Fjäril ciklider

#1 - 25 mars 2004 14:34

Har en burk på 180 liter med ett gäng tetror och ett par fjärils ciklider! Fuderar på att skaffa ytterligare några fjärilar. Skulle det funka och i så fall hur många par kan samsas i ett akvarium av denna storlek?
#2 - 25 mars 2004 14:47
Du kan ha tre par i ett kar av den storleken utan problem. Jag har själv haft tre par i ett 200-liters och då lyckades jag få lek av dom också.
#3 - 26 mars 2004 13:59
Jag hade två par i ett 100-liters till den dominanta hanen trängt ut en hane och därefter en hona. Jag tror att men kan ha det men det bör vara tättplanterat. I din tank borde inte två par vara några bekymmer.
#4 - 27 mars 2004 12:24
2-3 par
#5 - 30 mars 2004 12:24
Hej!

Nu när diskussionen är igång undrar jag: vad är att föredra, fjärilciklider i par eller fler honor än hanar. Har hört både och så nu skulle jag vilja veta vilket som är bäst?
Mvh Tina
#6 - 2 april 2004 08:49
Har man flera hanar än honor, kan honorna leka av med flera hanar och hanarna sköter då ensamt om ägg/yngel.

Källa: Dvärgciklider, 1980 av Jörg Vierke
#7 - 2 april 2004 08:53
Fjärilscikliden är par bildande och inte pollygam som apistogramma arterna,du kan ha 2 par utan problem dom gillar lågt ph och rätt varmt vatten.
#8 - 2 april 2004 09:01
Beror förstås på hur man definerar parbildning. Om två fiskar bildar ett par och leker och sedan går honan eller hanen över till en annan individ och bildar par - är det då frågan om parbildning eller polygami eller både och?
#9 - 2 april 2004 12:47
Hej!
Tack för era svar. Dock lätt förvirrande, men jag tyder det som att jag kan ha både och. Dels par med hane-hona, dels med flera honor per hane....
Inget verkar vara fel..
Mvh Tina[:-160]
#10 - 2 april 2004 13:31
Ber om ursäkt om jag tränger mig in i denna tråden med en fråga till.. eller kanske ett par! [;)]

Är fjärilsciklider svåra att hålla?
Vad finns det för fler arter som är lämpliga i samma kar?
Vad kostar fjärilar på ett ungefär?
#11 - 3 april 2004 16:13
Hej Jeza!

Jag är ingen expert på fjärilciklider, men dom är stora favoriter hos mig. Hos mig har det varit si och så med just dom fiskarna. Tycker hanarna är lättare att hålla vid liv. Bytte från ett 63 liters till ett 222 liters och nu verkar även honorna må bra och överleva. Dom säger att övriga fiskar i samma kar som fjärilar ska vara lugna. Jag har black molly, platy, sorgmanteltetra, malar, kampfisk tillsammans med dom och det funkar alldeles utmärkt. Däremot har jag förstått att det är lite värre med att få dem att ta hand om sin rom...
Kostnaden är mycket varierande från 75:-, 95:- till 225:- har jag sett. Var bor du? I Stuvsta centrum, där jag handlar ofta, har dom ofta halva priset på akvariefiskar... Bara ett tips..

Mvh Tina [:-160]
#12 - 3 april 2004 18:26
Det stämmer att de kräver att andra fiskar är lugna, har haft fjärilsciklider som långsamt tynat bort när de delat akvarium med palettciklider och scalarer. Jag betalade 45 kr/st senast.

Annons