Fjärilsciklid +?

#1 - 13 juni 2006 21:13
Hej!

Håller på att starta upp ett mindre ( 80 i längd /100 l.) akvarium. Har i dagsläget fyra fjärilsciklider samt en hongkong pleco. Finns det någon annan av dvärgcikliderna som kan gå ihopp med denna?
Akvariet är endast intrett med sten och sand.

Förslag på annan fisk som kan passa?

Är inte direkt intresserad av "sällskapsfikskar" dvs tetror, barber etc.

Hoppas på ngt bra svar!

Tack på förhand.

Daniel
#2 - 13 juni 2006 22:11
tja
ja om fjärilarna går ihop med pleckon så går väl de flesta av apistogrammorna bra oxå. däremot skulle jag nog inte ha fler ciklider i tanken om du redan har fyra st fjärilar. kan iofs kanske funka men det krävs iaf lite meck å erfarenhet skulle jag vilja påstå.
(skulle bara lägga till att om du vill odla dvärgcilkiderna så skulle jag inte rekommendera att ha kvar pleckon eftersom de flesta harneskmalarn suger upp både rom å yngel i stor mån.)
Lycka till!
#3 - 14 juni 2006 17:42
Ok...Är det någon av dem som är fredlig...? Så att de inte ryker ihopp för mycket..? Funderar på Apistogramma hongsloi eller Apistogramma agassizii.Honglosloi är ju i alla fall kanske i mer rätt storlek.

Har även tittat på nyckelhålsciklid, frågan är om den kanske är aningens för stor...? (för akvariet, den verkar ju riktigt fredlig i alla fall)
#4 - 14 juni 2006 19:38
[quote=Rooster](skulle bara lägga till att om du vill odla dvärgcilkiderna så skulle jag inte rekommendera att ha kvar pleckon eftersom de flesta harneskmalarn suger upp både rom å yngel i stor mån.)
Lycka till![/quote]

Vet inte hur stor risken är i det här fallet, då "Hongkong Pleco" inte är en mal, utan en sorts botia. Hur den är på att ta ägg och yngel vet jag inte, men säkerligen inte lika jobbig som t.ex ancistrusar och plecos.
#5 - 14 juni 2006 20:13
En Apistogramma som är härlig är kakadua cikliden. Den bör man ha några stycken av t.ex 1 hane och 4 honor.
#6 - 14 juni 2006 21:43
Kakaduan var välldigt fin, kankse är något!

lite synd att de inte verkar leva så länge bara:(
#7 - 14 juni 2006 21:51
[quote=Ginfizz]Kakaduan var välldigt fin, kankse är något!

lite synd att de inte verkar leva så länge bara:([/quote]

Jo, det går med kakadua du kan ha några kakaduaciklider också. Jag känner någon som hade kakadua med fjärilar i ett 60 l akvarie och det gick bra.
#8 - 14 juni 2006 22:15
[quote=Ram91]Jo, det går med kakadua du kan ha några kakaduaciklider också. Jag känner någon som hade kakadua med fjärilar i ett 60 l akvarie och det gick bra.[/quote]
Med de är väldigt lekvilliga pågrund av sin korta livslängd.
#9 - 14 juni 2006 22:22
[quote=Pannecke]Med de är väldigt lekvilliga pågrund av sin korta livslängd.[/quote]

Ska jag gå in på en hemsida som inte funkar?
#10 - 14 juni 2006 22:26
funkar för mig.....
#11 - 15 juni 2006 09:26
Nu är det så att jag inte har några kakadua ciklider själv, men då jag har intresse för dem så har man ju läst lite om dem. Jag gillar dvärgciklider i lag, (Apistogramma).
#12 - 17 juni 2006 13:00
Det blev ett par kakadua tillsut. Tyvärr fanns det ej fler honor, så det blev bara ett par.
Än så länge verkar alla komma överrens någåt snånär i alla fall :)

Tack för tipset!
#13 - 18 juni 2006 18:28
Lägg upp lite bilder sen.
Bilagor:
#14 - 20 juni 2006 22:31
Måste vara den enda utan digitalkamera :-)

Men ska se vad jag kan ordna!

Annons