fisktips önskas!

#1 - 29 februari 2008 17:57
Hej!
Har 110 liters akvarium med 3 svärdbärare. Har ni förslag på vilka andra arter som trivs tillsammans med dessa? Antal?

Tack på förhand!

Jeanette:)
#2 - 29 februari 2008 18:17
Ett stim med Kardinaltetror skulle sitta fint tyker jag.
#3 - 29 februari 2008 18:24
Du kan ju ha ett par tre svärdbärare till, fast de är klart de förkar sig ju gärna. Annars finns de ju i massa fina färger och former. Om jag minns rätt så är väll hanarna lite påflugna så att det är bra att ha fler honor.

Sedan vill jag absolut rekomendera ett stim pansarmalar om du har fint mjukt grus, de är jättefina och nyttiga där de bökar runt i sanden.
#4 - 29 februari 2008 18:35
tror inte man kansäga bara ge mig ett tips, finns tusentals tips jag kan ge dig :p va e de för sort du vill ha? en mal ? en ciklid?
#5 - 1 mars 2008 07:27
Hej och tack för synpunkter!

Det jag vet att jag vill ha är:

några lättskötta fiskar, som trivs med svärdbärare
gärna fiskar som håller till i "den övre regionen" av akvariet

Malar verkar ju vara bra på att hålla rent. Bör man ha fler än en?

Är kardinal/neontetror lätta att få att trivas?

Svädbärare, tetror, en (?) mal, och kanske några black molly? Borde det bli ett lättskött gäng?

Vi har dåliga erfarenheter av fiskdöd i vintras, då gällde det slöjstjärtar. Vi har startat upp på nytt för ca 3 v. sedan, och nu måste det bara funka! Så är tanken med min fråga, dvs. fiskar som det nästan är omöjligt att misslyckas med!

Hälsningar Jeanette
#6 - 1 mars 2008 07:37
Nackdelen med Svärdbärare är att de käkar upp det mesta av sin avkomma om inte karet är tätt planterat, men ett och annat yngel kommer säkert att klara sig. Eftersom inte karet är sådär jättestort är det nog läge att köpa tetrorna och malarna först för att sedan se hur Black molly skulle passa in.
Om jag vore i dina kläder skulle jag kanske istället sikta in mig på antingen en guramisort eller kanske en dvärgciklid till karet istället för BM.
Men ta det lugnt med påfyllandet av fisk så kommer det säkert att gå bra:)!
#7 - 1 mars 2008 07:42
Om jag vore i dina kläder skulle jag kanske istället sikta in mig på antingen en guramisort eller kanske en dvärgciklid till karet istället för BM.

Finns det någon guramisort/ciklidsort:) som är extra tålig?

Men ta det lugnt med påfyllandet av fisk så kommer det säkert att gå bra:)

Jodå, den här gången tar vi det väldigt lugnt!
#8 - 1 mars 2008 07:44
hej kan man ha mosaikgurami till sammans med guldgurami eller
#9 - 1 mars 2008 07:46
Dvärgciklider kan vara lite svårare om man inte har haft dessa förr, så det kanske är läge att träna lite först;).
Gurami finns det ganska många sorter av som inte är så svåra, och en av mina favoriter är Mosaikgurami:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243
#10 - 1 mars 2008 07:47
Simon H skrev:
hej kan man ha mosaikgurami till sammans med guldgurami eller

Bara karet är stort nog så är det inga större problem. Men Guldgurami kan bli lite kinkiga i humöret när de blir äldre så man får hålla en liten koll bara.
#11 - 1 mars 2008 07:58
ja för jag hade två guldgurami en hane och en hona men sen dog min gurami hona
så jag köpte två mosaikgurami en hona och en hane också blev min guldgurami hane
arg och började jaga mosaikgurami hanen för guldguramin är stor.Och mina
mosaikguraminan är väldigt små
#12 - 1 mars 2008 07:59
Kanske du kan byta bort Guldguramin så det blir lite lugn och ro i karet;)?
#13 - 1 mars 2008 08:03
men nu tycker jag att hanen har börjat lungna ner sig men om nån kommer in i
hans revir så börjar han att jaga dom
#14 - 1 mars 2008 15:19
för min mosaikgurami hane har trasiga fenor lite grann bara så man kan nästan inte se
om de är en hane eller en hona
#15 - 2 mars 2008 09:33
hej vad är bäst att göra för jag har massa med platy yngel och jag vill inte ha mycket
yngel vad ska man göra ska man bara ha honor eller ska man köpa andra fiskar också
eller ska man bara ha hanar eller.
#16 - 2 mars 2008 10:56
hej villka fiskar skull passa in i ett 110l akvarierum
#17 - 2 mars 2008 11:11
snövit skrev:

Finns det någon guramisort/ciklidsort:) som är extra tålig?

Kakaduaciklider ska vara ganska lättskötta. Du skulle kunna ha en hane och ett par honor.

snövit skrev:
Malar verkar ju vara bra på att hålla rent. Bör man ha fler än en?

Pansarmalar är ju stimfiskar, så minst 6 st ska de vara. Men de vill ha fin sand.

snövit skrev:
Är kardinal/neontetror lätta att få att trivas?

Jag tror neon är lite tåligare än kardinal. Annars är tex glödbandstetror fina och ganska tåliga tetror.
#18 - 2 mars 2008 11:14
Simon H skrev:
hej villka fiskar skull passa in i ett 110l akvarierum

Det beror på vilken typ av akvarium du är ute efter. I mitt 110 liters har jag 2 betta imbellis och ett stim Boraras merah. Jag vill inte ha några stora fiskar i ett 110 liters, utan tycker att det ser bättre ut om fiskarna har gott om utrymme. Då ser akvariet större ut ;) :D
#19 - 2 mars 2008 11:38
mitt akvarirum är lågt och smallt också har jag platy och platy yngel och gurami och
botia och molly för jag hade tänkt att ha blackmolly eller guppy eller svärdbärare
vilken fisk som är bäst att ha i mit akvarirum
#20 - 2 mars 2008 11:53
Jag skulle faktiskt hålla mig till platy. Guppy skulle ha funkat bra också, men inte om det bor guramis i akvariet, då dessa brukar ge sig på guppyhanarnas långa fenor.

Vad har du för botior? Ditt akvarium är tyvärr för litet för de flesta botior..
#21 - 2 mars 2008 12:06
de är päkistanbotia men funkar svärdbärare bätre än blackmolly eller.
#22 - 2 mars 2008 12:33
Ah ok, pakistanbotior funkar.

Att hålla svärdbärare i samma akvarium som platy är ingen bra idé för de korsas mellan arterna. Men det jag menar är att jag skulle nöja mig med platy som ungfödare. Mollies blir större och kommer antagligen att äta upp ynglen.
#23 - 2 mars 2008 12:44
men jag har segelfensmolly och dom värkar funka bra jag har platy för jag tänkte
sällga mina platy yngel så ska jag köpa några andra fiskar men villka fiskar skulle
passa in i mit akvarirum nåra lätt sköta.
#24 - 2 mars 2008 12:53
Som sagt, några kakaduaciklider. Jag tycker du ska vara försiktig så du inte överbefolkar ditt akvarium.
#25 - 2 mars 2008 13:03
palettciklid eller boliviansk fjärilsciklid tycker jag
#26 - 2 mars 2008 13:12
palettciklid eller boliviansk fjärilsciklid tycker jag

Inte bolivianer i 100 liter va?
#27 - 2 mars 2008 13:24
tack jag ska tänka på saken palettciklid kanse men jag tänkte att man kunde ha
leopardmolly eller nåt stim eller som ciklid men skriv upp nåra bra fiskar som man kan ha
lätt skötta då
#28 - 2 mars 2008 13:54
Andra mollies är inte att rekommendera eftersom de troligen skulle korsas med dem du redan har.

Glödbandstetror är fina och ganska lättskötta stimfiskar. Även kopparbarber om du har fin sand, men de är inte lika utpräglade stim fiskar.

Vad gäller ciklider har du redan fått tips på kakadua och palett. Även grön bågciklid (Nannacara anomala).
#29 - 2 mars 2008 14:39
ja jag har bestämt ciklider ska jag nog ha nått par glödbandstetra ocså kanse
ett par kopparber men vad köper man glödbandstetra men hur monga palettciklider
dom är väl inte svår skötta eller.
#30 - 2 mars 2008 14:42
vad jag minns från min sötvattenstid innan jag började med saltvatten,så kunde mina svärdbärare va lite aggresiva mot tetrorna,och även mot malarna
tänk på hur stora dom blir.
mvh fredde
#31 - 2 mars 2008 17:24
kan man ha sckalare till sammans med pakistanbotia och platy och molly och mal
gurami.
#32 - 2 mars 2008 19:15
:)
Simon H skrev:

gurami.
#33 - 2 mars 2008 19:54
Simon H skrev:
ja jag har bestämt ciklider ska jag nog ha nått par glödbandstetra ocså kanse

ett par kopparber

Du ska inte skaffa bara ett par glödbandstetra. De är ju stimfiskar, så minst 10 st får du isf skaffa. Kopparbarberna är inte lika utpräglade stimfiskar, så de skulle du kunna ha färre av, men ändå fler än två.

Simon H skrev:
men vad köper man glödbandstetra men hur monga palettciklider

dom är väl inte svår skötta eller.

Glödbandstetror är ganska vanliga fiskar i akvariebutiker. Ett par (hona/hane) paletter räcker i ett 100 liters akvarium.

Simon H skrev:

gurami.

Du kan inte ha scalare i ett 100 liters akvarium. Det är på tok för litet för dem och de skulle inte må bra. Snälla, försök läsa på lite om fiskarna innan du bestämmer dig för vilka arter du vill ha.
#34 - 2 mars 2008 20:20
Jag skulle vilja hojta lite för guramis, för de är verkligen helt underbara fiskar. Dom blir lätt tama och så är dom ju väldigt vackra :)
#35 - 2 mars 2008 22:22
Ja de är underbara :p Men en del blir ganska stora och blåguramis (och artens avelsformer) kan vara ganska aggro mot varandra. Så med tanke på akvariets storlek skulle jag rekommendera läppgurami (Colisa labiosa). Trevliga och relativt tåliga.
#36 - 3 mars 2008 13:20
tack jag ska läsa mer om dom där glödbandstetror och nåra handra fiskar också.
#37 - 3 mars 2008 15:31
hej jag tror jag ska ha rödhuvudstetra men ner jag läste om rödhuvudstetran
så stog de att man skuule hälla på vatten ytan något meddel som hette
vattenpreparet är de nåt som man måste hatill de stimet eller för jag behöver veta
om man måste ha det eller.
#38 - 3 mars 2008 15:38
hej jag skulle villja ha rödhuvudstetra men när jag läste om rödhuvudstetra så stog
de att man skulle ha ett meddel på vatten ytan de hette vattenpreparet men måste
man ha de meddlet jag måste veta om man måste ha de.
#39 - 3 mars 2008 15:41
Menar du rödmunstetror (Hemigrammus bleheri)? 100 liter är tyvärr för litet för dem. Dem är väldigt akvtiva fiskar och vill gärna ha ett långt akvarium att simma i. Dessutom är de något känsliga och du ville jag ha tips på tåligare fiskar.

Beträffande medlet så antar jag att du menar vattenberedningsmedel. I så fall är det inget som man ska hälla på vattenytan, utan man använder det i det nya vattnet varje gång man byter vatten för att neutralisera klor/kloramin och binda tungmetaller eller andra skadliga ämnen som kan finnas i kranvattnet. Fiskar är nämligen betydligt känsliga mot miljögifter än oss däggdjur.

Vattenkvalitén varierar en hel del mellan olika orter och även från dag till dag, så vattenberedningesmedel tycker jag man ska använda (för säkerhets skull) vid varje vattenbyte oavsett vilka fiskar som bor i akvariet.
#40 - 3 mars 2008 16:59
Gå bara till din akvarium affär ser om du hittar några snygga frågga om dom passar i ditt akvarium svårt och säga beronde på vad du vill ha<
#41 - 3 mars 2008 17:04
ja jag fatar de medlet har jag mitt akvarie är långt och de är ett 110l akvarirum
jag vet att dom är litte känsliga men jag ska vara så för siktig som möjligt om de
hjälper hoppas att de hjälper att vara försiktig
#42 - 3 mars 2008 17:07
Hmm, jag har hört folk få så konstiga svar i akvarieaffärer. En del är seriösa och kunniga, men tyvärr långt ifrån alla.

Rådet att åka och titta på fiskar i akvarieaffärer tycker jag är bra, men istället för att fråga där, skulle jag anteckna de latinska namnen på de arterna man finner intressanta, åka hem och googla på dem så man kan läsa om deras egenskaper och behov. Eller fråga här på zoopet där det finna så många kunniga och erfarna akvarister :D
#43 - 3 mars 2008 17:17
Simon H skrev:
ja jag fatar de medlet har jag mitt akvarie är långt och de är ett 110l akvarirum

jag vet att dom är litte känsliga men jag ska vara så för siktig som möjligt om de

hjälper hoppas att de hjälper att vara försiktig

Nu förstod jag inte riktigt ditt svar. Men ditt akvarium är tyvärr fortfarande för litet för rödmunstetror hur försiktig du än är med vattnet.

Du har två val. Antingen satsar du på fiskar som kan trivas i det akvariet du har, eller så skaffar du ett större akvarium som kan ge dig större möjligheter. Men att skaffa fiskar vilka du inte har möjlighet att ge ett bra liv är både ansvarslöst och taskigt mot fiskarna. Det finns arter som jag jättegärna skulle vilja ha hos mig, men eftersom jag vet att jag inte har möjligheter att ge dem ett bra liv, får jag låta bli dessa arter.
#44 - 3 mars 2008 17:30
ja de va synd för jag hade tänkt köpa dom dom blir de inte då jag väljer att ta några
andra fiskar istället jag ska prova med fjärilscilkid men besök och kom på nåt
lämpligt fisk stim.
#45 - 3 mars 2008 17:37
Fjärilsciklider är väldigt fina men även ganska känsliga, bara så du vet. Kakadua och palett är mycket tåligare. Även Grön bågciklid (Nannacara anomala) är ganska tåliga.
#46 - 3 mars 2008 17:41
menar du palett ciklid eller men hur ser man att de är hona och hane men vad hetter
äfferen där man köper dom fiskarna vet du de eller
#47 - 3 mars 2008 17:52
Det är ganska lätt att se skillnaden på könen både hos palettciklider och hos kakaduor.

Nu vet jag inte vad ni har för affärer i Getinge, så du får kolla runt lite. Båda arter är dock ganska vanliga så antagligen hittar du dem ganska lätt. Annars kan du alltid be dem i din favoritaffär att ta hem fiskarna åt dig. Det brukar de ofta göra.
#48 - 3 mars 2008 18:38
jag brukar och handla fiskar på gryzzly tack för svaret
#49 - 3 mars 2008 19:25
Vassego! Och lycka till med firrarna!
#50 - 4 mars 2008 13:34
hur monga palettciklider ska man ha tre eller två eller.
#51 - 4 mars 2008 20:24
I 100 liter ett par (hona + hane). De är ju revirhävdande.
#52 - 4 mars 2008 20:34
Makropoder (Paradisgurami, Paradisfisk) är en tålig och väldigt vacker gurami. Dock kan den kanske gå lite hårt på andra fiskar om man har otur.
#53 - 5 mars 2008 09:51
De lever dessutom i kallare vatten än de flesta andra akvariefiskarna.
#54 - 8 mars 2008 08:30
tack för svaret

Annons