Fjärilarna äter inte

#1 - 8 september 2006 17:08
Mina fjärils ciklider äter inte det foder jag har hemma som alla mina andra fiskar äter..har även frysfoder, men de verkar inte gilla detta heller. Nu är de så magra! Vad vill de ha för mat, kan man ge sallad elr liknande som man har hemma??
Väldigt tacksam för svar.
#2 - 8 september 2006 17:18
Fjärilsciklider brukar äta det mesta, så om dina inte äter är för att de av någon anledning mår dåligt.

Hur länge har du haft dem? Hur stort är akvariet? Hur stark är vattencirkulationen? pH? Temperatur? Har du kollat nitriten (de är ju ganska känsliga för dåligt vatten)? Vilka andra fiskar bor i akvariet? Hur är det inrett?
#3 - 8 september 2006 17:27
Hm..ok..nu fick ja lite att fundera över ;)
#4 - 8 september 2006 19:31
Om du svarar på frågorna kanske vi kan komma fram till nån lösning tillsammans.
#5 - 24 september 2006 09:09
A.P skrev:
Mina fjärils ciklider äter inte det foder jag har hemma som alla mina andra fiskar äter..har även frysfoder, men de verkar inte gilla detta heller. Nu är de så magra! Vad vill de ha för mat, kan man ge sallad elr liknande som man har hemma??

Väldigt tacksam för svar.

Fjärilarna behöver ganska varmt vatten för att trivas! Är de dessutom små så kan de vara känsliga i början. Försök få tag i levandefoder (fånga själv i skogen?) så borde de börja äta. Vattenloppor (dafnier, Cyclops) finns periodvis i mängder i olika dammar. Har du en park med fågeldamm(utan fisk-vi vill inte ta hem ex.vis. karplus) i närheten? Där borde det finnas HUR MYCKET MAT SOM HELST!!!!! Aldeles gratis dessutom. Man kan också odla olika foder hemma hos sig själv nästan gratis.:p Annars kan du ju kläcka lite artemianauplier till dem-det om något brukar slinka ner. På min zoon finns mycket "matnyttigt":D att läsa.
#6 - 25 september 2006 14:03
tummen skrev:
Fjärilarna behöver ganska varmt vatten för att trivas! Är de dessutom små så kan de vara känsliga i början. Försök få tag i levandefoder (fånga själv i skogen?) så borde de börja äta. Vattenloppor (dafnier, Cyclops) finns periodvis i mängder i olika dammar. Har du en park med fågeldamm(utan fisk-vi vill inte ta hem ex.vis. karplus) i närheten? Där borde det finnas HUR MYCKET MAT SOM HELST!!!!! Aldeles gratis dessutom. Man kan också odla olika foder hemma hos sig själv nästan gratis.:p Annars kan du ju kläcka lite artemianauplier till dem-det om något brukar slinka ner. På min zoon finns mycket "matnyttigt":D att läsa.

Ok, tack så mycket för tipset:). Jo de e väldigt små just nu och jag köpte dem inte för så länge sen. Kan man hitta dessa i en vanlig sjö? Kan man köpa artemianapulier i en vanlig djuraffär?
#7 - 8 oktober 2006 19:43
Mina fjärliar äter inte heller, ska prova med lite andra saker också innan jag får panik.
Men det jag har provat med, torrfoder och ärtor, dem tar in det i munnen men spottar ut det igen hela tiden, dem smular sönder det. Och torrfodret kom ut genom gälarna i små små smulor(såg ut som det kom ut genom gälarna iaf). Sen simmar dem bara där ifrån... Mår dem dåligt eller fattar dem bara inte att det är mat dem får??
Har bara haft dem i ett par dagar.
#8 - 8 oktober 2006 20:30
mina fjärilar äter vanligt flingfoder det gjorde från början när jag köpte dem...har haft dem i 5 dagar nu
#9 - 9 oktober 2006 01:54
Vinter skrev:
Mår dem dåligt eller fattar dem bara inte att det är mat dem får??

Har bara haft dem i ett par dagar.

Klart de förstår att det är mat. De är nog stressade. Det kan vara bra att tillsätta fiskvitaminer.
#10 - 9 oktober 2006 08:10
Ok, det ska jag prova om det inte blir bättre inom ett par dagar. Gick lite bättre idag på morgonen iaf.
Tack!
#11 - 9 oktober 2006 10:02
Mina Fjärilar åt inte heller. åkte då iväg till en kompis som jobbar med akvaristik. han sa åt mig att prova Dr. Bassleer's. och det gjorde jag....
Funkade jätte bra alla fiskar äter det...Till och med malarna kommer fram och äter inkl. Banjomalar som ska sova på dagarna....
Enligt mig den bästa maten, kolla om du får tag på det! det var inte dyrt heller..
#12 - 9 oktober 2006 10:10
Var får man tag på Dr. Bassleer's och vad är det för sorts mat?
#13 - 9 oktober 2006 10:26
Jag köpte det på brazoo i Örebro..borde ju finnas nån annan stans med...
Det är pellets Fiskarna älskar det..
#14 - 9 oktober 2006 10:52
Tack! Får se om jag hittar det.
#15 - 9 oktober 2006 13:53
A.P skrev:
Ok, tack så mycket för tipset:). Jo de e väldigt små just nu och jag köpte dem inte för så länge sen. Kan man hitta dessa i en vanlig sjö? Kan man köpa artemianapulier i en vanlig djuraffär?

Artemianauplier köper du i form av ägg som du sedan kläcker hemma, hur du gör kan du säkert få tips om här också, annars skall du få råd i affären.

FÅNGA ALDRIG foder i vatten där det finns fisk naturligt, hellre då i diken i skogen eller i ett träsk eller kärr. OM du fångar foder i en sjö eller dylikt där det förekommer fisk så är risken STOR att du får med dig parasiter eller sjukdomar. Om inte förr så senare.[:(!]

Ärtor och andra vegetabilier är nog ingen hit för fjärilsciklider, de äter levande foder i naturen, mygglarver, vattenloppor mm alltså....Ni kan testa med räkmix i fryst form också. Att vissa individer inte förstår vitsen med torrfoder kan bero på att de blivit uppfödda på "roligare" mat från början.
Fryst (vuxen) artemia funkar nog också bra till vuxna fjärilsciklider. Att nya fiskar inte äter är ju också relativt vanligt så kanske du bara skall "hålla ut" lite till.
Men temperaturen skall nog höjas över vanlig rumstemperatur, upp till c:a 25 grader skulle jag tro. Lycka till!
#16 - 10 oktober 2006 18:50
Oj många bra tips, tack. :) Men hittade häromdagen ett foder som jag inte använt på länge, pellets TetraPhyll, för att fiskarna som jag hade inann fjärilarna vägrade äta det, men min fjärils hona e helt galen i dt![:-9] Tyvärr hann hanen dö förra veckan..inann jag hann ge dem pellets istället...[:-55]
Men snart så snart som möjligt ska jag köpa en ny partner till henne!
#17 - 10 oktober 2006 19:05
Nog är det konstigt om dom inte äter, mina är dom första som kommer vid matning och dom äter allt inklusive ärtor.

Nyinsatta fiskar kan matstrejka några dar men när dom känner sig hemma ska det inte vara några problem, då måste det bero på annat tex temperaturen eller vattnet.
#18 - 10 oktober 2006 19:13
albjohn skrev:
Nog är det konstigt om dom inte äter, mina är dom första som kommer vid matning och dom äter allt inklusive ärtor.

Nyinsatta fiskar kan matstrejka några dar men när dom känner sig hemma ska det inte vara några problem, då måste det bero på annat tex temperaturen eller vattnet.

Det finns ju alltid fiskar som matstrejkar av andra anledningar som sjukdom. Och tempen ska inte ha nåt med matstrejk att göra. Hade en gång 20 grader i vattnet när min doppvärmare var trasig, fiskarna åt lika mycket ändå..
#19 - 10 oktober 2006 19:26
"tex temperatur eller vattnet" betyder ej att det är det.

sjukdom kan ochså vara ett exempel på orsak
#20 - 10 oktober 2006 19:49
albjohn skrev:
"tex temperatur eller vattnet" betyder ej att det är det.

sjukdom kan ochså vara ett exempel på orsak

Nej skulle bara tolka den meningen så..
"då måste det bero på annat tex temperaturen eller vattnet."
#21 - 11 oktober 2006 09:52
Mina fjärilar åt inte på en vecka efter att jag köpt dem. De bara glodde när drottningrasbororna vräkte i sig. Nu har jag börjat att verkligen trycka ner en del av flingfodret så det sjunker snabbare och nu äter de små ciklidrackarna också. Innan har de inte ens ätit frysmaten...
#22 - 12 oktober 2006 19:03
Byter lite ämne här nu. Tänkte köpa en ny hane i helgen eftersom honan har blivit av med sin precis. Tänkte köpa kanske en annan sort ciklid, kan man göra det eller måste båda vara fjärilar för att trivas? Alltså är det okej för fjärilshonan om jag stoppar i en borelli (gul dvärg ciklid)??:confused:

Tacksam för svar.
#23 - 13 oktober 2006 13:27
absolut bättre om du köper en livskamrat till din fjäril istället för en annan art! sak tillägga att man helst ska ha en grupp så att dem kan bilda par...
#24 - 20 oktober 2006 22:13
åheim skrev:
absolut bättre om du köper en livskamrat till din fjäril istället för en annan art! sak tillägga att man helst ska ha en grupp så att dem kan bilda par...

Jag tycker också att du skall skaffa dig en liten grupp, OM du har plats, varje par som parar ut behöver ett ganska stort revir!!!! Annars så är ju just fjärilsciklider lätta att könsbestämma....;)
A.borelli KAN vara mycket mer aggressiv än storleken säger....:D

Annons