fjärils ciklider med kardinaler?

#1 - 16 januari 2004 11:06
har lite funderingar på att starta upp ett 110 liters som jag har stårende. Tänkte jag ville ha fjärils ciklider och kardinaler, men mina funderingar är eftersom jag inte vet mycket om fjärils ciklider, kommer dom att ta kardinalerna?
#2 - 16 januari 2004 11:45
Fjärilsciklider och kardinaltetror går mycket bra ihop. De kommer båda från sydamerika och trivs i samma sorts vatten (lite surt vatten och gärna mjukt).

Fjärilsciklider tar inte kardinaltetror. Stannar du vid dessa två sorter (ett par fjärilsciklider och ett stim kardinaltetror på 10-20 stycken) och inreder med rötter och grottor borde du utan några större problem få fjärilscikliderna att leka (och så får du hoppas på att du inte fått ett sönderavlat par som glömt bort yngelvården).

Min erfarenhet är att bägge fisksorterna är lite känsliga. Fjärilscikliden klarar inte av för mycket stress. Kardinaltetran är noga med vattenvärdena (nitrit accepteras ej). Men får man ordning på det där har man en mycket vacker och trevlig kombination av firrar.
#3 - 16 januari 2004 11:48
tror du man kan kasta i en kampfisk också eller gillar inte fjärilarna fladdriga fenor? (många ciklider tycker om att bita på sånt juh)
#4 - 16 januari 2004 11:55
Min erfarenhet av kampfisk är liten, men rent teoretiskt borde det inte vara några problem. Både fjärilscikliden och kardinaltetrorna är lugna fiskar (och inte kända för att tugga fenor vad jag vet). Hm, jag blev riktigt sugen på en liknande kombination själv. Det låter himla trevligt och dekorativt!
#5 - 16 januari 2004 11:58
tack för svaren =) skall starta upp det snarast.

Annons