Fjärilsciklid i nystartat akvarium

#1 - 13 mars 2012 18:51
Jag har köpt mig ett nytt akvarium och håller just nu på att starta upp det. Jag kommer inom de närmsta dagarna sätta in kardinaltetror för att få igång systemet med några fiskar. Därefter ska jag sätta in fjärilciklider men efter att ha läst runt lite har jag fått lite vibbar av att dem är väldigt känsliga. Hur länge bör jag vänta med att sätta inom dem från det att akvariet är startat. Jag kör med bakterieflora till filtret så jag räknar med att första fiskarna kan gå i som testpiloter redan efetr 24 timmar. Men längre bör jag nog vänta med fjärilscikliderna men frågan är hur länge...
#2 - 13 mars 2012 18:54
du behöver inte vänta 24h med att sätta i dom första fiskarna, det räcker att temperaturen har blivit stabil, brukar bara ta några timmar om man har doppvärmare.
sen kan du sätta i första fiskarna.
#3 - 13 mars 2012 19:06
MrH skrev:
du behöver inte vänta 24h med att sätta i dom första fiskarna, det räcker att temperaturen har blivit stabil, brukar bara ta några timmar om man har doppvärmare.

sen kan du sätta i första fiskarna.

Även fjärilscikliderna?
#4 - 13 mars 2012 19:09
vet faktiskt inte hur känsliga dom är, men precis osm du så har ja läst att dom kanske kan va lite känsliga.

så ja skulle nog börja med tetrorna några veckor å låta dom köra in karet.
#5 - 13 mars 2012 19:18
Jag skulle väntat 6 månader med fjärilar. Jo det låter extremt men det tar ett rejält tag innan ett kar mognar ordentligt och som du skriver är fjärilar kända för att vara känsliga som tusan.
#6 - 13 mars 2012 20:03
Jag skulle väntat 6 månader med fjärilar. Jo det låter extremt men det tar ett rejält tag innan ett kar mognar ordentligt och som du skriver är fjärilar kända för att vara känsliga som tusan.

Ojdå, så länge! Jag får se hur länge jag orkar vänta och hur de andra fiskarna verkar må. Det är trots allt inte en förmögenhet man måste lägga på fjärilarna. Har läst om att bolivianska fjärilar ska vara lite tåligare. Var kommer "vanliga" fjärilar ifrån?
#7 - 13 mars 2012 20:44
De allra flesta skulle nog inte vänta så länge men om man vill ge dem bästa möjlighet att leva är det bäst att ge dem ett moget kar. Tyvärr är nog risken stor hur man än gör att de dör ganska snabbt. De verkar vara sönderodlade och dör som flugor även för erfarna akvarister, några rävar här som försökt och misslyckats. Det går ibland få tag lä vildfångade som är tåligare.
Bolivianska fjärilar är betydligt mer robusta. Det man får se upp med bara är att de ofta verkar komma med inälvsparasiter, något som flera jag vet har varit med om. Rätt medicin hjälper dock gott.
Jag skulle rekommendera bolivianer, de är charmiga och hyfsat lättlekta om man ger dem varierar kost.
#8 - 13 mars 2012 22:56
Jag stoppade in en fjärilshona när mitt akvarium varit i gång i 3-3,5 veckor. Nu hade jag henne redan i ett mindre kar och hon är fullvuxen och robust, så förutsättningarna var kanske bättre än om man köper några pyttesmå rackare från affären. Än så länge ser hon ut att må prima, har gått ca 2veckor där nu. Men då har jag också så vitt jag kan se inga spår av nitrit.

Det verkar vara lite olika hur känsliga fjärilarna är, jag har haft två honor i över ett år och de är hälsan själva. Men under denna tid har jag även avverkat två hanar (varav en electric blue) och precis köpt en tredje, så mina hanar har bara blivit ca 6 månader.
Ska se hur det går nu när de ska gå i ett större kar och kommer få lite konkurrens av ett annat par dvärgciklider, är rädd för att det kanske inte kommer funka lika bra då. Men det återstår ju att se..
#9 - 13 mars 2012 23:51
Det beror helt på vad du får för individ till fisk, vissa är starka vissa svaga. men gör som dem andra säger, vänta ett gott tag innan du skaffar dem.
Kardentalerna är också känsliga.
låt akvariet stå igång en vecka eller 2 sen kan du tänka på att skaffa kanske någon mal, dem brukar i regel vara väldigt tåliga och bajsa ordentligt :D glöm inte att använda medel som tar bort alla metaller i vattnet du har, fast det kanske det preparatet du prata om gör.
Guldfiskar kan nog också vara ganska bra att köra igång med. bajjar en del :D
#10 - 15 mars 2012 13:52
fredde85 skrev:
Det beror helt på vad du får för individ till fisk, vissa är starka vissa svaga. men gör som dem andra säger, vänta ett gott tag innan du skaffar dem.

Kardentalerna är också känsliga.

låt akvariet stå igång en vecka eller 2 sen kan du tänka på att skaffa kanske någon mal, dem brukar i regel vara väldigt tåliga och bajsa ordentligt :D glöm inte att använda medel som tar bort alla metaller i vattnet du har, fast det kanske det preparatet du prata om gör.

Guldfiskar kan nog också vara ganska bra att köra igång med. bajjar en del :D

Nja guldfiskar är inte aktuellt. Jag kör med vattenberedere och tillsätter även bakteriekultur och med tanke på den tillsatsen så verkar det ju som att man BÖR sätta in fisk redan efter 24 h för att få igång bakteriefloran. Men det kanske är bättre att skippa bakterietillsatsen helt och hållet och låta akvariet köra in sig själv några veckor.
#11 - 15 mars 2012 14:22
kör på fjärilsciklid om du har en fet plånbok och tycker det är roligt att fiska upp döingar varje vecka....

kör på bolovianer om du vill ha fiskarna länge.....

dock inga bolivianer förrän karet är färdigcyklat vilket tar mellan 1-6 månader beroende på hur väl du sköter det....

.
#12 - 15 mars 2012 16:34
Då ska jag söka efter bolivianska när tiden väl är inne. Bor i Göteborg, någon som vet var de finns att köpa här i stan?
#13 - 22 mars 2012 15:34
Jag tror inte att det är några problem att be din lokala butik att ta hem dem:) Det skadar ju inte att fråga i alla fall;)
#14 - 1 april 2012 08:50
Min erfarenhet (efter ett dött par) är att det spelar stor roll var ifrån du köper dem! Det första paret dog efter en månad för jag EN gång slarvat med ett vattenbyte. Köpte dem på Arken Zoo och misstänker att de var sönderavlade. Köpte nästa par på Trop i Gbg (F1 enligt säljaren) och de klarar sig prima fast jag slarvade med ett vattenbyte :) Däremot tror jag inte de gillar förändringar. Tog honans grop i anspråk och la dit en rot och de har inte lekt sen dess. Nu har hon fått tillbaka sitt hörn och verkar glad igen, får se om de kommer försöka sig på en lek igen! När de var glada lekte de varannan vecka, även om de inte lyckades att få yngel. Riktigt intressanta små rackare att titta på.

Annons