Fjärils Lek

#1 - 20 april 2010 14:28
Nu har mina fjärilar lekt i ett 40-50 l kar .. Ägger ligger på en flat sten och upptäckte detta i söndags kväll :)
vad kan jag göra??
När ska man börja mata?
vad ska jag mata med?
nån vis tempratur?
hur stor risk med att ynglena inte överlever?

Skriv allt ni vet om fjärils yngel tack :D
Mvh Joppan
#2 - 20 april 2010 14:33
Är det bara fjärilar i karet?
äggen kläcks om några dagar. sen är ynglen frisimmande efter ca 3-4 dagar till.

håll samma förhållanden som du har nu.
mata med nykläckt artemia. finns en video på sid 7,8 eller 9 i min KUB-tråd där jag matar mina ynglen med artemia via en liten plastspruta.

bli inte ledsen ifal föräldrarna äter upp äggen eller ynglena.. det är ofta så att de kan behöva ett par ggr på sig för att fatta hur det ska gå till.
#3 - 20 april 2010 17:59
Överlevnad beror ganska mycket på hur föräldrarna är. Men kläck artemia och mata med och hoppas att några överlever iallfall=)
#4 - 20 april 2010 18:23
Nu har mina fjärilar lekt i ett 40-50 l kar .. Ägger ligger på en flat sten och upptäckte detta i söndags kväll :)

vad kan jag göra??

När ska man börja mata?

vad ska jag mata med?

nån vis tempratur?

hur stor risk med att ynglena inte överlever?

Skriv allt ni vet om fjärils yngel tack :D

Mvh Joppan

kolla in tråden i min signatur.. :)
#5 - 20 april 2010 19:57
Tack för svar! ja dom går helt själv =)
#6 - 20 april 2010 20:00
har två par fjärilar som leker just nu, ena paret vaktar rom och de antar vaktar "larver", förra gången mina fjärilar lekte levde bara yngeln i ca. 12 tim innan dom blev uppkäkade, har hört att rommen kanske in kläcks om man inte har tillräckligt lågt PH värde, min rom kläcks och jag har ca. 6 i ph och 27 grader i vattnet. lycka till med dina :)
#7 - 20 april 2010 20:04
nickee skrev:
har två par fjärilar som leker just nu, ena paret vaktar rom och de antar vaktar "larver", förra gången mina fjärilar lekte levde bara yngeln i ca. 12 tim innan dom blev uppkäkade, har hört att rommen kanske in kläcks om man inte har tillräckligt lågt PH värde, min rom kläcks och jag har ca. 6 i ph och 27 grader i vattnet. lycka till med dina :)

Hur gör du för att få dina all leka ofta? efter som båda leker nu menar jag
#8 - 20 april 2010 20:08
gör inte så mkt, isf skulle det vara delvatten bytena då jag fyller på med kallare vatten och matar mkt
#9 - 20 april 2010 20:26
Okej.. Efter ha läst tråden om fjärils lek känns den nästan omöjligt att dra upp dom till lite större men vi får väl se.. de är ju trors allt första gången ;) De stod när man läste om fjärilar på zoopet att dom skulle flytta larverna/ynglerna till nån grop? vad menas med de^^
#10 - 20 april 2010 20:52
Okej.. Efter ha läst tråden om fjärils lek känns den nästan omöjligt att dra upp dom till lite större men vi får väl se.. de är ju trors allt första gången ;) De stod när man läste om fjärilar på zoopet att dom skulle flytta larverna/ynglerna till nån grop? vad menas med de^^

föräldrarna gräver en grop i sanden/gruset o lägger larverna där, men i mitt fall så har dom lagt larverna på blad på min svärdplanta
#11 - 21 april 2010 12:11
Okej uppdatering.. I morse så var äggen kvar och nu när jag kommit hem från skolan så ligger nått kvar som är lite genom skinligt.. Är de larver? möglade ägg eller är de ägg som larverna har lämnat.. de ser ut som om de är en grop som dom simmar över också men kan ej se några larver.. Skicka gärna in bilder på ägg,larver och yngel tack för svar
#12 - 21 april 2010 13:03
Alldeles i början är det fruktansvärt små och ser nästan mer ut som en vibrerande gelémassa än små yngel, så det är inte omöjligt att det är nykläckta yngel/larver du ser.
Har tyvärr ingen bild att visa.

Om föräldrarna fortsätter att vakta gropen och fläktar och plockar i den kan det hända att de har smått däri. Du lär snart märka det.:)
#13 - 21 april 2010 13:21
Har sätt nått på en större sten precis vid sidan av gropen där det värkar sitta nått vitt/genomskinligt som rör sig.. det jag menade innan kan vara äggen som har kläckts så de var spår av
#14 - 21 april 2010 14:36
Jahapp vad är svåraste steget? får dom att kläckas? eller att få ynglena att överleva?
#15 - 21 april 2010 14:38
få yngelna att överleva, men att få dem kläckta är också ganska svårt! :) så grattis till första steget! :)
#16 - 21 april 2010 14:53
Tack så mkt då ska man inte bli arg om dom dör då^^ haha :P
#17 - 21 april 2010 14:55
när ni säger fjärilar menar ni fjärilsfiskar? är ny med fiskar så fattar inte sånt hahaha
#18 - 21 april 2010 15:03
Fjärils ciklider.. väldigt fina fiskar se här =) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1
#19 - 21 april 2010 15:07
Fjärils ciklider.. väldigt fina fiskar se här =) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1

WOW! det är ju såna fiskar jag letat efter men inte viste vad dom hette. tycker dom är sjukt fina :D:d
#20 - 21 april 2010 15:32
Jo skulle vara skoj och få upp några yngel som skulle kunna gå i mitt 220 l SEN
#21 - 22 april 2010 16:00
Uppdatering fortafarade larverna kvar hoppas yngel.. När börjar man mata`?
#22 - 22 april 2010 16:03
när de är frisimmande. läs på om hur man kläcker artemia.
#23 - 22 april 2010 17:34
Okej =) De är de bästa att mata med eller?
#24 - 22 april 2010 17:58
i princip ja! :)
#25 - 22 april 2010 18:11
hannesc skrev:
i princip ja! :)

Lätt och bra svar :)
#26 - 22 april 2010 19:10
jepp! ;)
#27 - 22 april 2010 21:15
kul att det går bra för dig, själv går det skit bra, båda paren vaktar sina larver nu :)
#28 - 22 april 2010 21:35
är det skit?
#29 - 23 april 2010 12:12
Tack skoj att höra att de går bra
#30 - 24 april 2010 08:42
Uppdatering: bara några larver är kvar.. Men Nu så är det som nått grått under han som rör sig ibland men inte ofta.. Jag kan inte se riktigt om de är några yngel eller vad det är men kan de vara så att de är yngel som har nyss blivit de:) hannen eller honan står och vaktar hela tiden typ.. Så vad tror ni? Dags att köpa artemia nu eller vad.. när kommer dom börja simma riktigt? eller har jag fel? vi får väl se med tiden.. Känns bara som de har gått snabbt för imon är de en vecka sen jag såg äggen för fösta gången
#31 - 24 april 2010 08:45
Nått är de för nu ser jag att det rör sig små rörelser :D
#32 - 24 april 2010 10:42
Ingen som har nån aning? dom är på botten eller lite ovanför och rör sig ibland föräldrana vaktar..
#33 - 24 april 2010 11:22
det är nog ynglena som börjar små"hoppa" de kan inte simma än då gulesäcken inte är förbrukad. asså de klarar sig i karet utan artemia med .det är inte så att du MÅSTE mata såfort de börjar simma. ,men det kan vara en bra ide.

vet du hur man kläcker artemia?

om någon dag kommer du säkert hem o så är det en boll med yngel som simmar under föräldraran.

tips på att mata är att köpa en såndär liten plastspruta. (finns på apoteket) dätta på en bit slang från en luftpump tex. typ 10 cm. får då kan du presionsmata lite.

toips är att stänga av pumpen nån minut innan så vattnet blir lugnt. annars försvinner alla goa artemia.;)

vet du hur små artemia är i ett kryddmått är det ca 200 000 st.

s ånär du kläcker så räcker det med ½ till1 kryddmått som ska kläckas
#34 - 24 april 2010 11:44
Okej tack för tips.. Första gången käcka aretemia och har läst på lite.. har en kompis som kan hjälpa förtsta gången... ska snart in till affären och köpa aretemia och snacka lite med dom :) hur ofta behöver man kläcka?
#35 - 24 april 2010 21:25
Började med kläckning av artemia nyss.. bara en sak har baraa en glass burk så kan bara ha en i gång ;) får skaffa nått imon
#36 - 25 april 2010 07:31
jag hade två glassbyttor igång samtidigt o kläckte växelvis så jag alltid hade små artemia tillgänligt! tänk på att ynglens munnar är förbaskat små! så extremt nykläckt artemia ska det vara!

annar kan du också prova med liquidfry som finns att köpa på djuraffären!

kul att de håller sig levande! lycka till!
#37 - 26 april 2010 14:59
Uppdatering: Grattis till mig :D Nu är dom små liven frisimmande och en så länge vaktar och flyttar föräldrarna tbx om nån åker på upptäcksfärd.. Hoppas dom fortsätter lika bra ;) matar med artemia och andra burken ska igång ikväll .. När brukar de skita sig? har jag lyckats bra?
#38 - 26 april 2010 15:53
måste säga att du lyckats bra! tycker du är förbi värsta fasen nu. men bli iunte förvånad om de käkat upp alal ynglena imon typ. men om nån dag kan du ta bort föräldrarana o låta ynglena leva kvar o mata dom rejält! ett visst bortfall på typ kanske 50% får du räkna med men ändå ;) av ca 200st har jag kvar ca 35 Multispinosa som nu är mellan 1-2 cm ;)
#39 - 26 april 2010 16:19
ska man värkligen ta bort föräldrana? och när är om nån dag?
#40 - 26 april 2010 17:38
jag gör alltid det. för tillslut blir de leksugna igen o då kan du ge dig på att du inte har några yngel kvar .de äts upp på en gång!

typ i över morgon kanske.

mina multisar leker ju i mitt stora kar så jag kan inte ta bort föräldrarna så jag suger upp ynglena med en gammal duschslang. föräldrarna gillar det INTE! hugger i slangen hela tiden så det är toksvårt att få upp alla (omöjligt faktiskt)
#41 - 26 april 2010 18:31
jag tar en spruta och suger upp artemian.. Hur ska jag göra för att inte få i för mycket salt i vattnet.. Köpte nått nät av nått slag i fisk affären men artemian åker igenom och nätet har redan gått sönder(bra kvalite) Så hur ska jag göra?
#42 - 26 april 2010 18:35
jag tar en spruta och suger upp artemian.. Hur ska jag göra för att inte få i för mycket salt i vattnet.. Köpte nått nät av nått slag i fisk affären men artemian åker igenom och nätet har redan gått sönder(bra kvalite) Så hur ska jag göra?

jag har artemiasil och sköljer med.. annars har jag hört att kaffefilter ska funka, kanska lite meckigt...

jag skulle inte ta bort föräldrarna! att lyckas med dem i karet är ju 100 ggr större än kommersiell odling tycker jag. men det är ju helt upp till dig! :)
Bilagor:
#43 - 26 april 2010 18:42
jag kör med ett kaffefilter som fanns med till min kaffebryggare. sköljer ur artemian där.

jo jag håller med smurfmats på ett sätt. myclet proffsigare att lyckas. men det finns stor risk att de blir leksugna igen o då ryker dom. så funkar det för mina multisar...de vaktar yngel just nu men om en vecka kommer de bli leksugna o då kommer ynglena vara borta.
#44 - 26 april 2010 18:58
Men Fjärilar brukar väl ta en ''paus'' :) men ska nog försöka lyckas utan att ta bort föräldrarna.. Hälsa mig GoodLuck :D Men vafan.. Hur fan ska jag göra med artemian nu då? Är ju inte bra att få för mycket salt men det där nätet jag fick funkade inte.. De är typ som en nätstrumpa som man kan ha tex torv i .. Men som sagt dom åker igenom och nätet går sönder lätt.. och kaffe filter värkar väldigt krånglit.. Är det bara ett sånt där vanligt brunt ^^
#45 - 26 april 2010 19:06
ska man värkligen ta bort föräldrana? och när är om nån dag?

Några veckor bör de kunna gå med föräldrarna i alla fall, tror det är bra, för att de ska hinna präglas på dem, och lyckas med sin egen yngelvård när de blir vuxna. Att ciklidpar som blir leksugna lätt har ihjäl sina gamla yngel i ett akvarium där ynglen inte kommer undan, stämmer nog (har märkt det med andra arter), men ett par veckor borde de kunna gå tillsammans, som sagt.
#46 - 26 april 2010 19:19
nej det är ett sånt här:

jag gör så att jag suger upp artmeian via hävertverkan med en vanlig slang man har till luftpumpar..har detta kaffefiltret i en 1L kanna...så att artmian fastnar o vattnet rinner igenom.

sen skäljer jag artemian o tömmer kannan. senh stoppar jag tillbaka filtret med artemian i kannan o häller på lite vanligt kranvatten. så att det finns nått att suga upp liksom.

tada!
#47 - 26 april 2010 20:01
vad köper du sånt filter? Asså Hur brukar ni andra göra? lite kris ju ;P
#48 - 26 april 2010 20:12
det är inte kris på långa vägar! mina multisyngle klarar sig i utmärkt i mitt stora kar i typ två veckor utan att jag matar dom alls! de levar på massa smått som du inte kan se själv.
sen äter föräldrarna upp doml. så kris är det inte.
antar att du har växter i karet med fjärilarna? isåfall är det rätt lugnt.
jag vet inte. det följde med min kaffebryggare. billig skit. köp en kaffebryggare ;)
haha.
#49 - 26 april 2010 20:15
Haha Om jag nu hade pengar ;) men hmm Värt att tänka på vi hade ju bara sånna där bruna pappers eller vad det är .. Hur kommer föräldrana klara natten med alla yngel?
#50 - 26 april 2010 20:23
sätt en liten nattlampa. fast har du inga andra fiskar i karet så spelar det ingen större roll. lampa är mest till för att föräldrarna ska kunna se smygande glupska fiskar ;)
#51 - 27 april 2010 07:27
vad köper du sånt filter? Asså Hur brukar ni andra göra? lite kris ju ;P

Filtren finns i de flesta affärer och kostar inte många kronor, tror de kallas "evighetsfilter"
#52 - 27 april 2010 17:53
Ah Ska ner och kolla
Bilagor:
#53 - 27 april 2010 19:10
Hade inget där jag var så blir en annan affär imon på väg eller efter skolan ;)
#54 - 28 april 2010 14:09
Nu börjar jag bli lite lack... Hittar inget fillter och vet ej vad jag ska använda.. har nån gång hält i vattnet med för att dom ska få lite mat.. Vad ska jag göra? Öppen för alla förslag fort :) Tack så mkt för svar allt går bra en så länge och ynglen ska vara kvar hos föräldrana hela tiden tills de blir större så de kan gå i mitt 220L
#55 - 28 april 2010 18:15
okej. google is your friend
http://www.jula.se/universellt-kaffefilter-132036

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=128884679

bara att klicka på köp så kommer det hem till dig serru ;)

ang. föräldrarna. bli inte ledsen om de äts upp tillslut då. det tar etttag innan de blir så stora att de kan gå med de andra i det stora karet. mina mutisar har jag säkert haft i yngelkaret i 2 månader nu o de är inte i närheten av att få komma in i det stora karet än.

btw. skulle köra på det från classe ohlsson
#56 - 28 april 2010 18:37
mina fjärilar la rom idag :D
#57 - 28 april 2010 18:39
congrsats hultan!
#58 - 28 april 2010 18:48
tack :D kanske är för att dom käkat guppy-yngel senaste veckorna ;)
#59 - 28 april 2010 20:56
hult87 skrev:
tack :D kanske är för att dom käkat guppy-yngel senaste veckorna ;)

Grattis :D
#60 - 28 april 2010 21:00
hannesc skrev:
congrsats hultan!

Nej jag vet att de kanske inte kommer gå jätte bra men vi får se.. I de stora karet har jag bara glödbans och vijeta och kakaduor så inte jätte stora ciklider^^
#61 - 28 april 2010 21:02
okejdå.. köpt filter nu? ;)
#62 - 28 april 2010 21:03
nej ska höra med pappa imon ;)
#63 - 28 april 2010 21:18
du fick mina länkar va.
#64 - 3 maj 2010 17:02
nå hur gåre?

Annons