Fjärilsciklid i högt ph

#1 - 26 januari 2010 22:00
Hej!

Jag undrar om man kan hålla ett par Fjärilsciklider i ett vatten som har ph värde mellan 7,5-8,0? Vad tycker ni, har för erfarenheter mm?

Om inte, har ni då förslag på någon annan parbildande fisk i ungefär samma storlek? Gärna färgglad o fredlig.
Mitt akvarium är 110l, temp 25 grader, inrett med mkt växter, grottor.
Invånare är
1 Ancistrus
4 Platy
15 Svarta neontetror

Mvh Charlotte K
#2 - 27 januari 2010 02:10
Ja du kan ha dina fjärilar där i. Sen om du ska få yngel på dom så är det en annan femma men det är det inte ens vissa erfarna akvarister som klarar av.
Tänk på att fjärilar vill gärna ha bra och fräscht vatten så vattenbyten blir nog lite tätare än vad du hade behövt med dina tidigare fiskar.
#3 - 27 januari 2010 06:44
8 låter väl lite väl högt för Fjärilar ... Men jag betraktar mig ändå som nybörjare. Kanske borde satsa på Malawi / Tanganyka istället? De trivs ju bra i sådant vatten.
#4 - 27 januari 2010 07:22
Så länge du har ett stabillt ph så blir det nog inga större problem alltså jämna vattenbyten och ofta , problemet är bara om du skulle få yngel så blir större delen av ynglen bara ett kön, kommer dock inte ihåg vilket bara :)
#5 - 27 januari 2010 08:13
Så länge du har ett stabillt ph så blir det nog inga större problem alltså jämna vattenbyten och ofta , problemet är bara om du skulle få yngel så blir större delen av ynglen bara ett kön, kommer dock inte ihåg vilket bara :)

är inte det palettciklid du tänker på?

i litteraturen och enligt mina erfarnheter krävs det ett mjukt vatten för att få ägg att bli yngel..
#6 - 27 januari 2010 11:27
smurfmats skrev:
är inte det palettciklid du tänker på?

i litteraturen och enligt mina erfarnheter krävs det ett mjukt vatten för att få ägg att bli yngel..

Kanske det va ja:p:d men jag får för mig att jag läst om något sådant om dessa också, kanske är bara jag som bland ihop det [:o]
Bilagor:
#7 - 27 januari 2010 13:55
Du kan ju alltid justera ner pH lite. Men 7,5 är vad jag har förstått och har erfarenhet av helt ok.

Vimsa skrev:
Kanske borde satsa på Malawi / Tanganyka istället? De trivs ju bra i sådant vatten.

Det flesta Malawi och Tanganyka ciklider passar inget vidare med platy och neontetror.

Annons