Fisktipps önskas...

#1 - 3 augusti 2006 20:51
Ska nu i veckorna starta upp ett 400 liters akvarium så jag skulle gärna vilja ha lite tipps på bra och fungerande fiskkombinationer. I förstahand är min tankte malawi, men tar gärna emot tanganyika förslag också då jag inte helt bestämmt mig. Kom gärna med förslag på antal fiskar också.

Tack på förhand
/Gälarna
#2 - 4 augusti 2006 09:14
I ett så stort kar kan du nästan välja vilka malawi som helst! (lite avis;) ).

Snyggt vore o kombinera säg tre arter med olika färg som t.ex Labidochromis careuleus (golden) , Metriaclima estherae (rödzebra) och Pseudotropheus socolofi. Tror jag kan bli fint. Såg också ett jätte snyggt akvarium på en utställning på Naturhistoriska museet i Göteborg med bara Rödzebror (röda) och Maingano. Det var också mkt snyggt!

När det gäller antal kan man väl köra 10l per mbuna i alla fall. Så 30-35 fiskar kan du ha utan problem när det gäller utrymmet. Men så många fiskar skitar ner mkt! Vad har du för filter? Detta har en avgörande betydelse för hur många fiskar du kan ha tycker jag i alla fall då det annars blir dålig vatten kvalité som följd.

Lycka till! MVH Simon B.
#3 - 5 augusti 2006 06:01
Jag gillar idén på att bara ha några få arter och fler av dem. Tror att det skulle bli snyggt. Angående filtervolymen så är det ett juwel rio 400 liters akvarium jag ska köpa, tror att filtret låg på 1000l/h. Hur låter det, lite/lagom?
#4 - 5 augusti 2006 06:24
filtret låter lite väl klent, försök fixa minst 5 ggr akvariets volym i cirkulation per timme, gärna mer.
#5 - 5 augusti 2006 06:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Man kan "uppdatera" juwels pumpar . Vi gjorde det till vårt 450 så där har vi juwels 1500 istället. Vet inte om du kan få chansen att byta pumpen vid köpetmen det är helt klart värt att kolla upp. Tror att det blir bättre till malawi. [/COLOR][/FONT]
#6 - 5 augusti 2006 09:39
Jag har ett 180l Juwel akvarium å jag håller med om att filtrena i dessa är rätt kassa och dyra i drift då man måste byta ut filter "massan" ofta.

Jag köpte ett Fluval 305+ eller vad dom nu heter. För klent det med känns det som.....

Så ska du ha många malawi är 5ggr akvarie volymen bra. Annars kommer vattnet bara bli dåligt o akvariet blir lätt skitigt.

Lycka till! MVH Simon B.
#7 - 5 augusti 2006 10:29
[quote=Simon B]Jag har ett 180l Juwel akvarium å jag håller med om att filtrena i dessa är rätt kassa och dyra i drift då man måste byta ut filter "massan" ofta.

Jag köpte ett Fluval 305+ eller vad dom nu heter. För klent det med känns det som.....

Så ska du ha många malawi är 5ggr akvarie volymen bra. Annars kommer vattnet bara bli dåligt o akvariet blir lätt skitigt.

Lycka till! MVH Simon B.[/quote]

Jag hade ett juwel 180 liters nu precis med malawi (det är det jag sålt för att nu köpa 400 liters). Jag upplevde aldrig att det blev så värst smutsigt, bytte ut det vita filtermaterialet ganska ofta (var 3:e vecka ungefär) och slamsög sanden med ca 1,5 månaders intervall, upplevde aldrig att det var så mycket smutts att slamsuga upp när man väl gjorde det.
#8 - 5 augusti 2006 10:30
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Man kan "uppdatera" juwels pumpar . Vi gjorde det till vårt 450 så där har vi juwels 1500 istället. Vet inte om du kan få chansen att byta pumpen vid köpetmen det är helt klart värt att kolla upp. Tror att det blir bättre till malawi. [/COLOR][/FONT][/quote]

Hur uppdaterar man juwels pumpar?
#9 - 5 augusti 2006 10:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Byter mot en med större effekt. De finns att köpa separat.[/COLOR][/FONT]
#10 - 5 augusti 2006 13:32
Mitt fiskförslag än nog: En Grupp men Cynotilapia afra finns oilka, om det går så är den vita Labidochromis caeruleus snygg och en art till :D Aulonocara benga eller någon anna Aulonocara art.
Skulle nog köpa ett ytterfilter och köpa kalk så slipper du höja Ph´t med bikarbonat. Sen är det bara att köra på :D

Mvh Mattias
#11 - 6 augusti 2006 09:13
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Byter mot en med större effekt. De finns att köpa separat.[/COLOR][/FONT][/quote]

Hehe.. okej, du menar så. Jag trodde att du medade att man kunde uppdatera själva pumpen, typ trimma upp den så att den blev kraftigare.[:o]
#12 - 6 augusti 2006 09:16
[quote=MantaC0re]Mitt fiskförslag än nog: En Grupp men Cynotilapia afra finns oilka, om det går så är den vita Labidochromis caeruleus snygg och en art till :D Aulonocara benga eller någon anna Aulonocara art.
Skulle nog köpa ett ytterfilter och köpa kalk så slipper du höja Ph´t med bikarbonat. Sen är det bara att köra på :D

Mvh Mattias[/quote]

Tack för tippset. Många som föreslår att man ska blanda i någon Aulonocara art, min tanke var annars mestadels mbuna. Men det är kanske något man ska överväga att blanda i då. Röd rubin är ju väldigt fin.
#13 - 6 augusti 2006 16:35
Jo det går att blanda eller köra på rent mbuna´s kar. Om du vill gå ett steg till så kan man välja fiskar från vissa specifika platser eller vikar i malawi sjön. Ta en tuff art av Aulonocara dom kan få stryk om dom inte kan hävda sig. Tog just en dvärg mbuna´s för att dom skaffar revir runt ett stenrös e ganska kul att se på när dom kör sin "raggar runda" runt deras stenar. Och för att dom är ursnygga när dom färgar ut/trivs.

Mvh Mattias
#14 - 8 augusti 2006 08:27
Har varit runt och kollat i lite olika affärer nu och har bestämt mig för denna kombination:
*Golden
*Auratus
*Fulleborni

Har även planer på om jag ska blanda ner 3 el 5 blå delfinciklider alternativt Aulonocara "Eureka" (eller hur det stavas.)

Vad tror ni om denna kombination? Vilka av de två sistnämnda hade ni blandat i?
#15 - 8 augusti 2006 13:57
Ingen som har någon erfarenhet av vilka av de 2 sistnämnda som skulle passa bäst ihop med de övriga tre i ett 400 liters akvarium?:confused:
#16 - 8 augusti 2006 17:23
Har aldrig kört någon aulnocara men c. moori är en kul fisk. Den tycker jag
du kan köra på.

Annons