fjärils lek!!!

#1 - 9 februari 2007 21:12
Hej!
Sitter just nu och kollar på mina fjärils cikliders lek.
Jag undrar när ja ska ta bort stenen med äggen på? tänker lägga den i mitt tomma 20 liter.båda 2 har vart och lagt och befruktat äggen är det bara att ta ut äggen nu?Vet att äggen inte få röra luften.Och hur ska 20l akvariet se ut när äggen är i ,tex ska pumpen va på och sånt
tacksam för svar!
MVH:Emil
#2 - 10 februari 2007 11:53
Det går utmärkt att flytta över äggen men du bör tänka på att det mindre akvariet ska ha rätt vattenvärden (ph 6-6,5, inte för hårt vatten) och se till att du har ordentlig filtrering av vattnet. Lämplig temperatur är ca 28 grader. Normalt "fläktar" ju föräldrarna äggen och de blir lätt dåliga i stillastående vatten varför det kan vara lämpligt att med jämna mellanrum bättra på cikulationen runt äggen med en pipett. Du bör nog inte lägga äggen i ett yngelakvarium som du precis startat upp då det tar ett tag att få rätt värden i akvariet. Lycka till!
#3 - 10 februari 2007 22:12
ok tack!
#4 - 10 februari 2007 22:41
fyll upp ditt 20 liters med vatten från det stora, då kommer bakterierna igång lite snabbare :)

//kim
#5 - 11 februari 2007 08:12
Lite tråkigt att flyta över äggen tycker jag och därmed missa deras yngelvårdarbeteende? ;)

Annons