fjärillsciklider

#1 - 28 mars 2005 20:59
jag undrar hur man kan göra så att sina fjärillsciklider börjar leka?
Skulle man kunna flytta över cikliderna till ett annat kar och i så fall hur stort måste det vara?
#2 - 29 mars 2005 07:16
Du skriver ju ingenting om hur de bor nu. Men iaf. fjärilar leker ofta efter vattenbyten där man häller i lite svalare vatten så att de tror att det regnar. Se även till så att de har nåt bra ställe att leka på, en halv lerkruka som bildar en liten grotta, nån bra skyddande växt.

Annars finns nog inga idiotsäkra tips på hur man triggar lek, trivs dem så brukar de leka.
#3 - 29 mars 2005 19:37
Jag har ett stenrös i ena hörnet och så har jag ett par stenar och en rot som bildar ett par grottor.
men tror du det går att ha ett till par i samma akvarium eller blir det för mycket för jag har ett par med palletter.
Och palletterna har just lek Jippi!!!
#4 - 30 mars 2005 20:42
Du bör mata dem rikligt med vita/svarta mygglarver, hålla en temperatur mellan 25-30grader, ha lite lätt surt vatten. När du fått yngel bör du göra tätare vattenbyten för att ynglena är mycket känsliga för nitrit.
#5 - 31 mars 2005 20:59
okej då vet jag.

får ni mycket yngel med palletterna lr ? för att jag har ett par nu somm fick yngel för typ 4 veckor sen och dom har kvar ynglena fortfarande, dom e väldigt bra förelldrar
#6 - 1 april 2005 13:47
[QUOTE=antonlindeblad]okej då vet jag.

får ni mycket yngel med palletterna lr ? för att jag har ett par nu somm fick yngel för typ 4 veckor sen och dom har kvar ynglena fortfarande, dom e väldigt bra förelldrar[/QUOTE]

Ja. Vissa paletter är bra föreldrar, men inte de som är drivna. DVS som inte har fått bli uppfostrade av sina föräldrar, tas äggen ifrån och odlas upp på annat håll får inte paletten lära sig hur det går till, så då kan det ju ta ett par gånger innan de fixar det. Har en sådan hona nu. :( Inne på fjärde kullen nu, men snart slår det väl slint i huvet på dem att de skall skydda sina avkommor. ;)
#7 - 3 april 2005 08:25
Man kan få fjärilar att leka i många olika förhållanden faktiskt, inte bara det som Pannecke sa även om det är det "säkraste" sättet.. Det simulerar lite av deras naturliga värld..

Mina fjärilar lekte var tredje - femte vecka i pH 7.5... Däremot oftast efter vattebyte som Pannecke sa...
#8 - 3 april 2005 09:05
paletterna trivs säkert bra med grottorna, men fjärilar föredrar flata underlag (platta,runda stenar/rötter) i skyddande miljöer (bakom växter) som är lätta att försvara.
#9 - 14 april 2005 14:54
Något som ja märkt att mina paletter gillar är miniatyr modell av en gammal grekist una som man kan hitta vid ut grävningar o i havet. Det ser otroligt snyggt ut o funkar som grotta för fiskarna.

Annons