Fiskupsättning i malawi/mbunaskar. En art till?

#1 - 28 november 2006 14:39
Sådärja, nu har vi betalat för ytterligare 8 demasoni och 2 golden! Sammanlagt kommer det då vara 12 demasoni och 7 golden, dvs 19 fiskar.

Skulle man kunna klämma in ett litet gäng rödzebror också? sisådär 4, 5 stycken, en hane och 3 eller fyra honor? Egentligen var planen att hålla det till två arter, men sen såg jag så himla snygga rödzebror i en zoobutik härmodagen. knallröda honor (alltså inte orangea) och blå hanar.

Det är väl rent allmänt så att det är bättre att ha det lite trångt för mbunas, än för glest, så i mina 250 liter borde väl 25 fiskar vara rätt lagom? Det enda som aknske skulle kunna bli ett problem är väl om det blir för många hanar som bråkar om utrymmet...
#2 - 28 november 2006 15:06
Hej,

Hur mycket fick du ge för demasoni och golden?
#3 - 28 november 2006 15:20
699:- för tio stycken. Liite dyrt för golden, men riktigt billigt för demasoni.
#4 - 28 november 2006 15:31
Ok, det var ett riktigt bra pris tycker jag!
Jag fick pris från affär: Golden 75:-/st 4st 250:- Socolofi samma pris Demasoni 120:-/ST 4ST 395:-
#5 - 28 november 2006 17:46
Ska du ha så pass mycket fisk i karet då kan du nog glömma det där med innerfiltret som du diskuterade i en annan tråd.
Nu till saken,med risk för att det ser ut som fisksoppa med en art till så skulle inte jag ialla fall skaffa det.Men det är ju jag det,när jag hade malawi i mitt 400 liters så hade jag 3 sorter från början men minskade till 2 arter senare.Det sågg mycket bättre ut.
MvH Richard
#6 - 28 november 2006 17:48
Hm, det har du nog rätt i, med filtret.. jaja, då får jag väl fortsätta köra med ytterfilter, lägga till innerfiltret och köra dem paralellt tills jag orkar mig på attt bygga in filtermatta och powerheads i bakgrunden...

Jo, jag tänkte också att det fanns en viss risk för fisksoppa, men eftersom de har så totalt olika färg (gul, blå och röd) tänkte jag mig att de kunde komplettera varandra rätt fint. men mer än utseendemässigt, finns det några andra hinder?
#7 - 28 november 2006 17:53
Storleken på akvariet.
Om du ska satsa på fler fiskar så råder jag dig att köpa fler demasoni.
Ju fler de är desto snällare är de,är de för några så kan jag garantera
att de snart börja att ha ihjäl varandra och de andra.De är små men ack så hänsynslösa.
MvH Richard
#8 - 28 november 2006 19:20
Instämmer med gigardt! Rödzebra tycker jag dessutom kan bli lite för bufflig och stor för ett 250 liters. Risken är att en dominant Rödzebra hane tar över hela karet.
Men annars tykcer jag just kombinationen Golden, demasoni och Röd zebra är riktigt snygg.
Varför inte prova en Aulonocara? Typ Röd rubin så får du lite rött!
#9 - 28 november 2006 19:44
Skulle man inte kunna skaffa ensamma rödzebrahonor då? de är ju en smula mindre och inte särsklit argsinta av sig? eller finns det en risk att de korsar sig med någon av de andra då? de tillhör ju ändå olika arter, så det borde väl inte vara några problem?

Aporpå Aulonocaror har jag fått för mig att de får ta rätt mycket stryk tillsammans emd mbunas? När jag var yngre hade min far ett mbunaskar, och varje g¨ng han försökte introducera några fina aulonkaror blev de brutalt ihjälslagna...
#10 - 28 november 2006 19:57
Jepp visst är det så att aulonocarorna ofta kan få stryk.. Men tror inte att de kommer få mer stryk än vad Golden kanske kommer att få.
Att köra Ensamma Rödzebra honor kan nog funka! Se till att du inte får med dig en RÖD hane bara.
Korsningsrisken är minimal. Rödzebran skiljer sig mycket från Demasoni och Golden. Dessutom så har du gott om båda sorterna så de "behöver" inte para sig över artgränserna.
Tror med andra ord att det kan funka bra.
#11 - 28 november 2006 20:06
Det är iaf värt att tänka på... får se hur det går med demasonin och golden som kommer i imorgon, och vänta tills jag fixar ett innerfilter.

Märker man att man får med sig någon röd hane kan man ju göra sig av med den på lämpligt sätt, det brukar ju märkas när de kommer upp lite i storlek, på beteende.
#12 - 29 november 2006 06:57
röda hanar av rödsebra är fan galen fisk...är jobbig faktiskt ska lämna in den till nån butik,,den jagar alla mina fiskar samt har dödat den stora rödsebra hanen,bet av samtliga fenor hade inget kvar...:(

Annons