Fjärilsciklid bråk eller kanske lek?

#1 - 16 februari 2004 21:43
Hej!
Jag har haft mitt 50l akvarium startat i ca en månad, och får två dagar sedan köpte jag två stycken fjärilsciklider (innan fanns i karet 2st små ancistrus + 6st Aspidoras).
Hanen åtminstone den jag tror var hanen) hittade jag död igår, förmodligen så koppade jag in honom för fort..men jag är ju nybörjare, så jag visste inte hur jag skulle göra. Köpte en ny hande idag som jag koppade in betydliget försiktigare...
Honan som var kvar verkade nyfiken på honom och simmade efter honom ett tag... Nu efter några timmar när akvariet släckts så har de börjat bete sig underligt. De liksom "pussas"/stångas och simmar i cirklar runt varandra... Vad betyder detta? Bråkar de? Kan det isåfall vara så att det trots allt rör sig om två hannar? Eller bråkar även två honor om så skulle vara fallet? Jag är dock ganska säker på att en är en hane, och den andra en hona, att döma av könsskillnaderna beskrivna i artbeskrivningen här på zoopet och på andra ställen jag kollat...(fast jag är ju som sagt nybörjare så jag är ju inte helt säker) Eller kan det rent av vara ett lekbeteende?? har läst om att fjärilsciklider ofta kan leka ganska tidigt i ett nytt akvarium...
Vore jättetacksam om någon kunde förklara för mig. Om de bråkar måste jag ju sära på dem...
#2 - 16 februari 2004 23:21
Hej

Ja, även två honor kan nog bråka. Och det kan vara ett lekbetéende, för när ett par möts, och ska bildas, så "slåss" de, för att testa varandras styrka, och lämplighet som partner/förälder.

MVH Micke
#3 - 17 februari 2004 07:39
Det är exakt likadant för mig när det gäller fjärilarna, dom stångas och snurrar runt varandra.
DEt ser ganske roligt ut [:)]
#4 - 17 februari 2004 15:22
Tänkte låna tråden lite.. Jag har ett fjärils par. Men nu har hanen börjat att jaga honan och andra fiskar som kommer nära "hans" hörna i akvariumet.. Vad ska jag göra? Skaffa mera honor eller något?

Annons