Fiskplågeri?

#1 - 17 december 2003 13:38
Alltså, är det plågeri för fiskarna om de INTE får leva så naturligt som möjligt??? eller kan en fisk som eg. är en stimfisk "lära sig" leva ensam av sin sort tillsammans med endra arter?

Och för att ett stim ska vara "riktigt", måste då alla fiskar vara av exact samma art? Eller funkar kardinal, neon osv tetor i samma stim? Eller Black, gold osv molly i samma stim?

Nån som har nån fundering ang. detta?

Mvh Ida ~finns det _verkligen_ inga dumam frågor? Tur för mig...~
#2 - 17 december 2003 13:43
Tetror är stimfiskar och blir otrygga utan stimm. Deras naturliga beteende är att om de blir hotade gå ihop i en grupp och på så sätt se ut som en stor fisk. Därför trivs inte stimfiskar utan kompisar, de bör vara ungefär 10 st. Min erfarenhet är att stimfiskarna bara söker sig till sina egna... hade av misstag fått en kardinal med mina neoner, och han fick inte vara med dem när scalarerna kom och bråkade....
Molly däremot är inte en stimfisk, det skall bara vara två honor på varje hanne för att inte hannen ska jaga ihjäl honorna. Mollysorterna korsar sig med varandra, så de bryr sig nog inte om färgskillnaderna.
#3 - 17 december 2003 13:57
Tur att det finns snälla människor här som står ut med dumma frågor från oss (läs:mig) amatörer!!!

Tack för svar!

//Ida ~läser på o läser på om alla fiskarter men blandar nog i hop det mesta ändå nu i början~
#4 - 17 december 2003 14:05
Jag står inte ut, jag älskar att svara på nybörjarfrågor... varje gång jag gör det känner jag att jag både hjälper många fiskar att få en dräglig tillvaro och att jag hjälper en nybliven akvarist att slippa mycket av det strul som gör att många ger upp...
OCH INGA FRÅGOR ÄR DUMMA!!!
Tänk på att för varje fråga som du ställer och som du tycker är dum, är det säkert flera "dumma" frågor som aldrig blir ställda för att många inte vågar fråga... och för varje "oställd" fråga finns det ett svar som någon inte får... (herrejisses, blev nästan poetiskt det där :-)
#5 - 17 december 2003 14:30
Min personliga erfarenhet är att stimfiskar blir mycket mera avslappnade om de får vara flera. Jag har haft en del stimfiskar ensamma eller i par under tillfälliga perioder och det syns att de inte mår så bra av det. Sedan kan det så klart hända att vissa fiskar av olika arter blir "kompisar", men man ska nog inte utgå från att det måste bli så när man köper fiskarna.
Mvh
Elana
#6 - 17 december 2003 14:31
: = ). Jo verkligen fint sagt!!! *ler*. Akvarie-biten hemma har legat på hyllan den senaste tiden, haft en hel massa annat att stå i. men nu äntligen så har vi haft storstädning i akvariet och ska shoppa lite nya fiskar o växter idag! *jippi*

Tyvärr har nästan hela vårt "gamla" fiskbestånd kolavippen..... : = (

Det är konstigt det där, hur en del fiskar bara försvinner spårlöst i akvariet för att aldrig hittas.....de andra fiskarna måste va glupska till 1000!

En annan fråga då; hur länge lever en firre ungefär? Kongotetran vi har är SÅ snygg och ganska stor! Orolig för att han ska kasta in handduken snart också, av ålderdom..... Vi har haft han i mer än ett år......

Ida
#7 - 17 december 2003 14:49
Har träffat på akvarister som haft sina ancistrusar i över 30 år. Så har jag hört att större fiskar lever längre än små. Vissa stora fiskar kan bli upp till 10 år gamla och små fiskar lever nog bara något år om ens det...
Det viktigaste är nog hur man sköter dem, gör man sitt bästa så kan nog fiskrna bli rejält gamla.
Mvh
Elana
#8 - 17 december 2003 15:07
jag har hört att de flesta tetror kan bli ganska gamla(5-10)
#9 - 17 december 2003 15:40
Här kommer en länk där man kan kolla lite fiskåldrar. (http://www.schnecki.privat.t-online.de/homepage.html)
Kongotetra 8-10 år.
#10 - 17 december 2003 15:52
Ursprungligen skickat av Nanc

Tetror är stimfiskar och blir otrygga utan stimm. Deras naturliga beteende är att om de blir hotade gå ihop i en grupp och på så sätt se ut som en stor fisk. Därför trivs inte stimfiskar utan kompisar, de bör vara ungefär 10 st.

Hoppas att du menar minst 10 stycken. I amazonas är ett kardinalstim flera tusen individer.
MVH
magnus

#11 - 17 december 2003 17:39
Ursprungligen skickat av bilbuk

jag har hört att de flesta tetror kan bli ganska gamla(5-10)

mina nättetror är 2 år
#12 - 18 december 2003 01:07
Jodå, nog är det minst 10 som gäller, men jag tänkte lite på storleken på hennes kar också...
#13 - 18 december 2003 01:28
verkar som om Nanc börjar bli lite Djup ....[:)]
Kul att se!
#14 - 18 december 2003 07:04
Puss på dig också Do´h!!!! En akvarist håller sig alltid under ytan!!!!

Annons