Fjärilsciklid, hane eller hona?

#1 - 30 oktober 2007 21:11
Jag är lite osäker på om min fjärilsciklid är en hona eller hane. Jag trodde att det var en hona så jag köpte en hane idag. Men den ursprungliga cikliden jagar den nya.

Grejen är att det andra spröt på den övre fenan är längre än det första, men det tredje är ännu längre. Är det inte en hona då? Är det inte så att "spröt" nummer två skall vara längre än alla andra på hela den övre fenan?

Är inte så insatt i fisk-terminologi men jag hoppas att någon förstår mig!
#2 - 30 oktober 2007 21:20
Både hanen och honan har längre andra och tredje fenstråle där den tredje är längst. Hanen brukad dock ha längre än honan. Annars finns det andra bättre kännetecken som att honan har en rödare buk än hanen och att den svarta fläcken på kroppen har lite stänk av blått i sig.. Dessutom har honan en mer rundare kroppsform än hanen.
#3 - 31 oktober 2007 09:47
Jag har nog fått ihop två hanar då... Inte så bra kanske :S
Tack för svar.
#4 - 31 oktober 2007 12:53
Nja det beror ju lite på hur stort kar du har.. Kanske kan köpa 2 st honor då, så kan de para ut sig själva.. Jag har 2 st par i mitt kar, dock kivas de rätt så mkt men de har ju sina revir och håller stenhårt på dessa..:) Mitt kar är 450 liter, men det viktiga är nog inte volymen utan längden. Har för mig att jag läst någonstans att en hane behöver minst 50 cm längd av akvariet. Så minst 1 meter akvarie då för 2 par...

Lycka till!

Annons