Fjärillciklid i sällskapsakvarium?????

#1 - 11 februari 2004 18:02
Går det överhuvudtaget??? har hört att dom blir rätt elaka mot andra fiskar vid leken.. hur elaka??? dödar dom andra fiskar? eller bara jagar dom? jag har ett 250L med bla Div Gourami,neontetra,praktbotia,palletciklid,mal,siamesiskaalgätare,kampfisk.
#2 - 11 februari 2004 18:19
Nej det är inga elaka fiskar. Och de skyddar inte sina revir på ett mer aggressivt sätt än andra ciklider. Det är en underbar ciklid, rekomenderas starkt.
#3 - 11 februari 2004 18:41
jag tänkte också ha fjärilsciklider i mitt sällskapsakvarium men jag såg här på zoopet att de är väldigt känsliga. Stämmer det eller går det bra bara man inte slarvar med vattenbyten och sånt? Mitt pH värde ligger på 7.0 , är det för högt eller går det bra?
#4 - 11 februari 2004 18:53
Vi har Fjärilsciklider i 170l sällskapsakvarium tillsammans med ett Apistogramma Nijsseni par och det funkar mkt bra. I samma burk finns 3st Mosaikgurami, 11 Kilfläcksrasbora, 2 L-malar, 3 Otocinclus och 2 Corydoras.
pH är 7.5
#5 - 13 februari 2004 23:33
<font size="4">
Ursprungligen skickat av marcuslarsson

jag tänkte också ha fjärilsciklider i mitt sällskapsakvarium men jag såg här på zoopet att de är väldigt känsliga. Stämmer det eller går det bra bara man inte slarvar med vattenbyten och sånt? Mitt pH värde ligger på 7.0 , är det för högt eller går det bra?

</font id="size4">

<font size="5"></font id="size5">De är lite känsligare än vissa andra fiskar, men sköter du dina vattenbyten så är det nog inga problem. Ph värdet är inte opimalt för dem men det är inga problem att hålla dem i ph 7 dock kan det kanske bli svårare att få dem till lek.
#6 - 17 februari 2004 14:14
Så himla känsliga kan de väl ändå inte vara?
Köpte mina i onsdags, igår la honan en massa rom på en sten :o)
Någon som vill köpa i framtiden kanske?
#7 - 17 februari 2004 14:25
Hade ett par fjärilsciklider, dessa lekte jätteofta. Men mina 8 skalarer som gick i samma akvarium blev illa tilltygande av att fjärilarna jagade dem. Skalarerna blev till slut så stressade att de inte kunde äta, vilket sedan blev deras död. Akvariet var endast på 180 liter, vilket troligtvis var för litet.
#8 - 17 februari 2004 14:50
Den Bolivianska fjärilen är helt klart ett alternativ.
Mindre känslig, otroligt lustig och säkert inte lika sönderodlad som den vanliga. Blir också något större, hanen ca 10 cm.

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=193
#9 - 17 februari 2004 15:28
tänkte skaffa fjärilciklid. Räcker det med ett par eller vill dom va fler. Jag har ett 100 liters kar
#10 - 17 februari 2004 22:34
NU har jag köpt fem stycken.. får vi se om det går!!! det verkar redan som två av dom ska bli ett par. palletciklid hanen verkar inte gilla dom precis.. han blir vansinig när dom kommer förnära, hoppas att dom inte tar skada av det, va tror ni?
#11 - 29 februari 2004 13:23
Kan man ha fler än ett par fjärilsciklider i ett 160 liters kar? Har andra sällskapsfiskar som jag vet att det går att ha fjärilsciklid med.

Trivs dom bättre i grupp? Hur många bör man ha?

/Anton Tacksam för svar.
#12 - 29 februari 2004 14:13
Fjärilar är fredliga.
Mina rör inte ens små glödbands tetror...

Kolla bilderna på mina :o)

Annons