Fixa iordning 100l:)

#1 - 11 mars 2009 14:24
Hej alla zoopet medlemmar!:D

Jag tänkte flytta min tråd från nybörjarfrågor för det börjar bli ett projekt:).

Jag har ett 2 år gammalt 100l akvarium där det för tillfället är en salig blandning av fiskar, efter tidigare sjukdom i detta akvarium+ ett annat. Men känner jag att jag vill ändra inredningen och fiskbeståndet.

Närvarande inredning:
Vit sand, som blivit lite grön
1 stor halvful plastrot med en javaormbunke
1 liten rot
vallesenia (stavning)
1 liten anubias
och en halvhög brunaktig växt

Jag skulle egentligen vilja byta ut sanden, tex mot biltemas blästersand. Men det är ju lite svårt med fiskar i. Vill inte stressa dem mer än nödvändigt.
annars så har jag tänkt att jag ska köpa 1 red moor rot och java mossa att sätta på, samt lite andra olika växter.

Närvarande fiskar:
4 st kardinaltetror på 2 år [stannar]
5 drottning rasboror [flyttar]
1 ancistrus [stannar]
2 siamesiska algätare [vet ej]
3 guppy[stannar]
Guppy yngel [vet ej, men nästan alla ska i alla fall flytta]
3 unga platy [flyttar]

Detta hade jag tänkt mig:
14 kardinaltetror
1 ancistrus
3-5 guppy
3-5 svärdbärare
kanske 2 siamesiska algätare
ev. några corydoras (om det inte blir fullt)

Bilder kommer:)
alla råd och tips välkomnas:D
#2 - 12 mars 2009 12:00
Hmm...guppysarna och svärdbärarna kommer nof inte att vara 3-5 st så länge. ;)

Kanske du kunde kolla på bilbuksfiskar? De är rätt coola och håller sig bara vid ytan.
#3 - 12 mars 2009 14:59
Jag har sett några bilbukar på trop akvariefisk import och dom var väldigt fina:). Fast det kanske blir lite mycket i ett 100 l?
#4 - 12 mars 2009 15:44
Fördelen med dem är att de inte inkräktar så mycket på de andra fiskarnas utrymme, eftersom de håller sig ytan hela tiden. Corysarna håller sig främst vid bottnen.

Men med den mixen du beskriver ovan är det redan ganska fullt med fisk i burken. Kanske köra på endera av svärdbärarna / guppys och ha ett lite mindre stim av kardinalerna?
#5 - 12 mars 2009 17:45
Här är en bild som akvariummet ser ut för närvarande. Prickalgerna på glaset är borttagna nu.
http://img9.imageshack.us/my.php?image=janmars09094.jpg

JensA. : Jag får fundera lite.. För närvarande har jag ju drottning rasboror också, och jag tycker att det blir lite rörigt intryck att ha både dem och kardinalerna.. Men bilbukar kanske skulle bli fint:).

Snart blir det en tur till akvarium affären och fixa lite nya växter och en red moor rot. någon som vet växter som skulle passa ovanstående fiskar??
#6 - 13 mars 2009 20:43
Var en snabbis i akvarium affären idag och kikade lite. Tittade på redmoor rötter och lite annat smått och gott. Köpte dock inget idag.

Kan nämnas att svärdbärarna jag kommer att köpa kommer alla att vara gröna svärdbärare. Corysarna kommer nog att bli panda eller juhlii..

Någon som har förslag på passande växter??
#7 - 13 mars 2009 21:25
Jag kan inte klaga på javaormbunken! Jäklar va fin den va! *avis* :)

Växter beror ju på lite vad du har för belysning, om du göder med nånting etc. Dom växter du har just nu är tåliga och rätt så basic, kräver inte lika mycket som andra växter. Vad är du ute efter ungefär då?
#8 - 14 mars 2009 18:46
Java ormbunken växer så det knakar:P. Lysrören är 1 sera blue sky och 1 sera dayligt. Andvänder i princip ingen gödning. växter skulle vara några som passar fiskarna, gärna från SA då de flesta fiskar jag kommer att ha främst kommer från SA. (det är dock inget måste). Annars fina och inte alltför svåra/krävande växter. Målet är ett akvarium som är vackert att se på och med fiskar som trivs och mår bra:).-

Annons