Fjärilciklid + Gul fjärilciklid

#1 - 20 april 2009 15:31
Går det att ha två par av varje i ett 200L?

Har idag ett par Fjärilciklider men såg häromdagen några väldigt fina Gula fjärilciklider. Skulle det fungera att mixa dessa två arter samt ha två par?

Övriga fiskar är 17 st Glödbandstetra, 6 st Metallpansarmalar, 6 st Dvärgotocinclus. Eventuellt kommer 6 st Platy att flytta in om ett tag.
#2 - 20 april 2009 16:09
Ja, du bör kunna ha två-fyra fjärilspar i ett 200-liters. Men var inte säker på att de gula kommer att hålla ihop med varandra, de är nämligen samma art som de vanliga, men en framavlad färgvariant, och de bildar gärna par över "färggränserna". Är de du redan har ett par, så kommer de nog att hålla ihop mot de gula däremot. Skapa olika revir, och områden där de inte alltid ser varandra.
#3 - 21 april 2009 05:04
Jag är inte så säker på att det verkligen är ett par. Hannen vill nog gärna, för han jagar omkring honan ibland och söker uppmärksamhet. Honan däremot är lite avståndstagande.

Jag har sett dem i början "dansa" för med varandra, men det var i början för ca. 3 månader sedan. Kanske jag skall köpa ett par till eller bara en hona?

Annons