fjäril ciklider äter inte?

#1 - 8 september 2006 14:18
har köpte fjäril ciklider o har inret det som det ska med många planter fin sand dämpat jus men jag undrar varför de äter inte o vad är deras favorit foder!!!?:confused:
#2 - 8 september 2006 17:41
Är de nyinflyttade? I så fall kan du försöka tillsätta fiskvitaminer och försöka med fryst foder. Mygglarver eller artemia. Det kan hända att de kommer igång att äta.

Vad är det för andra fiskar i akvariet? Hur stort är det? Har du kollat vattenvärdena?
#3 - 9 september 2006 08:33
150 liter kar köpte extra planter o nogra stora rötter fin kornigsand har inga andra fiskar i karet bara det paret o jag såg att de lagt rom på en av rötterna idag vad ska jag göra så att romen överlever?och är det bra o ha flera fiskar med de isåfall vilken art skulle du rekomendera?
#4 - 9 september 2006 08:55
Det är upp till dem att ta hand om romen. Det är inte säkert att de kommer att klara av det de första gångerna. Ibland äter de upp romen innan de har lärt sig hur de ska göra.

Ett stim snälla tetror hade du kunnat ha i akvariet. Men då måste du ha en liten lampa tänd i närheten av akvariet så de kan se tillräckligt på nätterna så de kan försvara ungarna.
#5 - 9 september 2006 08:56
Paret klarar sin rom och sina yngel själva nu. Det är bra om du inte har fler fiskar i karet så får rommen vara ifred.

När rommen kläckts och ynglen börjar simma omkring så får du mata dom med smått foder.
Du kan t.ex. kläcka artemia till dom. Eller köp yngelfoder, du kan höra med din zoobutik när det blir dags.
#6 - 9 september 2006 18:14
är oroligt att när romen kläks att yngel skulle sugas i pumpen hur ska jag göra?
#7 - 9 september 2006 19:47
Man kan trä en bit av en damstrumpa över insuget, som sil.

Annons