Fiskplanering för 400L

#1 - 10 november 2009 09:40
Halloj!

Tänkte starta en ny tråd som är mer specifierat på fiskarna, eftersom min andra tråd handlar mest om akvairet i sig. Akvariet är på 400L och har bra med gömställen och ska få mera.

Just nu så är fiskplanen såhär:

4 Mollys
4 Skalare
2 Guramis (dvärg?)
2 Filter räkor
2 L144
10 Pansarmalar

Skulle den "mixen" funka? Finns det även utrymme för att lägga till någon fisk eller 2? Skulle kunna tänka mig kampfisk fast dom är ju rätt så argsinta av sig men eftersom akvariet är rätt stort.

Vad tycker ni som sagt, tips och kanske byta någon fisk mot en annan?

Tack på förhand.
#2 - 10 november 2009 11:41
I början bör du ta det lungt och bara ha ett fåtal fiskar i, tills akvariet är stabilt i alla värden. Sedan kan du gradvis öka antalet fiskar.

och angående just det, Så kan du ha ganska många fler fiskar en du skrev där uppe. men först efter att akvariet är inkört och klart.

mvh Daniel
#3 - 10 november 2009 13:10
54L skrev:
I början bör du ta det lungt och bara ha ett fåtal fiskar i, tills akvariet är stabilt i alla värden. Sedan kan du gradvis öka antalet fiskar.

och angående just det, Så kan du ha ganska många fler fiskar en du skrev där uppe. men först efter att akvariet är inkört och klart.

mvh Daniel

Jo, jag vet :)

Denna tråd var just för, antalet fiskar och inte om akvariet, då jag har en separat tråd om akvariet :)

Men tack ändå!
#4 - 11 november 2009 15:29
Har tänk att skaffa 2 siamesiska algätare. Ska man hålla dom ensamma eller bör dom hållas i par? Har hört lite delade åsikter om dom.

Skulle behöva en snabbt svar då akvarieaffären stänger snart :)
#5 - 11 november 2009 15:44
Ensamma går bra, absolut inte i par. Den ena kommer jaga den andra halvt till döds enligt egen erfarenhet. Tre eller fler är absolut bäst.

Hade själv fem st en tid, en var uppenbart boss då den låg och sov på zucciniskivan jag brukade lägga ner, ingen annan siames fick komma i närheten.
#6 - 11 november 2009 15:50
Johanski skrev:
Ensamma går bra, absolut inte i par. Den ena kommer jaga den andra halvt till döds enligt egen erfarenhet. Tre eller fler är absolut bäst.

Hade själv fem st en tid, en var uppenbart boss då den låg och sov på zucciniskivan jag brukade lägga ner, ingen annan siames fick komma i närheten.

Aha, tror du det finns plats för 3 stycken sådana i mitt akvarium med dom fiskarna jag skrev i listan i första inlägget?

Tack
#7 - 11 november 2009 15:58
Ska nog inte vara några problem :)
#8 - 11 november 2009 16:05
Johanski skrev:
Ska nog inte vara några problem :)

Då kilar jag ner till affären och skaffar 3-4 stycken då :)

Edit: Det blev 3 stycken, dom är ganska små dock. Är lite smått orolig för det uppskattar att dom är runt 2.5 max 3cm stora just nu. Är det okej att dom säljs så små?
#9 - 12 november 2009 12:46
Johanski skrev:

skönt å höra att fler har härliga måndagsexemplarer av siamesisk algätare "de fredligaste algätare" yeah right!
Mina bor i varsitt akvarium.
#10 - 12 november 2009 15:47
Nubi skrev:
skönt å höra att fler har härliga måndagsexemplarer av siamesisk algätare "de fredligaste algätare" yeah right!

Mina bor i varsitt akvarium.

Har ju köpt 3 stycken och har haft dom 1 dag nu, dom är inte dumma mot varandra eller mot mollysarna men dom är fortfarande "väldigt" små och har svårt att komma upp emot ytan för strömmen är för "stark" :p
#11 - 12 november 2009 15:56
I 400 liter kan du ha många, många flera fiskar än vad du nämner där. :)
Ha gärna flera guramis än två, också.
#12 - 12 november 2009 16:40
Jens A. skrev:
I 400 liter kan du ha många, många flera fiskar än vad du nämner där. :)

Ha gärna flera guramis än två, också.

Jasså? Vill inte att det ska bli trångt för fiskarna :/ men då kanske jag ska klämma in ett stim med någon fisk kanske? Eftersom jag har mest grupp fiskar förutom pansarmalarna då :p

Finns det någon intressant stimfisk förutom tetror och (ev) guppys?

Tänkte också kolla, hur mycket av ett problem är det att mina siam. algätare inte kan simma upp till ytan utan att det ser ut som om dom behöver kämpa enormt för att ens komma halvvägs?

Tack :>
#13 - 13 november 2009 09:37
Andrém skrev:
Jasså? Vill inte att det ska bli trångt för fiskarna :/ men då kanske jag ska klämma in ett stim med någon fisk kanske? Eftersom jag har mest grupp fiskar förutom pansarmalarna då :p

Finns det någon intressant stimfisk förutom tetror och (ev) guppys?

Tänkte också kolla, hur mycket av ett problem är det att mina siam. algätare inte kan simma upp till ytan utan att det ser ut som om dom behöver kämpa enormt för att ens komma halvvägs?

Tack :>

Rasboror, trådfenad regnbågsfisk, barber...det finns ett otal olika stimfiskar att välja mellan. Det är bara att spana i butiken. :)

Jag tror nog att siameserna kan simma upp tilll ytan om de vill. Så det är inget problem.
#14 - 13 november 2009 11:07
Jens A. skrev:
Rasboror, trådfenad regnbågsfisk, barber...det finns ett otal olika stimfiskar att välja mellan. Det är bara att spana i butiken. :)

Jag tror nog att siameserna kan simma upp tilll ytan om de vill. Så det är inget problem.

Jo, finns tyvärr inga av dom du skrev eller dom som jag känner till sedan tidigare som intresserar mig speciellt mycket :p kanske blir att utöka antalet av befintliga valda fiskar istället :)
#15 - 13 november 2009 15:08
Jag och min flickvän såg en "papegojciklid" på akvariebutiken. Vi blev båda väldigt kära i denna fisk men jag oroar mig över att den kanske inte platsar i vårat akvarium. Enligt zoopets beskrivning så ska den gräva relativt mycket och även äta mindre fiskar. Hur små fiskar äter den? Jag har ju mina 3cm stora siamesiska alg. och jag vill inte att dom löper risk att bli uppätna :)

Vad tycker ni? Bör vi skippa denna fisk?
#16 - 14 november 2009 15:22
Det finns många olika åsikter om den sortens fisk.
Jag gillar utseendet men jag har inte köpt den just för att de verkar vara en sådan fisk som trivs bäst med andra stora fiskar och kan vara jävligt kaxiga.

Det finns fina stimmfiskar som t.ex. rödmunns tetra eller Gaffelstjärtad regnbågsfisk *big smile* (har egna)
Kolla in regnbågsfiskar :) de är rätt så coola och mycket nyfikna av sig :)

Har ni bestämt vad ni ska ha för tema?
#17 - 14 november 2009 15:47
Nubi skrev:
Det finns många olika åsikter om den sortens fisk.

Jag gillar utseendet men jag har inte köpt den just för att de verkar vara en sådan fisk som trivs bäst med andra stora fiskar och kan vara jävligt kaxiga.

Det finns fina stimmfiskar som t.ex. rödmunns tetra eller Gaffelstjärtad regnbågsfisk *big smile* (har egna)

Kolla in regnbågsfiskar :) de är rätt så coola och mycket nyfikna av sig :)

Har ni bestämt vad ni ska ha för tema?

Ah, jo jag har läst lite om papegojan och det är lite synd att den kommer förmodligen inte passa i akvariet med dom mindre fiskarna :( vilket är synd.

Jo, jag har kollat in dom flesta stim fiskarna men ingen intresserar mig, så jag kommer förmodligen skippa det.

Oj, jag vet inte om man kan kalla det för ett tema (antar att du menar akvariet) just nu är det inga speciella fiskar utan bara 2 ancistrus, 3 siamesiska alg. och 4 mollys. Akvariet har en hel del växter, 2 rötter, stenar och sedan mitt skeppsvrak :) Så det är lite "eget" tema. Hoppas det svarade på din fråga :p förklara isåfall så kan jag ändra svaret :)
#18 - 14 november 2009 15:48
Tema, så som biotop :) typ sydamerikansk, Afrikansk, Asiatisk osv :) finns ett par st :)
#19 - 14 november 2009 15:48
......och sällskaps akvarium :)
#20 - 14 november 2009 15:52
Nubi skrev:
Tema, så som biotop :) typ sydamerikansk, Afrikansk, Asiatisk osv :) finns ett par st :)

Nubi skrev:
......och sällskaps akvarium :)

Ah, ja så är det väl ett Sällskaps akvarium. Tyckte inte att någon biotop passade mig direkt och jag tycker om att inreda det själv efter vad jag tycker är snyggt men ändå försöka tillgodose fiskarnas behov.

Mår fiskarna bättre på något sätt ifall dom bor i ett akvarium som återspeglar deras naturliga miljö eller spelar det ingen större roll?
#21 - 14 november 2009 15:58
Kolla bara så att PH värdet är samma som det är på artbeskrivningen. T.ex vissa kulfiskar vill ha bräckt vatten. Det vill inte appistogrammor.

Kolla Solis, hon har super mysigt akvarium med många olika fiskar från olika biotoper.
#22 - 14 november 2009 16:17
Nubi skrev:
Kolla bara så att PH värdet är samma som det är på artbeskrivningen. T.ex vissa kulfiskar vill ha bräckt vatten. Det vill inte appistogrammor.

Kolla Solis, hon har super mysigt akvarium med många olika fiskar från olika biotoper.

Jadå, kollar alltid så att fisken kan leva i min akvarietemperatur och i mitt pH värde. Det gör jag med alla fiskar innan jag skaffar en fisk.

Jodå, vill försöka att undvika en fisksoppa dock :) känns tyvärr dock som att alla fina fiskar vill ha lägre/högre pH än vad jag har :/ känns som mitt fiskval är rätt begränsat.

Vad tycker du om min fisk lista jag har sålänge? Lägga till/ta bort någon fisk?

Tack Nubi :)
#23 - 14 november 2009 16:34
Halloj!
Menade inte att solis har en fisksoppa, mer att hon har olika sorters fiskar som trivs bra ihop och som funkar ihop :).

Din fisklista:
4 Mollys (de kommer att bli 100 st)
4 Skalare
2 Guramis (dvärg?)
2 Filter räkor
2 L144 (ancistrus, är det guld du menar eller ancistrus för övrigt?)
10 Pansarmalar

Scalarer och gurami vet jag inte om man kan ha ihop, speciellt om dina scalarer börjar bilda par. Har aldrig tänkt på de två ihop. Någon?, rätta mig om jag har fel.
Scalarer håller till i mitten av karet + botten, guramis mitten + ytan. vet inte om det kan bli lite jakt och bråk däremellan.

Visst kan du ha dvärg gurami, är det de du har fastnat för?
Kanske en sån här ;) http://wb9.itrademarket.com/pdimage/67/26367_mancing_gurami.jpg

Tycker Du lätt kan utöka antal filterräkor, kanske börja med 2 och sen utöka vartefter, :)

Vet du vilka pansarmalar du har tänkt dig?
Ett gäng Gastromyzon ctenocephalus kanske?

Kikat på L018 Gold Nugget
#24 - 14 november 2009 17:00
Oroa dig inte för vad det står för ph-värde på artbeskrivningarna. De flesta fiskar klarar sig i ditt ph. Finns undantag men blir du sugen på någon fisk är det bara fråga här på forumet :)
#25 - 14 november 2009 17:15
Hur är det med scalarer + Gurami ihop Johanski?
#26 - 14 november 2009 17:16
Johanski skrev:
Oroa dig inte för vad det står för ph-värde på artbeskrivningarna. De flesta fiskar klarar sig i ditt ph. Finns undantag men blir du sugen på någon fisk är det bara fråga här på forumet :)

Skönt å höra :)
#27 - 14 november 2009 18:32
Aldrig haft scalarer eller guramis, så det kan jag inte svara på :)
#28 - 14 november 2009 18:45
Det bör funka ihop. Många man talar med är inne på att gurami är väldigt milda och får stryk av vilken fisk som hellst, men jag tycker de är smarta och håller sig undan och klarar sig bra mot agro arter såsom kulfisk till exempel, inte en fena med skador i grabben kar.
#29 - 14 november 2009 19:49
tack för alla era svar :)

Mina ancistrus är dom "vanliga" antar jag, (brun/grå aktig med gulaktiga prickar) visste inte att det fanns många varianter av dom.

När det gäller skalare och guramis, det är något jag är villig att göra en kompromiss på, att ta bort guramis från listan då, skalarna är en fisk jag VILL verkligen ha så den kommer jag inte kompromissa på.

Det ända jag är orolig över när det gäller räkorna är att om dom flera att dom kan vara en pain för malarna.

Men för övrigt så vet jag inte vad för fiskar som skulle kunna passa in med resten av fiskarna och ändå vara annorlunda. Kanske någon ciklid eller malawi? Svårt att hitta fiskar som inte är gigantiska men ändå passar in.

Tack igen :)
#30 - 14 november 2009 19:57
För mig har sökfunktionen i zoopets artarkiv varit guld värd.

Du kan mata in din akvarielängd, och område du vill hålla dig inom alternativt typ av fisk du är intresserad av och få fram alla arter som passar i detta.

Det jag saknar i sökfunktionen är en skala på agressivitet, där måste man läsa och diskutera och känna sig fram eftersom historier och erfarenhet skiljer sig markant från person till person. Men klart är att vissa fiskar är extremt fredliga och vissa aggressiva mer än snittet så om det fanns en 3 gradig skala så tycker jag det skulle vara kanon. 1 lugn, 2 medeltuff, 3 tuffare än snittet. Det kan då bara var en subjektiv bild av fisken och det kan väl duga.
#31 - 14 november 2009 20:16
Dre skrev:
För mig har sökfunktionen i zoopets artarkiv varit guld värd.

Du kan mata in din akvarielängd, och område du vill hålla dig inom alternativt typ av fisk du är intresserad av och få fram alla arter som passar i detta.

Det jag saknar i sökfunktionen är en skala på agressivitet, där måste man läsa och diskutera och känna sig fram eftersom historier och erfarenhet skiljer sig markant från person till person. Men klart är att vissa fiskar är extremt fredliga och vissa aggressiva mer än snittet så om det fanns en 3 gradig skala så tycker jag det skulle vara kanon. 1 lugn, 2 medeltuff, 3 tuffare än snittet. Det kan då bara var en subjektiv bild av fisken och det kan väl duga.

Jo, sökfunktionen är bra men det som är synd (inte zoopets fel) är när man matar in mer exakta variabler så får jag bara fram ett väldigt fåtal antar fiskar, vilket är lite synd :( Det är mest tetror, corydoras och malar. Men ciklider och sådant verkar vara något som ev. skulle vara något som passar i akvariet.

Hur gäller det med temperaturen när man kollar på artarkivet? Ska man ta det med en nypa salt eller ska man hålla sig till det? just nu är temperaturen mellan 26-27 grader och dom cikliderna jag har sett just nu är 26 grader max enligt arkivet.

Tack Dre
#32 - 14 november 2009 20:49
Att blanda Malawi med övriga hade jag aktat mig för, samma gäller tanganyika.
#33 - 14 november 2009 20:51
Johanski skrev:
Att blanda Malawi med övriga hade jag aktat mig för, samma gäller tanganyika.

Ah, har dock inte hittat några intressanta hos den arten iallafall ;)

Men Central Amerikanska Ciklider verkar ha några intressanta fiskar, hur vore dom att blanda med? Just allmänt verkar central amerikanska fiskar passa bra i mitt akvarium (rätt bra pH, temp etc).
#34 - 14 november 2009 20:53
Det beror på vilken ca-firre du tänkt dig ;)
#35 - 14 november 2009 20:54
Johanski skrev:
Det beror på vilken ca-firre du tänkt dig ;)

Just nu har jag fastnat för en Eldbuk, den ser så otroligt vacker ut och verkar vara en fisk jag skulle kunna tänka mig.
#36 - 14 november 2009 22:23
Inga Viejor då ? :d

Nä skämt åsido de kräver ett stort akvarium.

CA har mycket snygga ciklider, annars har du SA och exempelvis denna:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1219&SOK=1
Sjukt snygg i verkligheten!

Har du skaffat fisk ännu, eller är det bara planering?

edit: Sorry såg just att du har en del firrar såsom molly som inte går med denna stora ciklid.

Ciklider generellt är något eller mycket hårdhäntare än andra fiskar och försvarar revir vilket inte många andra fiskar gör. Det leder till att de i de flesta fall inte passar med vilka fiskar som hellst. Små ciklider kan ha små revir och funkar pga detta. Andra är så pass snälla att de fungerar i alla fall.
Sajika ciklid CA som är rätt snäll kan nog gå.
#37 - 15 november 2009 08:52
Hm, så eldbuk är något som inte skulle passa i akvariet med mollys t.ex? *suck*

Så vad för fiskar kan passa i akvariet? Verkar som om typ 90% av arterna INTE går att ha i akvariet, vilket är rätt tråkigt :(

Tack för infon dock Dre.
#38 - 15 november 2009 10:35
Andrém skrev:
Hm, så eldbuk är något som inte skulle passa i akvariet med mollys t.ex? *suck*

Så vad för fiskar kan passa i akvariet? Verkar som om typ 90% av arterna INTE går att ha i akvariet, vilket är rätt tråkigt :(

Tack för infon dock Dre.

du kan alltid göra dej av med mollys och div andra fiskar spar malar och andra alg ätare . sen är det bara köpa vilka fiskar du vill .men man blandar aldrig ciklider från olika länder eller sjöar..malawis med andra malawis osv.hoppas du hittar några fiskar du vill.
#39 - 15 november 2009 10:52
Tougaye skrev:
du kan alltid göra dej av med mollys och div andra fiskar spar malar och andra alg ätare . sen är det bara köpa vilka fiskar du vill .men man blandar aldrig ciklider från olika länder eller sjöar..malawis med andra malawis osv.hoppas du hittar några fiskar du vill.

Jo tyvärr så verkar det den ända lösningen :( Inget som jag kommer tycka om att göra. Isåfall blir det ett Sydamerikanskt akvarium men då måste akvariet inredas om och sådant.

Kom mer fler tips om fiskar etc :>
#40 - 15 november 2009 20:36
Nyckelhålsciklider kanske :) De är söta och beteer sig som små små grisar :)
#41 - 15 november 2009 20:55
Nubi skrev:
Nyckelhålsciklider kanske :) De är söta och beteer sig som små små grisar :)

Jo, listan har ju ändrats pga att akvariet har ändrats så denna tråd kommer jag inte uppdatera utan jag referrerar till projekt tråden istället :)

Annons