fjärilciklidägg?

#1 - 9 maj 2006 17:00
Mitt fjärilciklidpar la ägg på en sten. Jag flyttade tillbaka dom till det stora akvariumet. Efter ett tag såg det ut som att det hade blivit "ludet" runt äggen. Vad är det för något?
Jag har hört att det kan börja mögla och att man får hälla i något medel mot detta. Hjälp!
#2 - 9 maj 2006 18:36
Det är förmodligen mögel. Det är metylenblått som brukar rekommenderas men det kan vara svårt att få tag på, men det ska gå att använda medicin mot vita prick sjukan också.
#3 - 12 maj 2006 11:32
Jag har slängt äggen och försöker på nytt. Jag kanske tog bort hanen för snabbt så äggen var kanske inte befruktade. Jag hoppas det går bättre nästa gång:)
#4 - 12 maj 2006 11:37
Låt gärna äggen och ynglena vara kvar med föräldrarna. Har du andra fiskar som äter upp dem så är det bättre att flytta föräldrarna och låta de leka i ett eget akvarie och ha dem kvar där i några veckor tillsammans med sina yngel. (Om du har möjlighet till det ;))
#5 - 12 maj 2006 11:49
Jag har flyttat dom till ett annat akvarium där dom är själva. Jag har hört att dom ibland kan äta upp sina ägg, så därför fick jag rådet från fiskaffären att ta bort föräldrarna efter lek. Men jag kan prova att ha kvar dom där i.
Tack för rådet.
#6 - 12 maj 2006 12:23
Jag tycker du ska ge dem chansen några gånger (3-4 gånger) i alla fall. Det kan ta några gånger för dem att lära sig. Tyvärr är det ju så att fjärilsciklider anses vara ganska sönderodlade och då även blivit sämre på att ta hand om sina ägg och yngel, så det är inte säkert att de kommer att klara det. Men om de klarar det så är det helt klart bäst ifall de får göra det. ;)
Dessutom så är det kul att se dem ta hand om sina barn. :)

Lycka till!
#7 - 12 maj 2006 16:29
Att äggen inte kläcks kan, om jag har fattat rätt, ibland bero på att pH:t är för högt, och föräldrarna får skulden. Det förekommer nog också, att de är sönderavlade, och att odlare tar äggen från föräldrarna, så att de nya generationerna inte vet hur de ska göra, men jag undrar om det inte ibland kan bero på fel vattenvärden också. Tror t.ex discus ibland har det problemet, att äggen inte kläcks för att pH:t är för högt.
#8 - 13 maj 2006 11:47
Mina åt upp sina frisimmande yngel sakta och säkert under ca 3 dygn. Och de går ensamma i ett 54 liters så det är ingen annan som är boven. Så nog kan de ha problem med yngelvårdandet.

Annons