Fiskuppsättning till 100-liter?

#1 - 9 juni 2014 17:56
Hej!

Jag ska snart dra igång ett 100-liters akvarium, men skulle behöva lite hjälp med fisktips och fiskval. Jag vill ha fiskar på både botten, i mitten och vid ytan så att det blir jämt fördelat. Hade tänkt mig någon ciklid, kanske kakadua, ett gäng pansarmalar och någon ancistrus eller otocinclops. Ett stim tetror av något slag skulle kanske vara bra att befolka mitten med. Vid ytan har jag ingen aning!

Nu undrar jag såklart om ni har några tips på mer passande fiskar, om dessa passar tillsammans och allt sånt där! ;)

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
#2 - 9 juni 2014 19:00
Hej! Jag tycker att du redan har en bra plan. :)

Jag röstar för 6-8 pansarmalar, 1-3 ancistrus (de är mycket lättare än otocinclus) och ett stim tetror på 10-20 beroende på art.

Vad jag vet så är det inte så jättemånga fiskar som håller till vid ytan. Bilbuk kanske kan vara något?

Beroende på hur du inreder akvariet så rör sig tetrorna lite olika. :)

Lycka till!
#3 - 10 juni 2014 04:30
Hej och tack för svaren!
Tror du att det funkar med någon dvärgciklid också eller blir det för mycket?
#4 - 10 juni 2014 11:34
Jag tror att det kan gå med några dvärgciklider där i med den uppsättningen, beroende på hur många av varje sort du skaffar givetvis. Jag tycker också att du ska börja med antingen pansarmalarna eller L-malarna eftersom att enligt min erfarenhet så är dvärgcikliderna dom minst tåliga när det gäller ostabilt pH (vilket det kan vara i början) samt att det inte är optimalt att börja med 10 - 20 fiskar på en gång.

Lycka till!
#5 - 10 juni 2014 11:49
Om man nu förutsätter att fiskarna blir de som vi har pratat om, hur kan man då inreda akvariet?

Jag måste också passa på att fråga:

Om man vill ha rötter i akvariet, behöver man göra något särskilt med dem innan man sätter dem i akvariet? Har hört att rötter påverkar vattenvärdena och färgar vattnet.
#6 - 10 juni 2014 12:03
Det beror sig helt på hur du vill att karet ska se ut, en massa kalksten är ju inte optimalt i det här sammanhanget men typ växtakvarie eller svartvatten eller något däremellan? Jag skulle ha satsat på; rötter och grenar, eklöv på botten (pansarmalar älskar att böka runt med löven, dom har också samma egenskaper som grenar och rötter, färgar och påverkar värdena.), några svärdsplantor kanske.

Rötterna färgar och sänker pH- och KH-värdena, färgningen kan tas bort med hjälp av att låta dom ligga i blöt en tid då dom bara färgar i början. pH och KH värdena ska i det här sammanhanget inte vara allt för högt och därmed passar dom bra.
#7 - 10 juni 2014 15:44
En annan trevlig fiskkombo är 6 Taterurndina Ocellicauda tillsammans med ett stim Pseudomugil Furcatus. På bottnen funkar det med några Garra Panda.
#8 - 10 juni 2014 16:01
man nam 1: Kan man ta eklöv utifrån trädgården då? Eller ska man göra något särskilt med dem? Kan man lägga dem i blöt på samma sätt som rötterna för att undvika att vattnet färgas för mycket? Skulle jag kunna ha en grotta också, i fall att jag även ska ha dvärgciklider?

Joakim Lundgren: Tack för tipset! :) Jag ska kolla upp lite info om de fiskarna.
#9 - 10 juni 2014 16:16
Jadå dock så vill man ju ha torkade eklöv då det inte ska börja växa en ek i ditt akvarium (tror det är därför iaf), jag kokar dom innan men det är bara för att få bort allt skit och annat som inte är bra. Normalt så brukar man ha i löv för att färga vattnet och jag tror inte det går att få bort det färgande ämnet i dom eftersom att dom multnar ju bort efter ett tag. Jag tror inte att dvärgciklider behöver grottor speciellt utan du kan köra utan (även dessa är mycket kring löven och gömmer sig osv.). Men ja grottor kan du ha.
#10 - 10 juni 2014 16:18
Jag har även haft ormbunksblad och det funkade utmärkt. Många strävar efter att få te-färgat vatten (även jag) och tycker det ser bra och naturligt ut.
#11 - 10 juni 2014 17:50
Okej, tack för alla svar.

Har du eller någon annan möjlighet att länka en bild på ett akvarium med sådant tefärgat vatten? Det skulle vara kul att se. :)

Om vi går tillbaka till fiskarna, vilka tetror skulle passa bäst? Och vilken ciklid kan jag ha? Jag har tittat lite på kakaduaciklidee och tycker de verkar fina, även om de är kortlivade.
" target="_blank">

" target="_blank">

Det finns ju olika grader med tefärgat vatten, men generellt så kan man söka på Blackwater eller Svartvatten.

Angående tetrorna så är det nog mest upp till vad du tycker är snyggt men samtidigt ska dom ju inte bli allt för stora eftersom akvariet inte är så stort, det finns ju en hel uppsjö med tetror så det är nog bara att surfa runt, kolla här i artregistret, kolla youtube-videor.

Dvärgciklider finns också en hel uppdjö utav och det är väl också mest upp till vad du tycker är snyggt och vilket beteende du vill ha på dem. Det finns ju t.ex. dvärg crenicichlor (gäddciklider) som inte blir så stora, typ 10cm och är väldigt spännande. Apistogramma-sorterna (b.la. kakaduacikliden) är dom vanligaste och finns sjukt många utav, i alla möjliga färger.

Det är nog lättast om du hittar en kombination som du skulle kunna tänka dig i ditt akvarium och sedan frågar du om den kombinationen passar och inte dödar varandra :)
#13 - 11 juni 2014 05:17
Okidoki! :)

Jag ska kolla runt lite!

Måste säga att det är riktigt snyggt med svartvatten, nu när jag fick se lite filmer. Ser verkligen naturligt ut!

En liten fråga bara; Jag har läst att vissa kokar sina rötter för att få bort någon slags hinna som tydligen kan lägga sig på dem. Är det att föredra? Är denna hinna farlig?
#14 - 11 juni 2014 05:35
Även om man kokar rötterna så brukar den där hinnan komma ändå, den är inte farlig och brukar försvinna efter ett tag :).

//Inger
#15 - 11 juni 2014 06:00
Inger H skrev:
Även om man kokar rötterna så brukar den där hinnan komma ändå, den är inte farlig och brukar försvinna efter ett tag :).

//Inger

Okej, tack!
Skönt att höra! :)

Nu över till fiskarna! Jag har funderat på att ha kanske 10 stycken sorgmanteltetror, 3-4 kakaduaciklider och 6 eller mer panda-pansarmalar.

Låter det som en bra idé? Funkar dessa fiskar tillsammans?
#16 - 11 juni 2014 12:24
Jag ser inget problem med det, börja med några fiskar och lägg till med tidens gång (kanske du redan visste :) )

Jag forskade vidare lite i det där med att lägga grenar i blöt osv, det ska tydligen vara mer effektivt att koka grenarna istället men hur man nu kokar en stor gren vet i tusan ;)
#17 - 11 juni 2014 12:41
Toppen att fiskarna funkar! :) Det borde väl gå bra att börja med några ancistrus? Jag gjorde det i mitt förra kar.

Jag kom att tänka på en sak som jag glömt att fråga om:

Vilket underlag eller bottenmaterial skulle funka bäst, tror ni?
#18 - 11 juni 2014 12:47
Ja det går bra, bottenmaterialet bör vara fin sand för pansarmalarna. Torv vet jag att många använder för att få svartvatten men det kanske du inte ville ha? :D Jag är inte jättebra på det där med bottensubstrat så någon annan får gärna hjälpa till :)
#19 - 11 juni 2014 13:08
Hur gör man med torv? Var i akvariet ska man ha det?
Och är inte både rötter, eklöv och torv PH-sänkande?
Vill fiskarna ha det så lågt?
#20 - 11 juni 2014 13:13
SA-firrar vill ha pH:t lågt, vissa lägre än andra (kolla upp i artregistret). Ja alla dom är pH-sänkande dock så sänker inte grenar och löv jättemycket. Torv däremot sänker rätt mycket tror jag (har ingen erfarenhet av det.) Jag har sett någon som har torv som bakgrund, andra lägger väl under substratet eller i påsar typ som man gör med aktivt kol. Alkottar är också bra om man vill sänka pH och KH samt göra vattnet te färgat, dock så har jag inte testat detta heller.
#21 - 11 juni 2014 13:18
Tror du att torv kommer att vara nödvändigt till mitt akvarium eller går det lika bra utan? Jag vill ju gärna att vattnet ska vara tefärgat ändå... :)
#22 - 11 juni 2014 13:23
Jag tror att det kommer gå bra utan, som sagt jag har aldrig använt det själv och kommer nog inte göra det. I mitt SA-kar har jag bara stoppat ner några grenar och löv tagna utifrån och sedan kommer det med tiden. Man ska dock inte ta grenar från barrträd. Det kan dock bli lite skitigt i vattnet när man har i löv från vissa träd, eftersom dom multnar ju bort, satsa på eklöv eller ormbunksblad.
#23 - 11 juni 2014 13:36
Okidoki! :-) Låter bra tycker jag!

Om man nu tar grenar utifrån, ska man ta bort barken då?
#24 - 11 juni 2014 13:43
det tror jag inte spelar någon roll, jag frågade det här på forumet någon gång men fick inget klokt svar. Ta grenar som har varit döda ett bra tag annars börjar det växa (har hänt mig) :)
#25 - 11 juni 2014 13:55
Okej! :)

Jag får väl sätta mig och skissa på hur jag vill att allt ska se ut. ;)

En till fråga om fiskarna bara; Vilket foder skulle funka bra tror ni?

Förut har jag endast matat med ett fätgförstärkande flingfoder. Jag har också fått höra att man bara ska mata en gång om dagen, men jag har läst att två gånger är att föredra? Vad säger ni? :)
#26 - 11 juni 2014 14:16
algtabletter för malarna, små ciklidpellets eller flingor för cikliderna och tetrorna. Jag matar mina tetror och nyckelhål med TetraMin Minigranules alltså det minsta man kan hitta i "granul" väg och mina kardinaltetror absolut älskar det, det är mer piraya än kardinal när dom får syn på den maten :D

1 större mängd eller två mindre mängder per dag. jag matar en större mängd, i början ska man mata sparsamt då man inte har mycket till denitrifikation (tar bort nitrit eller nitrat blandar i hop dem :D) i akvariet.

Lycka till med akvariet, hoppas att informationen har varit till hjälp!
#27 - 11 juni 2014 14:16
Just ja, röda mygg och/eller artemia på lördagar ;)
#28 - 11 juni 2014 14:27
Tack så mycket för all information! :D

Om ni vill kan jag försöka få upp lite bilder på akvariet när det väl är klart.

En sista fråga bara: Tror ni att frysta hackade räkor skulle uppskattas?
#29 - 11 juni 2014 14:41
Ja det tror jag, dock så kanske det är lite stort för så små fiskar iallafall i början..
#30 - 11 juni 2014 14:46
Okidoki! :) Tack!
#31 - 11 juni 2014 16:45
Halva nöjet med ett akvarium är att experimentera och pröva sig fram med inredning och grottor gömställen. Ett akvarium blir aldrig perfekt innan fiskarna och växterna bott in sig och du fått inredningen där du vill ha den beroende på fiskarna och växternas beteende. Pröva dig fram och försök inte få allt perfekt från början för du kommer förmodligen ändra om lite ändå....
#32 - 11 juni 2014 17:30
henrikl skrev:
Halva nöjet med ett akvarium är att experimentera och pröva sig fram med inredning och grottor gömställen. Ett akvarium blir aldrig perfekt innan fiskarna och växterna bott in sig och du fått inredningen där du vill ha den beroende på fiskarna och växternas beteende. Pröva dig fram och försök inte få allt perfekt från början för du kommer förmodligen ändra om lite ändå....

Absolut! Jag ska tänka på det! Tack! :D
#33 - 11 juni 2014 17:31
henrikl skrev:

Absolut! Jag ska tänka på det! Tack! :D
#34 - 11 juni 2014 18:09
Håller helt och hållet med henrikl på den punkten! :)
#35 - 11 juni 2014 19:14
Tack så mycket allesammans för alla toppentips! :D Ni har varit och är till stor hjälp!

När akvariet är klart och invånarna slutligen har blivit hemmastadda så ska ni som sagt givetvis få se lite bilder, även om det kommer att dröja ett tag. ;)
#36 - 17 juni 2014 15:14
Nu har jag varit på Guldfisken i Kalmar och beställt hem ett akvarium. Det blev större än beräknat, 125 liter. :)

Längtar tills jag får hem det!

En liten fråga om pansarmalar bara; Hon som hjälpte mig i affären sa att man kunde flytta över bottensubstratet från sitt gamla kar till det nya för att få med bakteriekulturen. Jag ska nämligen flytta några sorgmanteltetror från det gamla akvariet till det nya när det är redo.
Det är här pansarmalar kommer in. De vill ju nämligen ha, som man nam1 sade, fin sand som underlag. Mitt gamla bottensubstrat är typ grovt grus och det känns som att det kan skada malarna. Vad ska jag göra?
#37 - 17 juni 2014 16:43
Trevligt med nytt kar!

Ja man kan flytta bottensubstratet för att skynda på uppstartnings-processen dock så som sagt är det ju som sagt fin sand som gäller med malarna, dom dör ju inte utav grus men när man ändå ska göra om ett akvarium från början så kör på fin sand direkt. Du skulle ju kunna lägga lite av det gamla substratet längst ner och sen på med sand men då kommer det krypa fram gruskorn med tidens gång.

Jag tycker att du kör med ditt gamla filter material i det nya karet istället, jag har själv aldrig tagit bottensubstrat från det gamla till det nya utan bara filtermattor. Använd dig av diverse bakteriekulturer från zooaffären också, låt processen ta den tid den behöver är mitt råd :)

Mvh Jimmy
#38 - 18 juni 2014 07:09
Okej, tack! Jag var faktiskt ganska sugen på att testa sand så det är ju bara bra!

Jag kom på en sak till nu;

I zoopets artbeskrivningar står det att dem tåligare guramierna helst ska ha minst ett 120 liters kar om man inte har möjlighet att flytta honan efter leken. Nu när jag har det så undrar jag om jag skulle kunna välja någon av kanske guldgurami eller mosaikgurami istället för ciklider. Eller vad tror ni?
#39 - 19 juni 2014 18:46
Ojdå! Upptäckte mitt eget slarv. 120 cm stod det visst! He, he... ;)
#40 - 19 juni 2014 20:54
Istället för Kakaduorna?
Om ja; jo det går nog bra dock så blir ju Guramisarna du nämnde en bra bit större än Kakduaciklider.
Rubinguramin är en av mina favoriter som jag definitivt råder dig till att kolla upp.
#41 - 23 juni 2014 07:25
Vad är det för slags gurami? Jag hittade den inte bland arbeskrivningarna. Är det någon slags dvärggurami? Hur stor blir den? Har den några särskilda krav? Vad äter den? Allmän fakta, tack! ;)
#42 - 25 juni 2014 06:16
Nu har jag också funderat på att ha ett stim zebrafiskar istället för sorgmanteltetror. Skulle detta funka?

Jag skulle också gärna vilja ha lite tips på någon snygg och bra fisk som inte har något emot att vara den enda av sin sort. Har nämligen lovat min 5-åriga lillebror att han ska få ha en "egen" fisk i akvariet. :)
#43 - 1 juli 2014 18:43
Okej, för tillfället är jag inne på ett stim zebrafiskar, 6 st fläckiga pansarmalar, 2-3 ancistrus (en är redan hemmastadd i akvariet) och ett par palettciklider. Vad tycks? Låter det bra? ;)
#44 - 1 juli 2014 19:01
Jag tycker att uppsättningen låter bra, hm en fisk som gillar att vara själv; Kampfisk hane är ju det första som iaf jag kommer att tänka på. Finns i mängder av färger och former, "halfmoon" är min personliga favorit (googla "Halfmoon betta" för bilder.

Ang. Guramin så finns det lite info här: http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=830+882+2687&pcatid=2687
hur bra infon är får någon annan gärna svara på (har ingen verklig erfarenhet av denna fisk).
#45 - 2 juli 2014 07:53
Jag har faktiskt funderat på kampfisk men jag är lite rädd att det kan bli bråk mellan honom och cikliderna. Är det riskfritt?

Sedan kanske inte guramier är det bästa om det nu blir cilkider, med tanke på att cikliderna kan bli lite bråkiga vid lek och guramier vill ju ha lugna och snälla kompisar. :)
#46 - 2 juli 2014 07:59
Jag googlade på Halfmoon betta och jag tror aldrig jag har sett någon sådan kampfisk! :)

Jag tyckte att det var en gul som var riktigt snygg!
#47 - 4 juli 2014 15:33
Ursäkta min okunskap, men jag skulle vilja veta hur man bifogar bilder till ett inlägg?
#48 - 4 juli 2014 16:13
Fiskuppsättning till 100-liter?

Du måste vara guldmedlem för att kunna lägga in egna bilder. Annars får du länka från nätet. :) Man ser vilka som är guldmedlemmar då de har en guldig fisk under sitt nickname. :) (Iaf om man tittar på datorn, inte i min telefon ser jag nu.) Guldmedlem blir du om du betalar in en liten summa. Då får du dessutom tillgång till hela artdatabanken. :)
#49 - 4 juli 2014 19:08
Okidoki, tack! :-)
#50 - 4 juli 2014 22:49
Tror inte kampfisk + ciklider är särskilt bra, självklart beroende på ciklid. Jag tror att Guramis är ett bättre val med ciklider (har för tillfället glömt bort vilka fiskar du ville hålla *oops*)
#51 - 4 juli 2014 22:51
Sådär ja, med fiskarna du skriver ovan i tråden tror jag att guramis funkar utmärkt. Min erfarenhet av paletter är relativt liten men som jag kommer ihåg dom så var dom inte allt för ättriga :)
#52 - 5 juli 2014 16:58
Okej, ursäkta att jag ändrar mig hela tiden och krånglar till det, men nu tror jag faktiskt att jag vet precis hur jag vill ha det! Jag hoppar över paletterna pga att jag faktiskt redan har skaffat en röd, fin, blåskimrande siamesisk kampfisk. Så nu kommer det förhoppningsvis när akvariet är klart finnas 2 ancistrus, 1 kampfisk, 6 fläckiga pansarmalar, ett stim zebrafiskar, 5-6 korallplaty och möjligtvis några guramier (fast längre fram i tiden). Låter det okej?
#53 - 5 juli 2014 17:21
Låter bra!
Med risk för att låta lite barbarisk:
Om nu korallplatysarna är lika lättlekta som vanliga platys så är det kanske bra att ha kampfisken där i för att hålla platy-beståndet nere. Självklart ska du ju spara och flytta över yngel som du vill ha men platys är kända för att yngla väldigt lätt och ofta. Vet inte hur aggressiv kampfisken är när det gäller att ta andras yngel (eftersom jag inte har haft någon själv) men den lär nog ta ett gäng.
#54 - 6 juli 2014 08:20
Att den håller nere yngelmängden är bara bra! ;)
Några får gärna klara sig men det får ju inte bli för många.

Jag måste också säga att kampfisken snabbt har blivit min nya favoritfisk! :D Jag har ju bara haft i ett par dagar men den är så underbar... :-)
#55 - 25 juli 2014 11:42
Nu har 5st fina korallplatys fått flytta in i karet. 2 hannar och tre honor. Riktigt fina och pigga små fiskar som samsas bra med dem andra fiskarna. Honorna är riktigt tjocka så jag hoppas på lite yngel snart! :)

Just nu dominerar färgerna grönt (från växterna) och rött (från fiskarna) i karet så när jag sedan ska i med något stim så skulle det vara snyggt med någon slags blå färg kanske som väcker lite uppmärksamhet. Det är nämligen så att jag nog kommer välja en enda stimfisk istället för både zebrafiskar och pansarmalar. Några förslag? Några som jag har funderat lite på rödmunstetror och praktbotior, men det skulle säkert kunna bli riktigt snyggt med neontetror eller nåt sånt.
#56 - 5 augusti 2014 05:40
Korallplatysarna har redan fått yngel! :)
Jag håvade upp fyra och la dem i en yngelkasse. Hoppas att jag får se dem växa upp.

Jag har tänkt på frågan med stimfisk och funderat även på andra alternativ. Skulle man kunna öka platy-beståndet, fast kanske då med indianplatys? Eller skulle kunna vänta tills akvariet är tillräckligt moget för ett par dvärggurami?
Men frågan om stimfisk kvarstår.
#57 - 19 augusti 2014 14:06
Finns det någon hjälpsam själ där ute som har lust att svara på frågorna? ;)
#58 - 26 maj 2015 04:05
I akvariet bor just nu 3 korallplatys, 2 ancistrus-malar och 3 siamesiska algätare.
Siameserna var från början tänkta att ta hand om vissa alger och gjorde mig sedan mycket fäst vid dem!

Jag ska fixa lite med inredningen och sedan öka fiskbeståndet lite. Ett stim neontetror var det tänkt, följt av kanske honungsgurami?

Vad tror ni?

Sedan lite frågor om guramin speciellt:

Tanken var från början egentligen mosaikgurami eller dvärggurami, men jag vet inte om de finns att få tag på i min närhet... Där de möjligen finns (Djurkompaniet) vill jag inte köpa. Känns som och ser ut som att fiskarna inte mår helt okej.

Jag får nog ändå kolla i den lokala butik jag inte kikat i.

Men frågorna lyder;

Måste man flytta hona eller hane efter lek? Skulle helst undvika det. Kanske går att fixa med många gömtällen?

Vad ska man göra med ynglen om det blir några? Man kan ju inte ha hur många som helst?

Annons