[QUOTE=Nando;n2420466]Fjärilar bildar par och hanen kommer inte leka av båda honorna. En fördel med två honor är att hanen, mellan lekarna, sannolikt kommer jaga på båda honorna varför honan som han väljer att leka med inte kommer att få ta allt jagande. Nackdelen är att när paret leker kommer den ensamma honan bli väldigt utsatt. Det kan funka med två par i ditt kar, men mycket beror på hur det är inrett. Hanarna kommer att mäta sig med varandra och när de möts vid revirgränsen kan det bli bråk. Min erfarenhet av fjärilar är dock att de är ganska milda. Två jämnstora hanar kommer visseligen att tjafsa men det är inte någon strid för livet. Det större problemet brukar vara att honan/honorna blir hårt jagade mellan lekar, när/om paret hamnar i ofas med varandra. Då jagar hanen honan intensivt vilket kan stressa henne och i förlängningen göra att hon blir svag och sjuk. Det är här inredningen kommer in. Det måste finnas gott om gömställen och rötter/växter som bryter siktlinjen så att honan kan komma undan. Ska man ha flera hanar är det en fördel att släppa i dem samtidigt så att ingen redan har hunnit etablera revir.
[/QUOTE]
Matnyttig info :) Jag har inte tänkt ha fjärilar igen men alltid bra att veta :D
Jag tycker att de är sjukt fina men de passar varken mitt kar eller några kar jag haft tidigare heller :S
Men om man har fler honor då - då borde väl de överblivna honorna ha sällskap? Då blir ju ingen över och man riskerar noll bråk mellan hanar. Istället för att ha två par, menar jag. Jag har ingen aning :) Kanske honor inte skulle vilja hänga ihop? Men om de gör det - om de inte har egna hanar - så vore det väl bara vara plus med att ha tre eller fler honor isf? Då behöver inte en hona ta all skit men samtidigt blir ingen ensam, överbliven och utsatt i rollen som tredje hjulet?
Men det beror ju såklart till syvende och sist på om honor utan hane skulle hänga med varandra eller om de inte skulle göra det. Vilket jag inte har någon aning om då jag bara haft ett par :P
Min hane var nog den elakaste (eller ja... djur är inte elaka, de beter sig som djur gör) fisk jag någonsin haft men det kan ha berott på en uppsjö anledningar, givetvis. Han var riktigt giftig mot pansarmalar framför allt, de var livrädda för honom. När han inte fick tag i dem gav han sig på honan istället. Han var extremt territoriell, jag kunde inte låta bli att tänka på tryckarfiskar :P Vilka INTE är en stor favorit hos mig, iallafall inte om man befinner sig i vattnet tillsammans med dem... haha...
Beteendet var en stor anledning till att jag kom fram till att inte behålla dem - men det var dock en samlad bild av att de inte funkade med de andra, att miljön inte var optimal och att det helt enkelt var det bästa för både alla fiskar och mig.
Jaja men hur som helst var det bra att du kunde ge korrekt information :)