Hej Alla,
Jag blev så akvariefrälst och sonen så nyfiken så jag köpte et 150 liters som ska vara hans akvarium. Nu gäller det fiskval. Det ska ju vara fiskar som är kul och intressanta för barn. Jag har fått en del bra råd och tips, inte minst från tidigare inlägg här på forumet, men är tacksam för fler tips och synpunkter.
I akvariet finns redan 2 stora svärdbärarhannar och en ancistrus. Dessa är mandatory (Går ej att ändra).
De två svärdbärarhannarna behöver honor antar jag, om de inte ska fäkta ihjäl varandra. Är fyra svärdbärarhonor tillräckligt, eller måste de ha tre per skalle?
Om en svärdbärare ska ha 10 liter per fisk är jag uppe i 60 liter. Ancistrus ska ha 25 = 85 liter. Vad kan vi fylla resten med? Som är roliga? Jag hade först tänkt några guppys och en kampfisk men fick rådet att dessa är allt för känsliga, blir lätt sjuka och dör. Jag vet inte heller hur de skulle gå ihop med svärdbärarna.
Sebrafiskar verkar ett utmärkt förslag. Tåliga och håller sig i den övre delen av akvariet. Jag har fått tipset banditpansarmalar och själv funderat på kuhliål. Kan man ha bägge?
Sonen som bara är fyra (och egentligen inte har så mycket att säga till om) tycker bäst om malar, ålar och randiga fiskar. Han tyckte även att en röd kampfisk var väldigt tjusig med sina långa fenor.
Förslag på andra bra och roliga fiskar/skaldjur/sniglar/grodor som kan passa i detta barnakvarium mottages tacksamt!