Fjäril blir konstig vid vattenbyte?

Lucas_no1
#1 - 14 december 2005 19:17
Hej!

Jag har några fjärilsciklider i mitt discus akvarium och vid varje vattenbyte blir en hona helt instabil.
Hon står på huvudet och försöker hålla balansen och blir också blek om kroppen och svart om huvudet.
Efter ca 5 timmar är hon normal igen.
De andra syns det absolut ingen förändring på vid vattenbytena.

Vad kan det bero på att hon blir som hon blir?
Lucas_no1
#2 - 14 december 2005 20:58
Är det kloret?
#3 - 14 december 2005 21:34
Det finns klor test, klor något skadligt för fiskarna och filterbakterierna vid 0,02 mg/l.
Använder du vattenberedningsmedel.
Lucas_no1
#4 - 14 december 2005 21:42
Går det att avläsa kloramin också med sånt test eller det kanske inte spelar någon roll i vilken form kloret från kranen är?
Jag har inte vattenberedningsmedel vid vattenbyte.
Det har alltid gått bra utan det för discusen men kan tänka mig att fjärilarna är betydligt känsligare och dom är rätt nyinkommna till karet också.
#5 - 14 december 2005 22:23
Klor som klor vars uppgift att att döda bakterier och i högre doser även fiskarna.
Askorbinsyra är mer känd som c vitamin sägs också binda klor.
C vitamin är en känd antioxidant som är verksam i organismer mot fria radikaler. Syreatomen samt kloratomen är fria radikaler
Dosering om någon vill prova 5-10 gram till 1000 l vatten, men man bör testa med en klor test om man misstänker klor i vattnet.

Natriumtiosulfat mot klor (5 gram/1 000 liter),
#6 - 15 december 2005 00:23
[QUOTE=Lucas_no1]Är det kloret?[/QUOTE]
Klor är en gas som binds i vattnet. Det dunstar bort efter en tid. Jag brukar använda duschmunstycket för att "vädra ut" kloret. Jag fyller på vatten i hinkar innan jag häller i det i karet. Om man låter vattnet stå ett par timmar så "vädras" kloret bort ytterligare.

Annars finns ju Toxivec som neutraliserar klor mm.
Lucas_no1
#7 - 15 december 2005 09:10
[QUOTE=Netom][QUOTE=Lucas_no1]Är det kloret?[/QUOTE]
Klor är en gas som binds i vattnet. Det dunstar bort efter en tid. Jag brukar använda duschmunstycket för att "vädra ut" kloret. Jag fyller på vatten i hinkar innan jag häller i det i karet. Om man låter vattnet stå ett par timmar så "vädras" kloret bort ytterligare.

Annars finns ju Toxivec som neutraliserar klor mm.[/QUOTE]

Jag har kloramin i mitt kranvatten och det går ej att lufta bort på några timmar!
Finns säkert kvar i vattnet i upp till fyra dagar.
#8 - 16 december 2005 07:46
[QUOTE=Lucas_no1]Jag har kloramin i mitt kranvatten och det går ej att lufta bort på några timmar!
Finns säkert kvar i vattnet i upp till fyra dagar.[/QUOTE]

Om du har kloramin bör du definitivt använda vattenberedningsmedel. Även fiskarna som inte uppvisar några konstiga beteende kan ju ta skada i längden. Jag använder Nutrafin's Aqua plus som är både drygare och billigare än Tetras.
Lucas_no1
#9 - 16 december 2005 09:01
[QUOTE=batski][QUOTE=Lucas_no1]Jag har kloramin i mitt kranvatten och det går ej att lufta bort på några timmar!
Finns säkert kvar i vattnet i upp till fyra dagar.[/QUOTE]

Om du har kloramin bör du definitivt använda vattenberedningsmedel. Även fiskarna som inte uppvisar några konstiga beteende kan ju ta skada i längden. Jag använder Nutrafin's Aqua plus som är både drygare och billigare än Tetras.[/QUOTE]

Vissa mycket duktiga akvarister påstår att kloramin är mindre skadligt för fiskarna än vad vanligt klor är.
Själv så vet jag inte.

Vad kostar nutrafins aqua?
#10 - 16 december 2005 10:32
[QUOTE=Lucas_no1]Vissa mycket duktiga akvarister påstår att kloramin är mindre skadligt för fiskarna än vad vanligt klor är.
Själv så vet jag inte.[/QUOTE]

Kan hända, men det är skadligt ändå. Och med tanke på att kloramin inte går att lufta ur vattnet så är det skadligare än klor som inte längre finns i vattnet.

[QUOTE=Lucas_no1]Vad kostar nutrafins aqua?[/QUOTE]

Oj, jag minns faktiskt inte. Aqua plus är som sagt ganska drygt :)

Annons