Vilken är den mest aggressiva fisktypen/arten man normalt håller i akvarium?
Vilken är den minst aggressiva sådan?
Kanske finns det kalla fakta på detta.....kanske finns det olika åsikter : )
Det går inte generalisera på det sättet utan ni får nog gå ner på artnivå. Blågurami är rejält aggressiv när den vaktar ägg och kampfisk är en gurami... Det finns massor med revirhållande och aggressiva tetror, men generellt sett är stimfiskar mindre aggressiva och solitära fiskar mer aggressiva. När det gäller stationära fiskar så är rovfiskar generellt sett mindre aggressiva än växtätare som vaktar sin "åker".Grodlund skrev:Siamesiska Algätare kan vara jävligt tjuriga både mot varandra och andra arter när de blir äldre.
De minst aggressiva som jag kommer på, på rak arm, måste nog vara Guramis.
Visserligen kan de också vara tjuriga. Men om man ska gå på typer/arter så är ju barber helt åt skogen och hade de inte varit för att Pirayan är en tetra så hade nog tetror klassats som en helt och hållet o-aggresiv art :p
Rasboras kanske?
Danios?
Ola Svensson skrev:kampfisk är en gurami... .
AllaFiskar skrev:Kampfisk är en labyrintfisk, ja, precis som guramis. Men är den en gurami???
Det tror jag inte den räknas som.
AllaFiskar skrev:Kampfisk är en labyrintfisk, ja, precis som guramis. Men är den en gurami???
Jo http://www.fishbase.se/Summary/FamilySummary.cfm?ID=429AllaFiskar skrev:Kampfisk är en labyrintfisk, ja, precis som guramis. Men är den en gurami???
Men knorrande gurami och lakritsgurami som hör till samma grupp som kamfisk är ju gurami "i folkmun" så jag håller inte ens med om det. Det är som att säga att skalaren inte är en ciklid. [:o)]Öronräv skrev:Bettor hör till familjen Osphronemidae (guramis), så ja.. men kanske inte i folkmun :)
Grodlund skrev:Siamesiska Algätare kan vara jävligt tjuriga både mot varandra och andra arter när de blir äldre.
Visserligen kan de också vara tjuriga.
Danios?
perfetto skrev:- Den där typen av resonemang kallas Elementär Logik, vill jag minnas : )
(en fågel kan flyga...etc..)
Öronräv skrev:Bettor hör till familjen Osphronemidae (guramis), så ja.. men kanske inte i folkmun :)
Ola Svensson skrev:
Grodlund skrev:Siamesiska Algätare kan vara jävligt tjuriga både mot varandra och andra arter när de blir äldre.
Visserligen kan de också vara tjuriga. Men om man ska gå på typer/arter så är ju barber helt åt skogen och hade de inte varit för att Pirayan är en tetra så hade nog tetror klassats som en helt och hållet o-aggresiv art :p
Rasboras kanske?
Danios?
AllaFiskar skrev:Jag håller mig ifrån den typ av elementär logik som visar alla tecken på att slå i backen, precis som den rad av fåglar som inte kan flyga; struts, pingvin, kiwi m.fl
FishBase är en bättre källa än stora akvarieguiden så du är överbevisad: http://www.fishbase.se/Summary/FamilySummary.cfm?ID=429AllaFiskar skrev:Jag ska glatt ändra mig om någon tar fram något som motbevisar mig här, men i så fall väntar jag fortfarande.
[SIZE=1]Källa: Stora Akvarieguiden av John Dawes[/SIZE]
Ola Svensson skrev:FishBase är en bättre källa än stora akvarieguiden så du är överbevisad: http://www.fishbase.se/Summary/FamilySummary.cfm?ID=429
Jag skulle också gärna få din kommentar på namnen knorrande gurami och lakritsgurami
Längst upp står det "Family Osphronemidae - Gouramies" och kampfisken listas. Det står alltså att kampfisken är en gurami. Lakritsguramin, dvärguramin och kamfisken hör dessutom till samma underfamilj. Allt sedan Linné så har vi ett hierarkiskt system. Så om Lakritsguramin är en gurami och blåguramina är en gurami, ja då är faktiskt kampfisken en gurami.AllaFiskar skrev:Alltså, jag är ledsen, men det står INTE där att kampfisk är en gurami, det står att den är nära besläktad och det har jag aldrig förnekat. Förövrigt så gör din länk samma beskrivning av arterna som jag gör med utgångspunkt från Stora akvarieguiden, så jag undrar var d får ifrån att den skulle vara bättre källa? Forskarsnobberi?
Vad är det du vill ha för kommentar angående namen på Knorrande- resp Lakritsgurami?
Ola Svensson skrev:Längst upp står det "Family Osphronemidae - Gouramies" och kampfisken listas. Det står alltså att kampfisken är en gurami. Lakritsguramin, dvärguramin och kamfisken hör dessutom till samma underfamilj. Allt sedan Linné så har vi ett hierarkiskt system. Så om Lakritsguramin är en gurami och blåguramina är en gurami, ja då är faktiskt kampfisken en gurami..
Blågurami hör till underfamiljen Luciocephalinae men knorrande gurami, lakritsgurami OCH kampfisk hör till underfamiljen Macropodusinae. Kampfisken hör INTE till en annan underfamilj. Man FÅR inte bryta ur en liten grupp ur en större. Man KAN alltså inte kalla både blågurami (utanför kamfiskens grupp) och lakritsgurami (inom kamfiskens grupp) för gurami UTAN att kalla kamfisken gurami (Det hjälper inte att kalla bettor för en egen grupp).AllaFiskar skrev:Fast de guramis du nämner tillhör ju samma underfamilj. Kampfisken en annan underfamilj.
De stora gruppen är i så fall Anabantodier, inte guramis.
Vad gäller vad John Dawes skriver så är det att både guramis och kampfiskar är labyrintfiskar.
Och visst. Skalar är en ciklid. Men du skulle ju inte komma på idén att hävda att en Skalar är en Diskus, trots att de båda är ciklider och dessutom från samma region
Vic skrev:Om jag jämför med storleken, så är nog L. multifasciatus den aggressivaste fisk jag känner till.