Fjärilar eller cacatuoides ?

#1 - 19 februari 2003 22:19
Jag är väldigt förtjust i båda arterna, främst cacatuoides, men är lite orolig över att de ska vara lika känsliga som fjärilsciklider sägs vara. (vad jag har hört iaf).
Jag ska ha ett 200 l akvarium som är 100 cm brett, så jag antar att det inte blir plats av en grupp av varje art av dem.
Vad är era erfarenheter av dessa?
Vilka har intressantast beteende?
Vilka är känsligast osv..

jag har tittat på zoopets info om dom, och där står ju att kakaduan är mindre känslig...
men vad är era personliga erfarenheter?
Konkurrerar dvärgcikliderna och corydoras om bottenutrymmet, eller går det bra utan gruff? (förutom viss romuppätning då..)

/K
#2 - 20 februari 2003 09:21
Hej !

Jag har både kakaduciklider och fjärilsciklider i mitt akvarium. Tror nog att du kan ha båda arterna utan problem. Kakaduciklider ÄR tuffare och mindre känsliga än fjärilsciklider, men fjärilscikliderna klarar sig bra iaf i mitt akvarium. Kan ju tillägga att jag har ett ganska tätt planterat akvarium med många rötter de kan gömma sig i. Dessutom slipper de ju se varandra hela tiden.
Corydoras klarar sig bra så länge du inte väljer de allra minsta, typ pygmépansarmalen.

// maxx
#3 - 20 februari 2003 16:39
Hej!
En grupp tetror skulle inte kännas fel i ditt akvarium, skulle jag tro. Tetrorna får också cikliderna att känna sig tryggare.

/Lukas
#4 - 21 februari 2003 12:37
Alltså, jag ska inte bara ha dvärgciklider.....ska ha många tetror och även corydoras, troligtvis scalare...
men det var ujust vilken dvärgciklid som var frågan, men tack iaf för tipset
/K
#5 - 21 februari 2003 13:14
Tycker att du ska välja Kakaducikliden. Det är större chan att du får lek och yngel av den är Fjärilcikliden.
Säger jag som aldrig haft FC men vad jag läst är det så.

/Pär

Annons