Fisktips till äxtakvarium

#1 - 4 september 2017 10:44
Hejsan!
Har kört fast och behöver hjälp med tips och idéer till fiskar i växtakvarium.
Har ett "växtakvarium" som egentligen stått orört under något år. Finns egentligen bara massa räkor och några corys kvar.
Finns väldigt dåligt utbud hos dom lokala affärerna i Jönköping så behöver beställa om jag nu inte väljer någon standardfisk.

Får gärna va ett stort stim av något eller kanske helst någon större karaktärsfisk som inte äter växter?
Är inte rädd om mina räkor om dessa skulle riskera att bli mat.
Ej diskusar, har haft det under många år.

Tack så mycket!!

https://s26.postimg.org/tw8fha8yh/Resized_20170712_140336_1.jpg
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 september 2017 18:32
Det beror ju väldigt mycket på vad du kan få tag på och din smag.
Ett stort stim med tetror, några apistogramma och ett stim med corydoras skulle funka bra
#3 - 5 september 2017 07:29
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2372607]Det beror ju väldigt mycket på vad du kan få tag på och din smag.
Ett stort stim med tetror, några apistogramma och ett stim med corydoras skulle funka bra [/QUOTE]

Hej Kjell, Tack för svar!
Är ute efter något lite mer speciellt. Gärna något större (som låter växterna vara)
Eftersom utbudet är så dåligt tar jag gärna tips då dom kan beställa in
#4 - 5 september 2017 08:25
[QUOTE=bengtarne;n2372594]Hejsan!
Finns väldigt dåligt utbud hos dom lokala affärerna i Jönköping så behöver beställa om jag nu inte väljer någon standardfisk.

Tack så mycket!!

https://s26.postimg.org/tw8fha8yh/Resized_20170712_140336_1.jpg[/QUOTE]

Tycker DM i Jönköping har väldigt mycket och brett sortiment när det gäller fisk.

#5 - 5 september 2017 09:17
[QUOTE=ICC;n2372621]

Tycker DM i Jönköping har väldigt mycket och brett sortiment när det gäller fisk.

[/QUOTE]

Då va det nog ett tag sen du va där? DM va riktigt bra för kanske 4-5 år sen. Sen blev dom sämre å sämre tills för ett tag sen då dom sålde till Arken Zoo som har väldigt litet sortiment. I princip bara vanliga standardfiskar
#6 - 5 september 2017 10:40
Vad trist. Fanns ju massor av vanliga och ovanliga fiskar. Mycket VF enligt skyltarna, och från alla tropiska världsdelar. Innehavaren var riktigt trevlig och verka ha gediget intresse i akvaristik. Jag brukade alltid svänga inom för en bensträckare på min resa förbi, just för att utbudet var så bra och spännande. Men ja, det var nog ett tag sen nu när jag tänker efter. Kanske 1,5 år sedan.
#7 - 5 september 2017 11:20
ja riktigt tråkigt, speciellt nu när man tänkt köpa nytt:) Inga tips på något? Modell större för växtakvarium som äter torrfoder
#8 - 5 september 2017 11:36
Tyvärr har jag inget tips så här rakt upp och ner. Men ett gäng Mosaikgurami och övervägande hanar skulle varit snyggt i det akvariet kan jag tycka. I och för sig en standardfisk. Annars får du nöta av youtube vad gäller växtakvarium med fisk, och se om något där kan få dig att komma vidare.
#9 - 5 september 2017 18:20
#10 - 6 september 2017 10:46
[QUOTE=flygrc;n2372641]Regnbågar
https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=520[/QUOTE]

Ingen dum idé alls. Tack så mycket!

Köpte ett stim rosentetror igår. Otroligt fina!
#11 - 6 september 2017 20:07
[QUOTE=bengtarne;n2372645]

Ingen dum idé alls. Tack så mycket!

Köpte ett stim rosentetror igår. Otroligt fina![/QUOTE]

Kul, då är du igång :)

Annons