Fiskval

#1 - 28 september 2004 08:16
Hejsan!
Nu är jag på gång att starta upp akvariet igen. Lånade ut mitt 100 liters men får nu igen ett 222 liters. Det är ett Marin från Dala.
Nu till valet av fiskar, vad som passar ihop. Jag vill gärna ha både vackra och en del som ger avkomma, barnen tycker att det är kul med yngel.
Några jag tycker om sen tidigare: Pansarmalar (metall och fläckiga) Scalarer, sebrafiskar, guldbarber, någon tetra? Sen vill jag ha någon levandefödare, Molly, svärdbärare (gröna har jag haft förrut) platy?
Korsar sig ex Molly med andra levandefödare? Platy och svärdbärare gör det vad jag förstår.
Tacksam för tips om vad som blir fint ihop.

Sara
#2 - 28 september 2004 10:00
Om du inte har något väldigt specialbeställt 222 liters kar tycker jag att du iaf ska utesluta scalarerna. De kräver höga akvarier, minst 50 cm, och det har du nog inte i ditt 222 liters...

Jag tycker också att du ska satsa på färre sorter, kanske max 5. Se till att kombinera ihop så du har lite olika fiskar i de olika "nivåerna", så att du inte bara har fiskar som trivs nära botten t ex.

Utöver det så tycker jag det är mer spännande med biotop-akvarium än att blanda från olika världsdelar. Jag tycker det är lättare att skapa miljöer som fiskarna trivs i då.
#3 - 28 september 2004 10:40
Var kan man få tips på olika biotroper? Hur man inreder och vilka fiskar som hör hemma där.

Sara
#4 - 28 september 2004 11:00
Du kan söka på "ursprung" i fiskregistret här på Zoopet t ex. Samma sak gäller för växterna. Att ha hjälp av en kunnig akvariebutik är också bra, om du är intresserad så kommer de hjälpa dig för de vet att om de hjälper dig och ger ordentliga råd så lär du återkomma! Det finns också böcker för detta, en del hittar du bland boktipsen här på Zoopet.

När det gäller inredning sen så finns det massor av tips på forumet, men också om du läser om respektive fisk. Om du t ex köper en fisk som kommer från regnskogsfloder bör givetvis akvariet likna denna typ av biotop (lite surare vatten, inte nödvändigtvis kristallklart, rötter, mycket växter etc.) medan vissa typer av afrikanska ciklider kräver hårt vatten, stenar och perfekt syresättning.

Grundtipset är att läsa på ordentligt, resonera med de som har varit med ett tag och sedan "planera" akvariet lite.

Ett sätt att göra det enkelt för dig är att testa vilket vatten du har hemma och kanske utgå ifrån det till en början? Det är inte jättelätt att mixtra med vattenvärdena... Vattentest-set kan du hitta hos din lokale akvariehandlare. Var noga med valet av handlare, själv skulle jag inte använda mig av de stora breda kedjorna om jag inte hade blivit tvingad dit under pistolhot...
#5 - 28 september 2004 18:31
En annars väldigt bra bok om att göra snygga biotopliknande miljöer är boken Aquarium displays, inspired by nature av Peter Hiscock. kostar runt 300 lappen typ på akademibokhandeln..
#6 - 29 september 2004 10:53
Tack för era svar, jag ska läsa på lite. Jag hittade en bok på biblioteket, Biotopakvariet få se vad dom står där. Jag kommer säkert att höra av mej senare med fler funderingar.
De fiskar jag funderat på är bla. Fläckig pansarmal, Ancistrus, Molly, Svärdbärare och ev Scalarer. Men jag vill ju att fiskarna ska vara vackra också, kanske behövs nån färgklick.
De flesta fiskarna kommer ju från Sydamerika.

Sara

Annons