fjärilsciklid + eldstjärt?

#1 - 4 september 2007 12:03
Ja - kan det gå?

Har funderingar på att prova fjärilsciklider i mitt 115 - liters.
Det ser ganska "tomt" ut däri... Nuvarande innevånare är nämnda eldstjärtshuligan, 10 svarta neontetror, 12 neontetror och ett ancistruspar.
Blir det fisksoppa????
Akvariet: http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=168

Miljömässigt verkar jag ha rätt "parametrar" för fjärilar, förutom att jag har grusbotten - vill de inte helst ha sand? PH - t ligger på 6.8..kanske något högt eller?

Kungen i burken är den fullvuxna eldstjärten, som hittills endast nådigt verkar tolerera tetror & ancistrusar. Fembandsbarber fick panikflyttas - han jagade rent ut sagt sk#ten ur dem.

Så frågan är om de kan gå ihop - eller om fjärilarna är för "snälla"???
Och är det is.f bäst med ett par - eller några fler?
#2 - 5 september 2007 05:53
Ingen???? :confused: :(
#3 - 5 september 2007 21:02
Jag skulle nog inte våga den kombinationen. Eldstjärtar är revirhävdande, och kan nog bli riktiga monster. Det bästa sättet att ha eldstjärtar, tror jag är i ett stort akvarium, med mycket gömställen, och ha 10 eller fler eldstjärtar. Då blir inte en och samma individ jagad hela tiden, och de har förmodligen nog med rangordningsstrider sinsemellan för att inte ha tid att störa de andra fiskarna. Har för mig att en svensk kille fick lek av eldstjärtar, när han hade drygt 10 i ett akvarium, vet inte hur akvariet såg ut i övrigt.

Fjärilsciklider är också revirhävdande, och verkar ofta försöka kompensera för sin ringa storlek genom att vara rätt tuffa. Har de otur kanske de bara lyckas reta upp eldstjärten, och då drar de nog det kortaste strået. Det är min gissning i alla fall.
#4 - 6 september 2007 05:36
Jag har regnbågsciklider med min regnbågshaj och de verkar ha delat upp akvariet mellan sig. Var väldigt bråkigt första dagarna men verkar ha löst sig, regnbågscikliden vann och är den som brukar ha sista ordet. Jag vet inte hur det blir framöver om regnbågshajen blir mer agressiv med tiden, planen är att skaffa ett eget akvarium till regnbågscikliderna så småningom så blir det mer bråk får jag göra slag i saken...

Annons