Fjärilsciklid Hjälp!!

#1 - 11 augusti 2007 21:22
Hej

jag har ett par frågor angående Fjärilsciklider, 1 om man nu har en 60l akvarie hur många av dem kan jag ha i karet? för jag hade 5st (2 hanar 3honor) i min 110ls men dem dog efter ett non månad dem lekte men d blev inget av och jag mistänkte att dem andra fiskarna åt romen eller att d va nått fel på vattnet för dem dog, sen å andra sidan hände inget med resten av fisken, jag har för närvarande 5 guppy 10 neoner 2st zebra och alla har klarat sig mkt väl..dem e livliga och har skoj och det har gått dryga 3 månader sen jag köpte in dem...

nu vill jag göra ett nytt försök med Fjärilsciklider och jag vill verkligen ha allt rätt...jag har läst en hel del, men dock så återstår en fråga som jag inte kunde hitta svaret på...detta med att romen försvinner...eller blir upp äten...för jag har läst allt ifrån att man placerat 2 par i samma kar till att man tagit bort honan...men dock har folk misslyckats och dem tycks juh ha rättså bra koll på vad dem syslar med...men va jag tänkte på va om man tar bort hanen och honan från karet o låter romen va där ifred och sen för in henen efter att romen kläckts skulle d gör nått..

sen så hade jag behövt lite råd med hur jag ska inreda karet, man har juh läst en del men d e juh inget fel med att få lite fler råd..

MVH
Blup
#2 - 12 augusti 2007 07:25
BlupBlup skrev:
Hej

jag har ett par frågor angående Fjärilsciklider, 1 om man nu har en 60l akvarie hur många av dem kan jag ha i karet? för jag hade 5st (2 hanar 3honor) i min 110ls men dem dog efter ett non månad dem lekte men d blev inget av och jag mistänkte att dem andra fiskarna åt romen eller att d va nått fel på vattnet för dem dog, sen å andra sidan hände inget med resten av fisken, jag har för närvarande 5 guppy 10 neoner 2st zebra och alla har klarat sig mkt väl..

[COLOR=blue]Är det Zebraciklider eller Zebrafiskar du menar???[/COLOR]
[COLOR=blue]Är det Zebraciklider så är det inte så konstigt att dina Fjärilsciklider dog.[/COLOR]
#3 - 12 augusti 2007 08:20
BlupBlup skrev:
Hej

jag har ett par frågor angående Fjärilsciklider, 1 om man nu har en 60l akvarie hur många av dem kan jag ha i karet? för jag hade 5st (2 hanar 3honor) i min 110ls men dem dog efter ett non månad dem lekte men d blev inget av och jag mistänkte att dem andra fiskarna åt romen eller att d va nått fel på vattnet för dem dog, sen å andra sidan hände inget med resten av fisken, jag har för närvarande 5 guppy 10 neoner 2st zebra och alla har klarat sig mkt väl..dem e livliga och har skoj och det har gått dryga 3 månader sen jag köpte in dem...

nu vill jag göra ett nytt försök med Fjärilsciklider och jag vill verkligen ha allt rätt...jag har läst en hel del, men dock så återstår en fråga som jag inte kunde hitta svaret på...detta med att romen försvinner...eller blir upp äten...för jag har läst allt ifrån att man placerat 2 par i samma kar till att man tagit bort honan...men dock har folk misslyckats och dem tycks juh ha rättså bra koll på vad dem syslar med...men va jag tänkte på va om man tar bort hanen och honan från karet o låter romen va där ifred och sen för in henen efter att romen kläckts skulle d gör nått..

sen så hade jag behövt lite råd med hur jag ska inreda karet, man har juh läst en del men d e juh inget fel med att få lite fler råd..

MVH

Blup

Välkommen tilll zoopet!
Jag har ett akvarium på 54 liter, det är minsta storleken för ett par. Dom går ensamma där just nu, men ska så småningom skaffa mig en grupp Corydoras eller ett stim Kolglödstetror. Det kan finnas måga anledningar till att dina fjärilar dog, dom är för övrigt väldigt känsliga. Fjärilscikliden har varit odlad i många år, och har helt enkelt glömt av hur avkomman ska skötas eftersom man har tagit rommen ifrån dom och fött upp själv. Vissa par lär sig aldrig, tyvärr. Du kan om du har råd, lust och ork köpa några vildfångade fjärilsciklider, men dessa är mycket känsligare än den odlade, men sköter om avkomman bättre. Rommen behöver syre och om du tar bort föräldrarna måste du sätta något som fläktar vatten på den, tex en syresten.
#4 - 12 augusti 2007 09:16
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Är det Zebraciklider eller Zebrafiskar du menar???[/COLOR]

[COLOR=blue]Är det Zebraciklider så är det inte så konstigt att dina Fjärilsciklider dog.[/COLOR]

Nä d e inte zebraciklider utan slöj zebrafiskar... =)
#5 - 12 augusti 2007 09:28
Vic skrev:
Välkommen tilll zoopet!

Jag har ett akvarium på 54 liter, det är minsta storleken för ett par. Dom går ensamma där just nu, men ska så småningom skaffa mig en grupp Corydoras eller ett stim Kolglödstetror. Det kan finnas måga anledningar till att dina fjärilar dog, dom är för övrigt väldigt känsliga. Fjärilscikliden har varit odlad i många år, och har helt enkelt glömt av hur avkomman ska skötas eftersom man har tagit rommen ifrån dom och fött upp själv. Vissa par lär sig aldrig, tyvärr. Du kan om du har råd, lust och ork köpa några vildfångade fjärilsciklider, men dessa är mycket känsligare än den odlade, men sköter om avkomman bättre. Rommen behöver syre och om du tar bort föräldrarna måste du sätta något som fläktar vatten på den, tex en syresten.

ok....så dem behöver mkt med syre...men d gör inget d kan ordas...jag har en luftpump som jag använde till min allra 1sta akvarie till den har jag en syre sten...detta med vilda fjärilar viste jag facktist inte att man kunde köpa men jag ska ta mig en titt om jag an hitta nott ställe som säljer dem.

men så vitt jag har förstått så kan jag bara ha ett par i 60'an jag menar d e juh inte mkt skilnad mellan 60 och 54 =) fast d gär juh att sanolikheten för det naturliga urvalet minskar och att det lär va svårare att få dem att para sig vilket får mig att tänka...jag hade tänkt köpa 6 fjärilar 2 hanar 4 honor..och sen låta dem göra sitt....fast det va kanske d som va misstaget från början så jag får kanske börja lugnt med ett par till att börja med.... =)
#6 - 19 augusti 2007 13:44
Nu tar jag har det hänt nått dumt, jag va och köpte en lite bättre och större pump till karet...en sån dära som man fäster större filter till....

efter att jag lagt till filtret så blev fljärilarna helt skumma...dem typ "gämde sig" bakom filtret och under ( det finns liten yta där....) men eftersom dem bruka umgås i just den hörnan, och eftersom just där finns platta stenar så antog jag att dem fått till det...men nu när jag skulle mata så e honan död =(((((( =((((((
har ni nån aning om vad som kan ha gått fel..är det pumpen som e boven eller hur ligger det till....jag e sååå j****vla sur...honan va såååå himla fin och färgglad...det verkligen glänst om henne och dem va livliga båda två....hanen e fortfarand vid pumpen och rör sig inte mkt....va ska jag göra...

Annons