fiskval

#1 - 13 juli 2008 16:41
tja, har precis startat ett akvarium på 120liter där i har jag för nävarende inga fiskar men därimot ett par mindre kräftor.
Nu skulle jag vilja ha lite förslag på fiskar, jag är som sagt mer eller mindre nybörjare men vill inte ha fiskar som neon tetra, guppy, eller liknande utan letar efter fisk som ser mer levande ut, som tex ciklider. Gillar inte stela, vanliga akvariefiskar. De ska ju såklart kunna leva i harmoni med de redan inflyttade djuren. Tack på förhand :)

(finaste fisken är abbore :) )
#2 - 13 juli 2008 16:53
Du kan ju söka och kolla lite på olika Apistogramma och se om någon passar din smak.

( Jag tycker dem flesta Apistogramma är fina)

Mvh Simon
#3 - 13 juli 2008 18:11
Simon--B skrev:
Du kan ju söka och kolla lite på olika Apistogramma och se om någon passar din smak.

( Jag tycker dem flesta Apistogramma är fina)

Mvh Simon

wow! :D me like tack!
#4 - 14 juli 2008 11:51
Vad bra har du hittat någon du gillar? :) mVH siMON
#5 - 14 juli 2008 14:07
Själv har jag fallit för en kanske udda kombination

http://www.djurmagazinet.se/tetror/kongotetra.html ( grym firre i stim )

http://www.djurmagazinet.se/labyrintfiskar/dvarggurami.html ( läckra firrar )

Ska dock köpa 1 eller 2 nya kar MINST innan semestern är slut har inte bestämt mig för vad jag ska ha själv i dom så kommer följa din tråd och kanske snappa upp lite ideer =). Lycka till med ditt val.
#6 - 14 juli 2008 15:04
gillade kongotetran, lite "stel" men den verkar bra, ska läsa lite oim vad den trivs i, kanske blir nån sånn
#7 - 15 juli 2008 09:17
är tigerbarb ett dåligt val för mig? är de så agresiva? skulle de våga sig på mina kräftyngel(ca 2cm)? tycker iallafall att de är riktigt fina.
#8 - 15 juli 2008 09:34
Tigerbarber är schyssta fiskar, bara de är nog många. Dock så ska du uppenbarligen inte ha dem ihop med fiskar som har långa och ståtliga fenor (Scalarer, slöjstjärt, kampfisk osv)

Och en annan regel gäller även här: Är räkorna små nog att fiskarna kan stoppa dem i munnen, så gör dem det ;)

MVH Johan
Bilagor:
#9 - 15 juli 2008 10:50
du kan mkt väl ha tigerbarber. En livlig och fin stimfisk, ska vara minst 8 st i stimmet annars kan dom börja bita på andra fiskars fenor. dom vill ha mkt yta att simma på.
#10 - 20 juli 2008 13:09
okej, måste bara få någon att bekräfta att detta låter bra,
112L (kanske 120)
5 mindre kräftor (gör mig av med flera när de blivit större)
ca 10 tigerbarber
1-3 äppelsniglar. (har hört att de ofta har parasiter, kan dessa skada mig/mina andra akvarieinvånare?)
#11 - 20 juli 2008 14:31
fesoj skrev:
okej, måste bara få någon att bekräfta att detta låter bra,

112L (kanske 120)

5 mindre kräftor (gör mig av med flera när de blivit större)

ca 10 tigerbarber

1-3 äppelsniglar. (har hört att de ofta har parasiter, kan dessa skada mig/mina andra akvarieinvånare?)

Småräkorna blir uppkäkade, helst i början när du ska mata väldigt sparsamt så nopprar tigerbarberna på precis ALLTING (Prova stoppa ner handen ;) )

Aningen litet kar för tigerbarberna, då de blir lite större och simmar väldigt fort. Här på zoopet rekommenderas det med 120L som är 80CM långt.

Edit: Såg att du hade kräftor, är de små nog att rymmas i munnen så går de åt ändå skulle jag tro. Annars är det väl bara köra på \o/
#12 - 20 juli 2008 14:35
Johanski skrev:
Småräkorna blir uppkäkade, helst i början när du ska mata väldigt sparsamt så nopprar tigerbarberna på precis ALLTING (Prova stoppa ner handen ;) )

Aningen litet kar för tigerbarberna, då de blir lite större och simmar väldigt fort. Här på zoopet rekommenderas det med 120L som är 80CM långt.

Edit: Såg att du hade kräftor, är de små nog att rymmas i munnen så går de åt ändå skulle jag tro. Annars är det väl bara köra på \o/

okej mitt kar är precis 80cm men är det för litet?

Annons