Hej! Det känns som att jag har postat tusen trådar om tusen olika saker nu på sistone och här kommer ännu en vad gäller fiskbeståndet i mitt kar. Tänkte sammanställa lite utav mina funderingar och hoppas på att någon kunnig kan hjälpa mig.
Jag tog för snart 2 veckor sedan över ett 112 liters akvarium av en kille som ringde på en annons. Med akvariet kom dels en enorm guldfisk och en enorm scalar, som jag bytte in i djuraffären. Utöver de fiskarna fick jag med två pansarmalar (ca 4 cm), en gibbiceps (ca 10-15 cm) tre silverhajar (7-10 cm) och tre röda fantomtetror (3 cm).
Jag utökade fantomtetrebeståndet till 8st och tog en liten bebisancistrus från min pojkvän. Jag tycker nu att det känns som att akvariet är fullt och att jag inte kan ha mer fisk. Stämmer det?
Mitt dilemma är att jag gillar silverhajarna (samtidigt som jag tycker de är lite korkade och tråkiga), men inser att de egentligen är fel för ett sånt litet akvarium.Gibbin är kanske inte för stor nu, men kommer bli det. Men honom vill jag helst behålla tills han blivit för stor och då göra mig av med honom. Dessutom känns det lite tråkigt att ha någon annans fisk. Jag vill liksom ha valt själv. Finns det någon fisk som liknar silverhajen som jag skulle kunna ha med gott samvete? Bör jag skaffa fler pansarmalar? Hur många fantomtetror behöver jag ha för att de ska färga ut ordentligt? (de tre gamla har fin färg, men de nya är väldigt bleka)
Jag är lite sugen på siamesisk algätare, då jag har förstått att den ska vara bra för tofsalgsbekämpning. Skulle man kunna ha några såna i karet? Typ tre siamesiska algätare istället för silverhajarna? De blir väl ungefär så stora som mina silverhajar är nu?
Vad tycker ni jag bör göra?
Det kanske inte blev så tydligt vad jag undrade och ville, men nu har jag i alla fall fått skriva av mig (min pojkvän har nämligen tröttnat på allt mitt babbel om akvarier)