Fjärilsciklid - Hur ska jag göra med yngel?

#1 - 2 april 2005 07:27
Mina fjärilsciklider har lekt och för två dagar sen så grävde dom en grop och la äggen i gropen, enligt zoopets beskrivning så ska äggen läggas på en flat sten och när de kläcks så flyttar de över ynglen till en grop. Men dom kanske glömde det och la äggen i gropen direkt!?!?:D Nej, nu till frågan. Hur ska jag göra med ynglen när dom har äggen har kläckts? Ska jag flytta över ynglen till ett eget kar med föräldrarna? Jag har guppys, kardinaltetror, otocinclus och corydoras, är det någon risk att ynglen blir uppätna? Jättekul att dom har fått yngel, nu känner jag att jag har lyckats!!:p
///Victor
PS: Om nån är sugen på att köpa yngel billigt i framtiden så hör av er! (inte en annons!!)
#2 - 2 april 2005 10:19
Har inte för stora förhoppningar dem kommer äta upp sina ägg snart när dem börjar mögla.
// Marcus
#3 - 2 april 2005 10:51
[QUOTE=Kockfrallan]Har inte för stora förhoppningar dem kommer äta upp sina ägg snart när dem börjar mögla.
// Marcus[/QUOTE]
Vadå mögla?????? Du får du förklara dig!!! Varför skulle dom börja mögla!!! Nån mer "erfaren" som kan säga nått??
///Victor
#4 - 2 april 2005 10:56
Jag är inte så erfaren men fjärilar ska vara jätte svåra att föda upp men dem leker lätt.
Mina har lekt 3 gånger på 2 månader men efter typ 1,5 dygn äter dem upp äggen för att de börjar mögla.
Jag vet inte varför men dem bara gör det. tydligen måste man ha perfekta vatten värden.
// Marcus
#5 - 2 april 2005 10:56
Titta på min beskrivning av mina försök att odla fjärilsciklider i batskis tråd "vad är det med min fjärilsciklidhane?"...
/ Iris
#6 - 2 april 2005 18:52
Hade fjärilar som la rom säkert fem-sex gånger utan att lyckas få yngel... Problemet är att de har avlats så hårt och på ett sådant sätt att de inte har fått utvecka sin yngelvård naturligt, istället så har uppfödarna "vårdat" rommen osv vilket gjort att fjärilarna har glömt hur man gör.. :(
#7 - 2 april 2005 20:35
I tråden http://www.zpet.se/forum/showthread.php?p=593843 har jag redan svarat på de flesta frågorna.

Till det kan jag säga att dels tror jag inte på att det är "sönderavel" som är boven, dels är de faktiskt inte så svåra om man bara accepterar att följa de rekommendationer som finns. Jag har haft säkert 50 lekar men bara brytt mig om att fixa vattnet riktigt en gång, det är den enda lek där föräldrarna fått fram några yngel.

Lycka till!

Annons