och intressanta i sin rätta miljö - så skall du tänka Fjärilsciklider - alltså att du gör iordning ett kar som helt enkelt passar för dessa fiskar.
Du tar bort sådan fisk som kanske inte passar i miljön, och vill du ha lyckad Fjärilslek så är nog Ancistrusen läge på att plocka bort. Sedan förbereder du dig på att inreda och skapa karet för Fjärilar. Då blir det lugn och behagligt för fiskarna. Idén med att röja runt med håvar och grejer för att fånga upp en Ancistrus efter att fjärilarna har lekt skapar milt sagt kaos i ditt kar och Fjärilarna går bananas och äter med sörsta säkerhet upp äggen direkt. Förbered först - sedan Fjärilar i karet!
Självklart kan man ha Fjärilar tillsammans med en mängd olika fiskar i ett "sällskapskar" - och de kan förvisso leka och få yngel i ett sådant - men man får nog räkna med att det blir en kort ägg- och yngelperiod.
Ta en funderare på Fjärilarna och arbeta utifrån din idé om hur du vill att dina Fjärilar skall trivas och bete sig.
:)
#16 - 19 september 2008 12:35
Man ser ju iallafall att dom tänker lite till skillnad dfrån dom andra fiskarna, medans dom andra fiskarna 24/7 försöker komma in i yngelburen, så satte dom istället genast igång att hitta ett annat sätt att ta sig in, dom gör alla möjliga påfund. Något sånt skulle ju aldrig mina andra fiskar komma på. ;)

Är hel nöjd. Vackra, orädda, charmiga till beteendet, och en hjärna att tänka mig, allt jag ville ha i en och samma fisk. :)

Återigen Tack Smurfmats som gav mig idéen. Jag struntar nog i att få yngel att överleva, jag låter dom leka och lägga på stenarna, och så i bästa fall kanske dom fixar det nån gång, men jag lägger mig inte i det. :)
#17 - 19 september 2008 12:36
Honan som blivit mest besatt av ynglena i yngelburen är så gullig när hon står vid sidan och man ser blicken vandra mellan ynglena därinne, och så försöker hon ta sig in, misslyckas, backar tillbaka och tittar, och man ser hur hon riktar huvudet varefter dom flyttar sig. =)
#18 - 19 september 2008 12:44
Gôtt att det funkar!
Lycka till med dina fjärilar - och fortsätt att posta inlägg och berätta hur det går - Spännande!:)
#19 - 19 september 2008 12:47
Ska jag göra =) De börjar få tillbaka de riktigt starka färgerna, efter transporten.

Blev ju med cykel, så blev aningen skumpigt, även om jag gick med cykeln största delen av sträckan. Men bad expediten att slå in plastpåsen där fiskarna var, i tidningspapper så det skulle bli mörkt och lugnare, så det gick bra. =)
#20 - 19 september 2008 15:02
wow har jag fått dig att ta dina första fjärilar!:D bra jobbat!

hoppas det går bra med dina skyddslingar, som sagt tidigare ancistrus käkar rommen med stor aptit. enda gången jag fått upp yngel är när det bara var amanoräkor i karet!

nu har jag två kar med ett lekpar i varje! :)
#21 - 19 september 2008 15:26
Ska lägga upåp lite bilder, komme snart =)
#22 - 19 september 2008 17:09
http://s450.photobucket.com/albums/qq225/JojjeInfinite/

Bilder på mitt akvarium, och dom flesta på fjärilarna. =)
#23 - 19 september 2008 17:29
Behövs lösenord för att se det o.O
#24 - 19 september 2008 17:53
#25 - 19 september 2008 18:44
Nu kommer dom :D
http://img381.imageshack.us/my.php?image=dsc02588ti7.jpg

http://img383.imageshack.us/my.php?image=dsc02587ca0.jpg

http://img170.imageshack.us/my.php?image=dsc02591be2.jpg
Försöker få ut ynglen ;)

Just nu försöker hanen få med honan in bakom några växter, men så hittade han mat, och män tillsammans med mat får allt att stanna upp. ;)
#26 - 27 september 2008 23:04
Hej!
Jag har haft Fjärilciklider i många omgångar. Tyvärr är de ofta av dålig kvalite & dör ofta av lätta infektioner. Däremot är de fantastiskt vackra när de lever med sina färger. De lägger sällan rom undanskymt i grottor utan oftast helt synligt på botten.

När det gäller ancistrus som romtjuv så tycker jag inte att de är så farliga.
Eftersom jag har oräkneliga individer på grund av att de ständigt ynglar av sig så har de inte hittills en enda gång lyckats ta Discusens rom föränn de har övergett den när den varit död. Ancistrusen har farliga taggar som kan ge andra fiskar infektioner men de använder dem oftast defensivt. Däremot deras större släktingar som blir uppemot 20 cm är som tanks när de scannar akvariet efter rom.

Annons