Fisktänder, bilder och länkar?

#1 - 25 november 2005 08:30
Hejsan!

Jag undrar om någon har bilder eller länkar om tänder på olika fiskarter? Har inte sett till något om det. Vore intressant!

Tacksam för svar...!
#3 - 25 november 2005 09:54
...nu finns det säkert en miljard med utgåvor men skriver iaf. akvariets lexikon (vet inte när den gavs ut eller vem som skrev den, sorry) tog upp dom flesta fiskarns tänder och olika uppbyggnad i både käkar, kroppar och vad man nu kan tänkas vilja veta. jag var inte så intresserad av sånt när jag läste igenom den så vet inte om det var bra info eller inte. du kan ju testa på biblioteket och kolla om dom har den där, om den faller dig i smaken är det bara att köpa eller låna hem. boken jag läste kanske var lite gamal men utvecklingen på fiskarns tänder borde väl itne ändrats så mycket dom senaste 1-20 åren?

kanske inte så informativt...men men, jag gör mitt bästa =)

// SeanChai
#4 - 25 november 2005 11:04
Jag ska ta ett spån efter den boken. Glömde och säga att jag är intresserad av text också :)
#6 - 25 november 2005 15:56
Hehe... En hel del tänder som man inte skulle vilja ha i sig :D

Synd att det ska vara så svårt att hitta bra text om deras tänder på nätet. Blir nog till att besöka biblioteket i nästa vecka och se vad man finner. Skulle vara kul om det vore relaterat till de fiskarna som man har i sina egna akvarier. Ungefär som boken som SeanChai rekomenderar. Får hoppas att de har kvar den om de nu har haft den.
#7 - 25 november 2005 16:05
Akvariets lexikon gör dig nog inte mycket klokare vad det gäller fisktänder. Finns en sida med bilder och 1 sida med förklarande text. Behandlar enbart tänder från några ciklider samt gälräfständer från några cyprinider (Karp, braxen, och asp.
#8 - 25 november 2005 16:08
Ajdå, det var synd. Hade varit lite roligare med lite fler sidor så man får ett bättre begrepp om tänderna.

Annons