fjärils Ciklid electric blue

#1 - 18 oktober 2015 16:37
Jag vet väldigt lite om fjärils Ciklid och hoppas på lite info 😊
Köpte hem 2 st fr butik o de sa att de går bra med terror. Gör de det? Jag har kardinal och svartbands terror. ...
Hur stora blir de? Trodde jag fått hem ett par men det var två honor. Frågade runt hos vänner o så fick jag ett par. Men de var ju jättestora i jämförelse och ca 1 år gamla. Så nu har jag 3 honor och 1 hane. Funkar det? Men när blir mina små könsmogna så den stora hanen blir intresserad? Tacksam för information
Mvh Anneli
#2 - 18 oktober 2015 23:34
Det ska inte vara något problem med tetror.

Jag hittar inte just Electric Blue men jag hittar info om samma art och du kan läsa mera om dem här: https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1

Jag har inte själv haft denna art men kommer väl så småningom att ha det då jag tycker de är snygga.

Någon som har/har haft dessa kommer att svara dig på dina andra frågor.
#3 - 19 oktober 2015 09:00
Tack :) upptäckte just att jag saknar 3 kardinal... hm måste flytta om lite.... dessa stora fjärils Ciklider jag fått är ca 10 cm så de har ju blivit väldigt stora...
#4 - 19 oktober 2015 12:48
Dina stora är nog Boliviansk Fjärilsciklid,kolla i Zoopets register.
#5 - 19 oktober 2015 15:59
#3 Ingen fjäril blir 10 cm och om dina är electric blue så kan de antingen vara blå eller jack dempsey ciklider, båda tycker att kardinaler är väldigt smarriga när de är 10 cm. :P

#4 Inga bolivaner skulle kunna äta ens halvvuxna kardinaler. ;)
#6 - 19 oktober 2015 17:34
Om de är 10 cm, så misstänker jag att det är "Electric Blue"-varianten av blå ciklid, Andinoacara pulcher, för den påminner färgmässigt väldigt mycket om "Electric Blue"-varianten av fjärilsciklid, men blir som sagt mycket större, upp mot 15-20 cm, medan fjärilen nog inte blir större än ca 6 cm.
#7 - 19 oktober 2015 17:46
Allgie skrev:
Jag vet väldigt lite om fjärils Ciklid och hoppas på lite info 

Köpte hem 2 st fr butik o de sa att de går bra med terror. Gör de det? Jag har kardinal och svartbands terror. ...

Hur stora blir de? Trodde jag fått hem ett par men det var två honor. Frågade runt hos vänner o så fick jag ett par. Men de var ju jättestora i jämförelse och ca 1 år gamla. Så nu har jag 3 honor och 1 hane. Funkar det? Men när blir mina små könsmogna så den stora hanen blir intresserad? Tacksam för information

Mvh Anneli

Du har blivit lurad..
#8 - 19 oktober 2015 22:02
Okej tack för alla svar 😊 mycke huvudbry har det varit..
Anneli
#9 - 19 oktober 2015 22:41
Hej Anneli! :)
Först och främst vill jag säga: Välkommen till forumet!
Det låter, på din beskrivning, som att du fått tag på - möjligtvis - något annat än vanlig Fjärilsciklid.
Tror du att det finns möjlighet att ta någon bild på de "fjärilar" du har i ditt kar?
Det vore toppen om du kan knäppa någon bild och länka denna till forumet här, så att forumets experter på dessa ciklider kan kolla exakt vad det handlar om, så kan du med all säkerhet få ordentlig hjälp.
Här på forumet finns en uppsjö makalöst duktiga akvarister, som kan Fjärilsciklider utan och innan, och en bild på dina individer skulle nog vara till god hjälp!
:)
#10 - 20 oktober 2015 06:46
Du kan ta en bild och sedan ladda upp den på http://www.ladda-upp.se/ och den länken du får till din bild klistra du in här i ett inlägg (man måste vara guld medlem för att kunna lägga upp bilder direkt här i forumet).

Kan du inte det så kanske du kan se om denna bild ser ut som dina? https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1777&SOK=1

Men bäst om du kan länka till några bilder så kan du lättare få svar på vad det är du har fått tag på.
#11 - 20 oktober 2015 07:32
Är inte guldmedlem...
#12 - 20 oktober 2015 08:04
Det är nog den här skulle jag tro :). Microgeophagus Ramirezi (Fjärilsciklid Electric Blue)
#13 - 20 oktober 2015 08:38
Ja så ser mina små ut :)
#14 - 20 oktober 2015 08:49
Allgie skrev:
Är inte guldmedlem...

Nej jag vet du inte är det och det var därför jag skrev att du skulle göra följande för att kunna få bättre hjälp: Du kan ta en bild och sedan ladda upp den på [COLOR=#0033cc]http://www.ladda-upp.se/[/COLOR] och den länken du får till din bild klistra du in här i ett inlägg..
#16 - 20 oktober 2015 10:19
Det är ingen fjärilsciklid tyvärr utan troligtvis en Blå ciklid, electric Blue variaten.
Se mer info här ( detta är den vanliga) : https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=169&SOK=1
#17 - 20 oktober 2015 11:19
Okej tack. Då blev det lite fel. Jag ska lämna tillbaka dem stora för det känns inte okej.
Tack för all hjälp
Mvh Anneli
#18 - 20 oktober 2015 12:58
Så då är dessa alltså sålda som Electric blue fjärilsciklid? Eller har jag fattat helt fel?

//Inger
#19 - 20 oktober 2015 18:30
Nä det var en väns vän som jag fick av som hon haft hemma i ett år. Hon som sa att det var fjärils Ciklid electric blue. Men sen om hon köpt fr butik och fått fel info vet jag ej.
#20 - 20 oktober 2015 18:32
Nu är de stora till till gamla ägarna och ordningen i mitt kar är återställd :) men nu är jag tillbaka på ruta ett... vill ju ha en hane till mina två honor så jag får söka vidare.
#21 - 20 oktober 2015 18:39
Välkommen till Zoopet ,som du har märkt får man väldigt bra svar här,fint att det ordnade sig och att du fick lämna tillbaka dom stora,lycka till med att få tag på mer fisk:).
#22 - 20 oktober 2015 18:51
Tack 😊 å tack alla som hjälpt mig 😀
Mvh Anneli
#23 - 4 november 2015 20:58
Varför inte köra två hannar så att dina damer slipper slåss om vem som ska få para ut med hanen? :)
#24 - 9 november 2015 15:29
Jag har trott att det räcker med en hane till två honor... vill de leva i par?
#25 - 9 november 2015 17:28
Ja, fjärilscikliden är parbildande. En överbliven hane eller hona kommer att bli jagad och stressad av paret, eller, om den är stark och dominant själv, förmodligen försöka ta partnern från sin könsfrände.
#26 - 10 november 2015 10:06
Okej tack så mycket då blir det att skaffa 2 hanar 😀😀😀
Mvh Anneli
#27 - 10 november 2015 17:11
Eller byta in den ena honan mot en hane :)

Annons