Fjärilar tillsammans med andra dvärgar, ok ?

#1 - 21 december 2006 18:12
Har just nu 2 par, ett skall ut pga att karet uppenbarligen är för litet för det. Går det att ha andra dvärgar ihop m fjärilen, eller blir det revistrider då oxå ? Tänkte ha typ cacatuoides eller agassizii.
#2 - 22 december 2006 09:43
Om karet är för litet för två par fjärilar så tror jag tyvärr att det är för litet för att byta ut det ena paret mot någon annan dvärgciklid också. Hur stort är karet?
#3 - 22 december 2006 13:11
540 , med stor bottenyta.
#4 - 22 december 2006 13:30
Bygger du upp grottor med tillräckligt mycket sten och rötter så skall det nog funka bra. Bygg upp typ 2 revir i varje ända av akvariet och plantera lite växter eller liknande emellan så tror jag att det kommer funka fint. Tänk dock på att ha iaf 2 honor per hane om du har cacatuoides eller agassizii
#5 - 22 december 2006 16:01
Ett 540 kan inte rimligtvis vara för litet för två par fjärilar... Nog för att fjärilar är aggressiva, men med lite gömställen borde det räcka för, tja, 10-15 par fjärilar.
#6 - 22 december 2006 16:08
Jag hade två par fjärilsciklider i ett 220-liters och det gick bra!
Dom delade själva upp karet mellan sig och såg till att det andra paret höll sig på sin plats.

Men lite reviröverträdelser tilläts, det blev aldrig några hårda strider.

Du kan ha ett par kakaduaciklider tillsammans med fjärilarna. En hanne med en eller två honor.

När det gäller kakaduahonor så har jag den erfarenheten att man måste ordna skilda revir till dom. Annars blir det väldigt mycket bråk.

Ge dom var sin grotta på långt avstånd från varandra, med t.ex. en växtridå eller stenröse mellan, då ska det gå alldeles utmärkt!

Annons