fjärilciklid lek

#1 - 23 juni 2006 22:24
Hej, om jag inte minns helt fel nu, så la mina fjärilciklider ägg i förgår och jag undrar hur dom redan kan va kläckta.?:D En sak till, när jag hade blåciklid yngel så låg dom i en grop och sprattlade i kanske 4 dagar, men dessa ynglen verkar redan kunna simma, iaf kunna förflytta sig på roten. Startade artemia nu hade ju inte tänkt att dom skulle kläckas idag.:P Och när ska jag börja mata med artemia? En fråga till, när jag tar upp artemian med min spruta kan jag spruta ner artemian på ynglen direkt eller måste jag få bort saltvattnet som finns i sprutan? En fråga till.:P Kan jag släcka akvariet nu fast alla äggen inte är kläckta eller vad ska jag göra?
#2 - 23 juni 2006 22:32
Så fort dom är frisimmande så kan du mata dem med artemia. Du kan använda sprutan direkt utan att skölja artemian så gjorde jag i alla fall och födde upp en kull på 150 Fjärilar. Det kan vara förståndig att ha en lampa tänd i samma rum som du har fjärilarna. Men akvariet bör du släcka ner. Mta med artemia en två tre veckor sen kan du gå över till bosmider, cyklops och pulveriserat flingfoder.
#3 - 23 juni 2006 22:33
jag har ganska så grovt grus, ca 5 mm kommer det att påverka på ngt sätt?
#4 - 23 juni 2006 22:37
Nej det tror jag inte har någon betydelse i sammanhanget. Har du andra fiskar i akvariet så bör du ta bort dem.
#5 - 23 juni 2006 22:40
det är ett 74 l med en hane och 2 honor han leker av båda men inte samtidigt ska väl få bort den andra honan imon på ngt sätt eller ska jag göra de ivkäll?
#6 - 23 juni 2006 22:42
Gör det i natt när dom har gått i dvala då brukar det vara hur lätt som helst att få upp dom.
#7 - 24 juni 2006 06:27
Hej igen. Nu när jag vaknade had ejag förväntat mig att alla äggen skulle vara kläckta men inget hade kläckt än och det var ungefär 60 timmar sen dom la äggen. Men frågan är då, var kommer mina frisimmande yngel ifrån.:S Förbryllad. Det finns en möjlighet att de kan va gamla yngel för för ungefär 8 dagar sen lekte hanen med den andra honan, men hanen tyckte jag åt upp alla äggen efter 2 dagar men eftersom jag har frisimmande yngel nu så måste ju han ha missat ägg som kanske har åkt ner i gruset som har legat där och sprattlat och blivit frisimmande. Men borde inte den andra honan som han har lekt med nu reagera på yngel som kommer? Hon tror nog att de är hennes konstigt nog för inga andra har kläckts. En fråga då, kommer dom nu frisimmande ynglen att äta upp dom andra ynglen skilljer kanske 7-9 dagar?
#8 - 29 juni 2006 10:16
Fjärilciklider

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Hej jag är har tre fjärilciklider, och jag skulle vilja veta hur man ser skillnaden på en hane och en hona. Köpte fiskarna i en djuraffär, men undrar om vi fick två honor och en hane som vi bad om. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3]Maria[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
#9 - 29 juni 2006 10:35
Saxat ur artbeskrivningen:
"Det är inte lätt att se skillnad på könen, men honorna är oftast något mindre och har ett något rödare bukparti. Hanens främre ryggfenstråle är längre än honans."

Är fjärilarna bara vuxna så brukar det vara lättare att skilja könen åt än på juveniler...
#10 - 29 juni 2006 12:23
Ok Tack för hjälpen!
Maria
#11 - 30 juni 2006 21:08
Kan man mata ihäl yngel med nykläckt artemia?
#12 - 26 juli 2006 18:23
[quote=Lucas_magi]Hej, om jag inte minns helt fel nu, så la mina fjärilciklider ägg i förgår och jag undrar hur dom redan kan va kläckta.?:D En sak till, när jag hade blåciklid yngel så låg dom i en grop och sprattlade i kanske 4 dagar, men dessa ynglen verkar redan kunna simma, iaf kunna förflytta sig på roten. Startade artemia nu hade ju inte tänkt att dom skulle kläckas idag.:P Och när ska jag börja mata med artemia? En fråga till, när jag tar upp artemian med min spruta kan jag spruta ner artemian på ynglen direkt eller måste jag få bort saltvattnet som finns i sprutan? En fråga till.:P Kan jag släcka akvariet nu fast alla äggen inte är kläckta eller vad ska jag göra?[/quote]

Det är en fördel om man sköljer bort saltvattnet innan man släpper ner artemian så man inte tar kol på ynglena. Jag fick rådet att skölja artemian i ett kaffefilter först( har ej provat än). Sen fick jag rådet att mata med Loquifry, som är mindre än artemian, 3 droppar 3-4 gånger/dag i ca 10 dagar och sen gå över till artemia.
Jag brukar alltid släcka akvariumet på kvällen, man kan ju inte hindra solen från att gå ner :).
#13 - 26 juli 2006 18:31
[quote=Lucas_magi]Kan man mata ihäl yngel med nykläckt artemia?[/quote]

Man ska ge mat 3-4 gånger om dagen, så dom får ganska mycket mat men det dom inte äter upp lägger sig på botten, därför är det bra att byta vatten varje dag.
Nykläckt artemia lever ca. 3 timmar i sötvatten. Jag trot inte det är någon fara med att ge dom för mycket mat. Man märker hur mycket dom äter när man häller i, sen är det bara att minska eller öka doseringen. Får dom för mycket mat blir det smutsigare fortare och sämre miljö för fiskarna. Därför ofta vattenbyte.

Annons