Max B!! vad ska jag göra om jag vill odla fjärilsciklider?har köpt ett par och de är jättefina,har ett litet lekkar på 40 L .speciell inredning??? Ös på med allt du vet,du verkar så kunnig. Tack på förhand!!!
Aaahh, Tack skall du ha!:) Kunnig är dock en defenitionsfråga, jämfört med flertalet här på forumet håller jag Neanderthalnivå. Däremot har jag joxat med akvarium i många herrans år och fått in en feeling för vad som funkar.
Jag antar att du med odlar menar att dra upp lite yngel för "hemmabruk", så som man oftast gör?
Jag kan bara gå tillbaka till mig själv och hur jag har gjort.
Till att börja med så gäller det ju att hitta ett par som är robusta, alltså spänstiga och "dugliga" - som inte visar tecken på sjukdomar och känslighet.
För min del har jag parat ut de Fjärilciklider som lekt i mina kar genom att köpa en grupp på 6-8 individer. Man skall ta god tid på sig, gå runt i många affärer - och man behöver inte köpa alla fiskarna i samma affär. Man skall inte oroa sig för att vara ett "pain in the ass" utan vara noggrann att de fiskar man spanat in hamnar i påsen.
Jag tror att om man håller en temp på runt 26-28°, ph cirka 5,5 och inreder lite murrigt med mycket bra göm-/lekplatser, samt håller ordning på överbliven mat o.dyl. och jämna vattenbyten så skall det inte vara så märkvärdigt att få igång Fjärilsciklider. Vad fiskarna har för kondition är för ett tränat öga ganska lätt att se; starka, klara färger, fenor som är utspända och ett allmänt piggt utseende. Klarar man dessa kriterier så är mycket vunnet. Det är dock svårt, för att inte säga omöjligt att veta om Fjärilarna är av den lite känsligare sorten, som tyvärr är ganska vanlig idag.
Jag har fått för mig, men detta gäller bara min personliga åsikt, att de Fjärilar som tycks vara "bäst" har en något högre kroppsform, speciellt främre delen av kroppen. Jag har vid några tillfällen handlat denna lite "robustare" typ och jämfört med den helt normalt vanliga Fjäriscikliden. De lite stöddigare klarar sig mycket bättre, blir inte sjuka och vårdar sina yngel exemplariskt.
Jag har inga Fjärilar för tillfället - det var ett par år sedan - så tyvärr har jag inga bilder på mina. Men jag såg den lite kraftigare typen på en zooaffär här i stan, inne i 5:ans Zoo, för något halvår sedan. Dom har inga kvar nu, men får dom in dessa skall jag ta ett par bilder och lägga in.
När man nu har släppt i sina nyköpta fiskar i karet är det bara att vänta, men det bör inte ta många dagar förrän några av de starkaste hanarna och honorna bildar par. Jag har fått bäst lekfrekvens och lekstatestik då jag haft två par, ibland tre, igång i ett kar på runt 200-liter. Ett hundraliters räcker nog också - ditt kar kanske är på gränsen. Jag rekommenderar att byta upp till åtminstone 100-liter.
För min del har det varit absolut lättast att låta föräldrarna ha sin lek ifred, alltså inte dona och rota runt i karet utan bara låta dom vara. Efter en tid så kommer de fram med sina yngel och då kan man mata dessa med t.ex. nykläckt Artemia, men ynglen är förvånandsvärt duktiga att hitta små matbitar lite här och var i karet. Artemia är dock ett säkert sätt att liksom få igång ynglen så att de växer till sig och blir "fiskar". Efter någon/några veckor kan man suga upp ynglen med en hävert till ett yngelkar. Se till att ha samma vatten i detta som i det ursprungliga. I yngelkaret fortsätter så matning, dels av Artemia men senare av samma mat som föräldrarna får. Till en början kan man mosa maten och finfördela den, så att de unga får i sig ordentligt. Noggranna vattenbyten och renhållning gäller givetvis i lika utsträckning i yngelkaret.
Lycka till, och hoppas det blir bra med dina Fjärilar!!!:)