Fjärilsciklid

#1 - 23 september 2011 20:46
Hej, Jag undrar om jag fått en hane och en hona han på zooaffären sa att dom var ett par och det såg ut så också

Här är en länk på mina Fjärlilsciklid http://twitter.com/#!/ErikHgberg/status/117334665991426048/photo/1

E
rik
#2 - 23 september 2011 21:39
Ser inget i länken då jag inte twittrar...
Men fixar du annan bild så kan jag nog hjälpa dig.
#3 - 24 september 2011 06:27
okej, lånar mammas system kamera och hennes stativ.
Då kommer det bli väldigt mycket bättre bild

erik
#4 - 24 september 2011 07:10
Får du gärna göra, jag menade mer att jag inte ser den pga att jag inte är medlem på Twitter. lägg upp den på http://postimage.org/
Imagehack eller någon annan sida, så ska det funka fin fint :)
#5 - 24 september 2011 07:50
jaha, men tar en ny bild ändå för den är ganska suddig

ERik
#6 - 24 september 2011 07:51
Okej, gör så..
#8 - 24 september 2011 08:21
Japp, det är en hane och hona.. :)
#9 - 24 september 2011 08:23
Tackar, Vilken är hane och vilken är hona?

Erik
#10 - 24 september 2011 10:42
Vet inte säkert, men skulle tippa på att den närmaste är hanen eftersom han känns större med större ryggfena och bröstar upp sig. Men det är min gissning ;)
#11 - 24 september 2011 12:11
Jag tror också att den främre är en hane och den andra en hona :)
#12 - 24 september 2011 12:45
Tackar

Erik:)
#13 - 24 september 2011 13:16
Hej Erik! Det är ett jättefint par, eller blivande par du har där!:)
Nu kommer jag in lite sent här, men jag konfirmera att det är hanen som syns närmast på bilden, och honan bakom.
Några små kännetecken att sklija könen åt (det kanske kikar in fler som är osäkra på sina fjärilar här i tråden) är att hanens ryggfenstrålar ofta är längre. Honans buk är lite lätt rosafärgad, vilket är en färg hanen saknar. Sedan har vi kroppsformen; honans kroppsfornm är lite mer jämnt spolformad och hanen är oftast lite högre och stabbigare byggd över huvudet och bak mot ryggfenen (detta ser man ganska tydligt på din bild).
Ytterligare ett litet tecken på könsskillnad är den svarta fläck på kroppen som både honan och hanen har. Honan har oftast några små blå prickar som "spiller" in på det svarta - hanen saknar dessa blå prickar i den svarta fläcken - men hanen kan ha små blå prickar i kanterna på fläcken.
Detta är några små detaljer man kan lägga på minnet!
Hoppas att dina fjärilar kommer att ha lång och fruktsam tid i ditt kar - dom är riktigt fina! Lycka till!:)
#14 - 24 september 2011 15:30
Just det där med ryggfenan är inte alltid tillförlitlig att gå på.. ;)
Buken hos honan är oftast mörkt lila när hon är på lekhumör, men något svagare när hon inte är det (om hon är i god kondition och dominant/har ett revir) annars är den alltid rosa (oftast svagare ju svagare individen är)..
Det där med kroppsformen har jag märkt att man inte heller alltid kan gå på.. :/
Och inte fläcken heller..
Det säkraste (och det som jag uteslutande går på) är just buken, kan man knappt urskilja där så är exemplaren troligtvis i så dålig kondis att man inte vill ha dem heller..
I ditt fall så såg jag dock direkt, när jag såg bilden..
#15 - 24 september 2011 15:39
OK!
Jag skrev ordet ofta/oftast ang. fenstrålar, kroppsform och fläck, men glöm det jag skrev i förra inlägget! :)
#16 - 24 september 2011 16:47
hej, om några dagar så aktiveras mitt goldmedlemskap och då kan jag lägga in fler bilder om ni vill det.

Köpte dom för 2 dagar sedan om det kan påverka konditionen.
Hur får man dom i bra kondition?
Hur länge lever fjärilsciklider?
Hur får man dom att leka?
Hade varit jätte kul om man hade fått små yngel från dom

Erik
#17 - 3 november 2011 14:06
Hallå :)
Jag har också två nyinköpta fjäril. Han i djuraffären sa att det skulle vara en hona och en hane men dom har sina egna "revir" i akvariumet och den som är lite större är elak mot alla ink, den andra fjärilen medans den som är mindre jagar bort alla andra fiskar men vågar sig inte på den stor. :) Båda är röda/lila på buken men han i affären sa att det skulle vara någon annan sort? :D Läste på de alla skrivit innan men är inte säker på vilken som är hona/Hane. Ska försöka ta en bild om det är någon vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig :)
#18 - 3 november 2011 14:08
vi hjälper gärna till. ta bilder annars är det svårt att avgöra., :) välkommen hit !
#19 - 3 november 2011 14:43
Vet att dom är lätta att få i lek men ack så svårt att få ynglerna att överleva..... Tyvärr!
#20 - 3 november 2011 14:57
och att dom dör konstant. skitkänsliga. hellre då bolivianer
#21 - 3 november 2011 15:13
hannesc skrev:
och att dom dör konstant. skitkänsliga. hellre då bolivianer

Skulle lyssnat på dig första gången. Köpte då vanliga fjärilar men idag har jag 4st bolivianer :p.
#22 - 3 november 2011 15:16
Millis71 skrev:
Skulle lyssnat på dig första gången. Köpte då vanliga fjärilar men idag har jag 4st bolivianer :p.

;) samma här. hade vanliga först. dog. fjärilar igen. dog. bolivianer...lever :D
#23 - 3 november 2011 15:57
Detta var bästa jag kunde ta ;) dom bara bråkar hela tiden så blev svårt att få någon bra på båda två :)
Hoppas ni kan se annars får jag försöka ta en bättre bild hihi ;D Den till höger är den minsta :)

http://s8.postimage.org/ekaf1wyut/IMG_1588_2.jpg
#24 - 3 november 2011 16:20
Det blev en liten bild men här laddade jag upp den igen fast större :)

http://s7.postimage.org/41rk88eyj/IMG_1588_2.jpg
#25 - 3 november 2011 16:55
Det är två honor.
#26 - 3 november 2011 16:58
Shit ..:( Det var väldigt synd men jag har planer på att byta till ett akvarium på 325l :D Skulle man kunna köpa två hanar och ha båda paren i det akvariumet eller är det bästa att bara ha ett par? Meningen att jag ska försöka föda upp :) STORT tack för svar!! :D:D
#27 - 3 november 2011 17:12
I ett såpass stort kar kan du säkert ha två par.

Men jag håller med dem som säger att den bolivianska fjärilen är att föredra. De är tåligare, lever längre, och lättare att få fram yngel av (tror att de är närmare släkt med t.ex Biotodoma än med den vanliga fjärilen). Har ett lekpar som har fått yngel några gånger, men de har lekt i ett sällskapskar, så ynglen försvann. Har faktiskt nyss köpt ett par vanliga fjärilar också, men har inga större förhoppningar om att de kommer att leva särskilt länge, även om de verkar vara i lektagen just nu. Men funderar på om de kan vara vildfångade, då de är mindre än många av de söndeodlade broilers man ibland ser, och fick en blek skrämselteckning i butiken, som jag tror att jag bara sett på vildfångade innan. Är de vildfångade tror jag de kan vara tåligare, även om det kan låta konstigt. Men de odlade är nog ofta ganska sönderodlade.
#28 - 3 november 2011 17:47
Okey :D Jag har fastnat för den vanliga fjärilen men ifall det inte funkar kan man ju börja fundera på att byta kanske :D :D Just nu verkar dom väldigt pigga så får hoppas på det bästa. :) Jag tänkte jag åker och köper två hanar imon :) Ingen som har något speciellt tips att tita efter när jag absolut bara vill ha hanar? :D Blir ju väldigt konstigt om jag en en gång får en hona :) TACK!
#29 - 3 november 2011 18:17
Hanarna är väl inte lika röda på magen eller buken. Mina hanar var inte röda alls men det kanske är lite olika med det....
#30 - 3 november 2011 18:24
Hanar är aldrig röda på buken vad jag vet. Det man kan gå på, är just färgen på buken, storleken på kropp och fenor, och inte lika tillförlitliga skillnader som att de första, svarta fenstrålarna i ryggfenan ibland är förlängda på hanar, och att honor kan ha blå prickar i den svarta sidofläcken, vilket hanar inte brukar ha.
#31 - 14 november 2011 19:51
De dör därför att man har för högt ph. Ph för fjärilsciklider bör ligga mellan 5,5 till 6,5.
#32 - 14 november 2011 20:11
jag har alltdi haft mitt pH på runt 6 i min SA-kub. o de dör ändå. så det är inte bara därför. de är sönderavlade o därmed kass livskvalitet.
#33 - 20 november 2011 09:29
Hallå :)
Tänkte uppdatera hur det gått med mina fjärilsciklider här på tråden ;) Jag åkte och köpte två hanar till mina två honom och släppte ner alla tillsammans i det stora 325l karet och den stora av hanen valde snabbt en hona medans han var extremt elak mot den minsta honom och den minsta hanen. Eftersom jag har lite fler kar flyttade jag över den lilla honan och hanen till ett annat kar men då blir den stora hanen jätte elak mot den stora honan igen :( de små cikliderna gick det också helt åt skogen med för hanen jagar den lilla honan hela tiden så hon får gömma sig hela tiden ( och hon är kolsvart):( Har försökt att flytta över den lilla honan bara över i det 325l karet igen och då blir hanen snäll och bildar par med den stora honan och mobbar ut den lilla honan igen :( Men så fort jag tar ut den lilla honan är han lika elak igen :( Nu har jag nått ett krisläge och nu vet jag inte vad jag ska göra längre :( Kan ju inte ha den lilla honan där inne hos de stora för hon blir ju jätteskrämd. Är i stort behov av råd :(

Jag har i mitt stora kar(325l) kardinaltetror 20st, grenmal 1st, ancistrus 2st, guppy 3st, Amonräkor 3st, Kuhli-ålar 6st, glasmalar 2st, drakmal 1st och fjärilsciklider 2st.

Är i stort behov av hjälp just nu då jag börjar tröttna på att hanarna konstant jagar bort honorna :(
#34 - 21 november 2011 18:32
sluta flytta fiskarna. det stressar bara dom. det kommer inte lösa då. du kan inte bestämma att fiskarna ska fungera ihop. antingen lämna tillbaka honorna eller hannarna, eller så låter du de vara i karet o mobba varann. det är så det funkar i naturen. ibland dör fiskar o det får man leva med.

igen, du kan inte bestämma hurvida fiskarna ska funka ihop eller inte. o destomer du flyttar runt fiskarna desto sämre kommer det blir.
#35 - 23 november 2011 11:15
Klart att man inte bara kan "bestämma" vilket par dom ska vara såklart hihi och absolut fiskar dör och det är naturens gång;) Hittade bara inte så mycket om just hur de ska bilda par så var väldigt okunnig på den fronten när jag köpte dom. Trodde typ( och hoppades) att allt skulle lösa sig. Men har bestämt mig för att lämna tillbaka en hona och en hane och köpa fler honor :) de kan då ( förhoppningsvis ) bilda par och jag får ha de andra honorna i varsitt akvarium. Vet inte riktigt var jag ska göra av dom annars? ;) ska såklart försöka sälja dom men om det inte funkar så är de ju så ;) :) Tack hjärtligt för svaret och är det något mer tips som någon har tar jag gjärna imot det! Vill såklart att mina fiskar ska må så bra som möjligt :) Så bli inte arg på mig. Jag lär mig allt jag kan för att mina fiskar ska må bästa möjliga! PS: mina första ciklider och jag läste på redigt innan detta men stod ändå inget om parbildning. TACK!
#36 - 23 november 2011 11:42
låter som en bra ide det där :) har man bara en hanne med flera honor så spridas aggressionerna ut på flera fiskar. dvs mindre mobbning per fisk. så det kan nog gå bättre.
#37 - 23 november 2011 14:40
De är ju parbildande, så när ett par har bildats, finns risken att de överblivna honorna kommer att bli ganska jagade av paret. Nå´n av de andra honorna kan nog även försöka utmana honan i paret, så det kan bli en del liv, som jag tror kan stressa dem. Det är nog bättre att (om man har ett kar i bra storlek) att ha två eller tre av varje, och se om det bildas fler par, se´n kan man inreda med mycket växter och gömställen, så att de olika paren kan skaffa revir, där de inte ser varandra hela tiden. Jag köpte en hane och en hona för ett tag se´n, och hanen jagar honan ibland, men för det mesta håller de sams, och är i lektagen, även om jag inte har sett dem leka än.

Annons