fisktips

#1 - 24 februari 2004 16:49
hej jag skulle gärna vilja ha lite förslag till vad man kan ha med
(rätt tåliga fiskar helst)

4 corydoras (ska skaffa fler)
ca 20 Guppy
16 neontetra ev. fler
ancistrus D.

akvariet: 95 x 40 x 40
Ph rätt neutralt
helst fiskar från amerika men afrika skulle kanske också gå an
jag funderar på palettciklid, eller fjärilsciklid
men fjärilen är nog lite för känslig för mitt tycke

tack på förhand

#2 - 24 februari 2004 21:57
tror att några fjärilciklider skulle göra sig riktigt bra...
Vet inte om dom är så kännsliga som alla tror, fast det beror väl på vad du menar som känslig?
#3 - 25 februari 2004 14:28
Sköter du akvariet rätt så är inte fjärilscikliden känslig.. mina trivs i ett 110 liters med mycke blandad fisk..
#4 - 25 februari 2004 14:38
tack så mycket för svaren
ska fundera på det
#5 - 25 februari 2004 14:43
Tror att du ska vara försiktig med att lägga i en till art då du tänkt skaffa fler av de du redan har. Det kan lätt bli lite väl trångt då och bli lite svårskött.

Kanske kan du byta ut så du bara har 8-10 guppy. Vissa butiker byter in fiskar. Dom fiskar jag har är ganska härdiga tex platy. Platy finns i en uppsjö med färger med vilket jag tycker är kul i ett kar. Men om du ska göra detta så skaffa inte fler av de andra arterna då för då blir det väl trångt.

Lycka till med ditt kar!
#6 - 25 februari 2004 14:46
jag ska troligtvis föra över några guppy till ett 45 liters
jag behöver någon fisk med personlighet som också kan få neontetrorna att stimma. har faktiskt funderat på platy men då stimmar nog knappast tetrorna
#7 - 25 februari 2004 15:28
Problemen om du skaffar ett par fiskar som gör att dina neoner stimmar är att de fiskarna ska vara så konstant skräckinjagande och gärna vilja äta upp dom med för annars slutar de stimma ganska snart. Såna får du problem med gyppyhanarna som har stora praktfulla fenor som inte kan simma så jätte fort. De blir lätt tuggade på och kanske dör. Visst kan man skaffa massa växter och grottor som dom kan gömma sig i men då får man heller inte se så mycket utav dom och det är ju lite tråkigt tycker jag.
#8 - 25 februari 2004 17:04
du har säkert rätt
såna skräckinjagande fiskar vill jag inte ha
förr hade jag zebraciklider, blå ciklider och elfenben i det akvariet men deras aggressivitet och grävande och förstöring av inredningen gjorde att jag tröttnade och lade ner det
lite grävning är väl kanske inte så farligt bara det inte blir för mycket
men det saknas fortfarande personlighet
jag kan kanske få tag i gratis paletter av en vän
tycker ni att det är något att satsa på?
skulle man kunna ha t.ex. 2 honor så att de inte leker och blir aggressiva?

Annons