Fjärils ciklider

#1 - 22 februari 2005 17:24
Jag köpte ett par för några dagar sedan. Jag är inte så bra på att se könsskillnader och man tror ju (oturligt nog) på vad de säger i affären oftast.
Jag är inte säker på att de är hona och hane längre.

De första 2 dagarna höll de ihop och var nära varandra hela tiden. De följde efter varandra hela tiden.
Men nu har de distansierat sig lite från varandra och den mindre "honan" har börjat små jaga den större "hanen" ibland. Inga allvarligare jakter men...
vad menas med detta?

Jag tror att jag ska ladda upp lite bilder snart när jag har tagit någon bra för att nån snäll person kanske kan se vilket kön de är av..
#2 - 22 februari 2005 17:44
Jag har bara haft mina fjärilsciklider en några veckor så jag är inte säker på att detta stämmer på alla. Men stora skillnaden mellan mina honor och hanar är att honorna har klart rödare mage än vad hanarna har. Ett av mina par har redan hunnit leka en gång, dock blev det inga yngel. De har tidvis varit snälla mot varandra och tidvis jagar de varandra en del, så jag tror inte att man helt enkelt kan säga att att det är samma kön bara för att de jagar varandra.
#3 - 22 februari 2005 17:46
Ja, det är väl bara att vänta och se om dom leker då blir man ju säker iaf =P
#4 - 23 februari 2005 17:13
bilder

Kan någon snälla titta på bilderna och se om det är ett riktigt par hane/hona
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=151715&gid=152018
#5 - 23 februari 2005 17:35
jag tycker det ser ut som 2 hanar eftersom båda verkar inte ha något rött på buken, oxå inga blåa fläckar i den svarta fläcken.. har båda lite längre strån i början på ryggfenan så är det nog 2 hanar..
#6 - 23 februari 2005 17:40
Jag tycker att det ser ut som en hona och en hane, precis som du har skrivit.

men de e ju inte säkert, ja kanske ser fel eller nåt..
#7 - 23 februari 2005 17:45
gaaaah

Dom har flugit på varandra ordentligt och revat fenor på varandra lite så de måste nästan vara två hanar... vad ska jag göra, lämna tebax en?

Jag tycker att den stora har ett rödare bukparti (nu inte då bilden togs)
Men som sagt de flyger på varandra o biter o har sig...
#8 - 24 februari 2005 07:45
inte för att ja kan nåt om fjärilsciklider men jag skulle flytta en av hanarna..
till en hink eller nåt.. och sen vänta på svar här..
#9 - 24 februari 2005 08:07
Förstår inte varför du skulle behöva flytta ena "hanen" till en hink i väntan på...

Den stora är klart en hane. Den mindre är kanske en hona.

Om du har råd skulle jag råda dig till att gå och köpa en säker hona.
Fjärilar verkar få intressantare beteende i grupp, små mindre allvarliga stridigheter, som är underhållande. Revirstrider som i naturen - där fjärilar står ganska tätt...

Två hanar och en hona eller två hanar och två honor är faktiskt en bättre kombination än bara en hane och en hona.
Det medför också att honorna får vara mera ifred.

Annons