Du skriver inte hur stort det stora akvariet är eller hur många fjärilar du tänkt flytta dit, men generellt är det bäst att bara ha några fiskar i det nystartade akvariet första månaden om man vill undvika problem med nitrit.
Krama ur filtret från det gamla akvariet i det nystartade akvariet bör du göra i vilket fall som helst. Flytta över vatten är ingen större idé, bättre att ta nytt vatten (med vattenbehandlingsmedel).
Jag har frågat här och fick hjälp att räkna ut att det var ca 160 l!!
Just nu har jag 2 (ett par(tror jag:p) ) i ett 60 l men vill få över dom till det större och kanske skaffa ett par till...Vad tycker ni om den tanken??
Jag har pratat med en jättebra privat djurbutik som sa också det att vänta minst en månad med att stoppa i fler fiskar än några inkörningsfiskar...Jag hade malen och en kamphane som inkörnings fisk i 60 l och inga nitrit problem...Kan bero på att jag inte matar så jätte mycket...Tyvär så glömmer jag ibland!![:o]
Tack för hjälpen!
Och vi får väl se hur det blir och troligen så återkommer jag väl om en månad(om ingen annan har något att säga eller tipsa om ;) )