Fiskråd behövs

#1 - 22 oktober 2009 12:22
Hej! Det känns som att jag har postat tusen trådar om tusen olika saker nu på sistone och här kommer ännu en vad gäller fiskbeståndet i mitt kar. Tänkte sammanställa lite utav mina funderingar och hoppas på att någon kunnig kan hjälpa mig.

Jag tog för snart 2 veckor sedan över ett 112 liters akvarium av en kille som ringde på en annons. Med akvariet kom dels en enorm guldfisk och en enorm scalar, som jag bytte in i djuraffären. Utöver de fiskarna fick jag med två pansarmalar (ca 4 cm), en gibbiceps (ca 10-15 cm) tre silverhajar (7-10 cm) och tre röda fantomtetror (3 cm).

Jag utökade fantomtetrebeståndet till 8st och tog en liten bebisancistrus från min pojkvän. Jag tycker nu att det känns som att akvariet är fullt och att jag inte kan ha mer fisk. Stämmer det?
Mitt dilemma är att jag gillar silverhajarna (samtidigt som jag tycker de är lite korkade och tråkiga), men inser att de egentligen är fel för ett sånt litet akvarium.Gibbin är kanske inte för stor nu, men kommer bli det. Men honom vill jag helst behålla tills han blivit för stor och då göra mig av med honom. Dessutom känns det lite tråkigt att ha någon annans fisk. Jag vill liksom ha valt själv. Finns det någon fisk som liknar silverhajen som jag skulle kunna ha med gott samvete? Bör jag skaffa fler pansarmalar? Hur många fantomtetror behöver jag ha för att de ska färga ut ordentligt? (de tre gamla har fin färg, men de nya är väldigt bleka)

Jag är lite sugen på siamesisk algätare, då jag har förstått att den ska vara bra för tofsalgsbekämpning. Skulle man kunna ha några såna i karet? Typ tre siamesiska algätare istället för silverhajarna? De blir väl ungefär så stora som mina silverhajar är nu?

Vad tycker ni jag bör göra?
Det kanske inte blev så tydligt vad jag undrade och ville, men nu har jag i alla fall fått skriva av mig (min pojkvän har nämligen tröttnat på allt mitt babbel om akvarier)
#2 - 22 oktober 2009 12:36
Varför inte skaffa större tank istället för att byta ut fiskar?
#3 - 22 oktober 2009 12:40
sandish skrev:
Varför inte skaffa större tank istället för att byta ut fiskar?

För att jag lever på 24 kvadrat och slängde ut TV'n för att få plats med 112:an :)
#4 - 22 oktober 2009 12:58
snagge skrev:
För att jag lever på 24 kvadrat och slängde ut TV'n för att få plats med 112:an :)

Hehe, vilken tjej! :D

-Gärna 6 st eller flera pansarmalar totalt, de är stimfiskar.
-3 st Siameser funkar ok i 112 liter, men de röjer runt rätt bra.
-Fantomtetrorna är också stimfiskar, så gärna 6 eller flera där också.
#5 - 22 oktober 2009 13:01
Jens A. skrev:

Så det allra bästa är att säga hejdå till mina silverhajar, införskaffa tre siameser samt utöka både fantomtetrastimmet (har åtta nu, till kanske 15??) och köpa till i alla fall 4 pansarmalar? Får det plats i 112an?

Det här med att slänga ut TV'n trodde jag var en god idé, eftersom jag ändå behöver plugga mer och kolla mindre på TV. Istället lägger jag minst dubbel så mycket tid på akvariet och framför allt zoopet än TV... hehehehe:p
#6 - 22 oktober 2009 13:52
Jens A. skrev:

3st siameser känns inte OKEJ, Kännas väldigt trångt i ett 112 liter, speciellt när de blir fullvuxna. De är väldigt roliga och aktiva när de är små, men när de blir runt 7-10 cm kan de bli lata och mina vart väldigt aggressiva av sig mot varandra. Hade 4 st små i ett 150l, nu har jag bara två, En lever i 310l och den andre i 225l. Jag måste ha de elakaste siameser.
#7 - 22 oktober 2009 13:55
snagge skrev:
Så det allra bästa är att säga hejdå till mina silverhajar, införskaffa tre siameser samt utöka både fantomtetrastimmet (har åtta nu, till kanske 15??) och köpa till i alla fall 4 pansarmalar? Får det plats i 112an?

Det här med att slänga ut TV'n trodde jag var en god idé, eftersom jag ändå behöver plugga mer och kolla mindre på TV. Istället lägger jag minst dubbel så mycket tid på akvariet och framför allt zoopet än TV... hehehehe:p

Din plan låter kanoners! Jag skulle inte ha 3 siameser i ett sånt litet kar. en räcker gott och väl :) Du kanske ska ha en dvärgciklid i karet :) Kanske kakadua. roliga små fiskar :)

Det finns platttv som man kan fästa på väggen ;)
#8 - 22 oktober 2009 14:12
Nubi skrev:
Din plan låter kanoners! Jag skulle inte ha 3 siameser i ett sånt litet kar. en räcker gott och väl :) Du kanske ska ha en dvärgciklid i karet :) Kanske kakadua. roliga små fiskar :)

Det finns platttv som man kan fästa på väggen ;)

Platt-TV och Platt-TV, Vägg och vägg. Det handlar dels om pengar och om väggutrymme ;) Men jag och pojkvännen ska flytta ihop någon gång nästa år. Då blir det förhoppningsvis både TV och större akvarium...

Men tillbaka till topic. Jag gillar hela upplägget dock med ett stim av småfisk och tre lite större fiskar (gärna liknande form och färg som silverhajen). Men då är alltså siames fel fisk för det uppdraget? Blir de aggresiva mot andra firrar eller bara mot varandra? Vi har palettciklidyngel hos min pojkvän. Funderar på att tillsätta ett par när de blir äldre, funkar dom i ett sånt akvarium? Annars tycker jag att fjärilsciklider är fina och även dvärggurami (vem är bäst hos mig är alltså frågan?)

De två pansarmalarna är av olika art. En är prickig (vit med svarta prickar) och en är en såndär vanlig metallpansarmal. Om jag bestämmer mig för ett stim av den ena sorten, kommer den andra hänga med dom då eller krävs det 2 stim?
#9 - 22 oktober 2009 14:20
fjärilciklid tycker jag du ska satsa på när karet är verkligen inkörd :) De är super roliga att titta på och mycket vänliga :)

Dvärgguramin håller sig mest vid övre och mitten delen av karet och med dina fantomtetror så skulle det kanske bli en liten krock.

Jag har inag erfarenheter av cordys, pansarmalar....ännu.

Tycker du ska satsa på fjärilsciklider :) och en siames :)
#10 - 22 oktober 2009 15:09
Nubi skrev:
men när de blir runt 7-10 cm kan de bli lata och mina vart väldigt aggressiva av sig mot varandra. Hade 4 st små i ett 150l, nu har jag bara två, En lever i 310l och den andre i 225l. Jag måste ha de elakaste siameser.
Har tre i 260 l, visst de river runt, men aggressivia mot varandra är i alla fall inte mina, är säkert 8 cm.
#11 - 23 oktober 2009 11:07
Siameser är inte aggressiva, mer än att de gärna jagar varandra osv när de skall etablera en rangordning. Så som jag sa, så röjer de runt. Skulle vilja säga att tre st i ett 112 fungerar.
Vad som däremot inte är bra, är att ha dem ensamma. De är väldigt sociala fiskar, och blir ofta bäng i skallen om de är ensamma eller allt för få. Det är då de kan börja jaga andra fiskar osv.
Bilagor:
#12 - 23 oktober 2009 15:41
Jens A. skrev:
Siameser är inte aggressiva, mer än att de gärna jagar varandra osv när de skall etablera en rangordning. Så som jag sa, så röjer de runt. Skulle vilja säga att tre st i ett 112 fungerar.

Vad som däremot inte är bra, är att ha dem ensamma. De är väldigt sociala fiskar, och blir ofta bäng i skallen om de är ensamma eller allt för få. Det är då de kan börja jaga andra fiskar osv.

Jag blir nog så illa tvungen att ha fyra till en början, men sen kanske flytta två hem till pojkvännen när de blivit större. Bytte in mina 3 silverhajar och 1 palettciklid idag och sa att jag var intresserad av siameser. Då sa han att jag kunde få lika många siameser som fiskar jag lämnade in. Ingen förhandlingsgrund där... Han hade bara en siames inne nu, så jag skulle komma in i slutet av nästa vecka och få alla 4 då på en gång (han gav mig inget tillgodokvitto eller något så vi får hoppas på att han är ärlig)
Fyllde också på med några till röda fantomtetror. DEt ser fint och trevligt ut i karet, om än lite tomt kanske utan mina bjässar. Dessutom är tetrorna dåligt utfärgade... Vad tror ni om att mata med morot?
#13 - 23 oktober 2009 19:27
Jens A. skrev:

Håller inte med dig där. Jag måste ha fått två st måndagsexemplarer för mina trivs BÄST ensamma. De simmar runt bland de andra invånare och den 225l verkar vara ngn form av barnvakt, för den har alltid små svärdbärar yngel vid sig :)
Bilagor:
#14 - 23 oktober 2009 19:29
snagge skrev:
Jag blir nog så illa tvungen att ha fyra till en början, men sen kanske flytta två hem till pojkvännen när de blivit större. Bytte in mina 3 silverhajar och 1 palettciklid idag och sa att jag var intresserad av siameser. Då sa han att jag kunde få lika många siameser som fiskar jag lämnade in. Ingen förhandlingsgrund där... Han hade bara en siames inne nu, så jag skulle komma in i slutet av nästa vecka och få alla 4 då på en gång (han gav mig inget tillgodokvitto eller något så vi får hoppas på att han är ärlig)

Fyllde också på med några till röda fantomtetror. DEt ser fint och trevligt ut i karet, om än lite tomt kanske utan mina bjässar. Dessutom är tetrorna dåligt utfärgade... Vad tror ni om att mata med morot?

Testa med kokta morötter :) lättare att bita på, broccoli är en hit oxå :)
Du borde testa dig fram med de flesta grönsakerna. Om du har malar älskar de de flesta grönsaker.
Provade vindruvor till mina och det tog 2 röda och kvar fanns bara skalet på vindruvan :)
#15 - 29 oktober 2009 22:08
Om du gillar utseendet på dom siamesiska algätarna så borde du kolla på någon otocinclus, dom är väldigt lika, himla bra på att ära alger, roliga att titta på (särskilt om du har lite fler) och dom är framför allt mindre (vilket gör att du kan ha fler :)).

mvh Tim

Annons