Fiskodlings "tävlingen" mellan Nubi, Milliii och Darkie

#1 - 13 december 2010 14:10
Vi tre har tänkt starta upp från varsitt håll av landet tre olika försök till att få Danio av olika sorter att leka.

Fiskar som vi ska försöka odla på:
Milli: Danio rerio (zebrafisk) i mitt 54 l
Nubi: Glowlight danio (Danio choprai) i 54l eller 70l. Ej bestämt ännu.
Darkie: Danio Rerio

Regler:
1 leka av dom (dario är kanon att testa med).
2 Få ynglen att överleva.
3 Se hur många som växer upp till "försäljnings storlek"
4 Hur snabt dom kommer dit.

Vi ska starta efter nyår, då alla är hemma och kan ha koll på "odlingen"
Alla använder sig av olika metoder och vi ska då se vad som funkar och vad man får bäst resultat :)

Kom gärna med råd och egna erfarenhetstips :)

Alltid kul med projekt!
#2 - 13 december 2010 14:15
Jag kommer köra på Danio rerio (zebrafisk) i mitt 54 l :)

Enda erfarenhet jag har av fiskodling är den kull ancistrusyngel jag just gjort mig av med, så kom som sagt gärna med tips och råd!
#3 - 13 december 2010 14:20
Ska bli riktigt skoj! :) Ska nu i veckan åka och handla höns nät och fiskelina :)
#4 - 13 december 2010 14:22
Nubi skrev:
fiskelina :)

glöm inte krok och mask om du nu skall fiska upp ynglen.....

.
#5 - 13 december 2010 14:27
fasen jhag kanske kan köra igång med några med då nu när man ska in i asien-träsket :P
#6 - 13 december 2010 14:27
Kensa skrev:
glöm inte krok och mask om du nu skall fiska upp ynglen......

hahaha ;) Inte jag som har en bakgrund där fiskarna bor bakom :P
#7 - 13 december 2010 14:28
hannesc skrev:
fasen jhag kanske kan köra igång med några med då nu när man ska in i asien-träsket :P

Visst! :) Ju fler desto roligare :)
Bilagor:
#8 - 13 december 2010 14:35
Jajja! Alla med!

Undrar lite vad jag ska ha för filter. De är ju så små i början. Kommer antagligen att ha mitt luftdrivna

[ATTACH=CONFIG]40220[/ATTACH]
men kanske måste komplettera med något mer när de blir större..
#9 - 13 december 2010 14:37
Tror ditt luftdrivna skulle funka alldeles utmärkt! :)
#10 - 13 december 2010 15:12
Bra :) Du tror alltså inte jag behöver utöka med något mer senare?
#11 - 13 december 2010 15:14
När då? när de är tillräckligt stora att åka ner i det andra karet?
Någon som kan ge oss feedback! :D
#12 - 13 december 2010 17:32
Jag vet inte? När de är tillräckligt stora att inte åka in i ett vanligt filter antar jag :p
#13 - 13 december 2010 17:40
Nubi skrev:
Ska bli riktigt skoj! :) Ska nu i veckan åka och handla höns nät och fiskelina :)

Är detnågot hönsnät i plast? Annars finns väl risken att fiskarna skrapar sig.
Bilagor:
#14 - 13 december 2010 17:44
finns säkert en tråd om detta men jag har då inte hittat den.

Jag har flera yngelkar, (dom j-vla pilska små sakerna) men ingen bra filterlösning, nylonstumpor i all ära men lättare lösning måste vara luftdrivet, jag har letat men vet inte riktigt vilka delar som behövs och vart man hittar patroner ;)
så snälla tipsa mig :)

för övrigt, kul med daio då nubi tycker dessa är bättre alternativ än galaxyrasbora för min del.
#15 - 13 december 2010 17:59
Köpte mitt i djuraffären, något chingchong märke, men funkar bra. Har samma i mitt räkkar :)
Bilagor:
#16 - 13 december 2010 17:59
Icecoffee skrev:
finns säkert en tråd om detta men jag har då inte hittat den.

Jag har flera yngelkar, (dom j-vla pilska små sakerna) men ingen bra filterlösning, nylonstumpor i all ära men lättare lösning måste vara luftdrivet, jag har letat men vet inte riktigt vilka delar som behövs och vart man hittar patroner ;)

så snälla tipsa mig :)

för övrigt, kul med daio då nubi tycker dessa är bättre alternativ än galaxyrasbora för min del.

Personlig åsikt, sen finns det de som inte gillar mina åsikter alls ;)
Bilagor:
#17 - 13 december 2010 18:00
Funderingar:
Luftpump med syresten hur funkar det i ett yngelkar?
Nackdelar och fördelar med syresten och luftpump
#18 - 13 december 2010 18:05
eriahl skrev:
Är detnågot hönsnät i plast? Annars finns väl risken att fiskarna skrapar sig.

tror det är i hård plats, Om jag inte hittar det jag letar efter så kommer det att bli mina IKEA gardiner som får offra sig.

Tanken är att ha skyddsnät ungefär 2/3 av karet, och låg vattennivå. Under "mattan" bollar gjord av fisklinor.
#19 - 13 december 2010 18:08
100kr på Nubi :d
Bilagor:
#20 - 13 december 2010 18:09
icehacker skrev:

Hahaha, det är inte en SÅN tävling *asg*
#21 - 13 december 2010 18:12
Nubi skrev:
När då? när de är tillräckligt stora att åka ner i det andra karet?

Någon som kan ge oss feedback! :D

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134330
Läs min tråd om min leopard danio odling så kanske ni får lite tips
Kanske jag ska vara med i tävlingen;)
#22 - 13 december 2010 18:12
Toppen solis!
Det var precis den jag tänkte leta efter och lägga upp i tråden
Slapp jag göra det 'ler*
#23 - 13 december 2010 18:20
Tänkte väll det, varsågod
#24 - 13 december 2010 19:13
ooooooh!!
gänget (med det menar jag Milli och Darkie) Ska vi inte starta upp karet så det får gå och är stabil till nyår??
#25 - 13 december 2010 20:55
solis skrev:

Hmm, Tror du är lite för duktig på fiskodling! Kanske du skall vara dommare?
#26 - 13 december 2010 20:56
Nu skall jag ned och koppa in lite halvdöd fisk! Bilder kommer i lava lamp tråden om någon övrlever!
#27 - 13 december 2010 21:14
bossep skrev:
Hmm, Tror du är lite för duktig på fiskodling! Kanske du skall vara dommare?

Hahaha tack för det berömet jag bara testar mig fram och ser om det funkar och om jag klarar av det:)
Domare kan också bli fel i detta fallet eftersom att jag och nubi pratar ibland men rättvis hade jag varit ändå.
;)
Nä jag hoppar denna gången med att odla det räcker med 5 kar uppe även fast jag varit sugen på att odla mina leopard danior eller zebror ett tag men pansarmalarna får gå i första hand[:-64]
#28 - 13 december 2010 21:14
bossep skrev:
Nu skall jag ned och koppa in lite halvdöd fisk! Bilder kommer i lava lamp tråden om någon övrlever!

Det får vi hoppas jag håller ett öga öppet om tråden kommer upp.
#29 - 13 december 2010 21:25
Sebrafisk leker i toaletten om man inte spolar snabbt ;) Takfotsnät är ett bra alternativ till hönsnät :)

Lycka till...
#30 - 13 december 2010 21:28
"Olika delar av landet" *pff* en är ju utböling. ;)

icehacker skrev:

Och du satsar inte på den som har "kärleksfulla" danios som redan fått yngel som växte hyfsat stora men blev offer för guramimassakern?
solis skrev:

100kr på solis!
Nubi skrev:
ooooooh!!

gänget (med det menar jag Milli och Darkie) Ska vi inte starta upp karet så det får gå och är stabil till nyår??

Frågan är om jag vill "offra" ett 222l på detta? :p
#31 - 13 december 2010 21:31
bong skrev:
Sebrafisk leker i toaletten om man inte spolar snabbt ;) Takfotsnät är ett bra alternativ till hönsnät :)

Lycka till...

Instämmer faktiskt bong. Kanske måste vi ha nya regler?
- Minst en stor gurami i yngelkaret
- Minimum 4ppm ammoniak
- Eheim 2260 kopplat till ett max 20l-kar
#32 - 13 december 2010 21:37
Tack för förtroendet visualdarkness;)
#33 - 13 december 2010 21:39
bong skrev:

Lycka till...

Instämmer faktiskt bong. Kanske måste vi ha nya regler?

- Minst en stor gurami i yngelkaret

- Minimum 4ppm ammoniak

- Eheim 2260 kopplat till ett max 20l-kar

Grej borde vara att:
#34 - 13 december 2010 21:41
Bra regler för det är som sagt en hel del svinn på dom.
#35 - 13 december 2010 21:45
solis skrev:

Precis som med alla andra in- och sönder avlade fiskar :p
#36 - 13 december 2010 21:45
solis skrev:

Hur många firrar tycker du dom skall starta med (säg inget);)! Ett lekpar eller flera?:confused:
#37 - 13 december 2010 21:57
Flera hanar på 1 hona är mitt tips åtminstone när det gäller leoparderna men principen borde vara detsamma.
#38 - 13 december 2010 22:00
solis skrev:
Flera hanar på 1 hona är mitt tips åtminstone när det gäller leoparderna men principen borde vara detsamma.

Det var precis det du inte skulle säga!:D
#39 - 13 december 2010 22:02
"Olika delar av landet" *pff* en är ju utböling. ;)

Pff, ska du säga! :p Du är ju vägkorsning! :p Dessutom är jag faktiskt halvsvensk (viskar så ingen hör) Pappa råkar vara svensk medborgare eftersom farmor och farfar (båda helfinlandssvenska österbottningar) bodde i sverige när han föddes!

Annars låter de fyra reglerna bra tycker jag!

Ska kanske ta och sparka igång karet bara julgranen är utslängd så jag har någon plats för det :p
#40 - 13 december 2010 22:03
Så ni tycker vi bara ska ha en hona? Eller fler honor men då ännu fler hanar?
Bilagor:
#41 - 13 december 2010 22:09
Miliimli skrev:
Så ni tycker vi bara ska ha en hona? Eller fler honor men då ännu fler hanar?

Tja, det borde vara en limit på säg 6 fiskar. Sedan får man blanda och ge!
#42 - 13 december 2010 22:11
Namn på tävlingen: International Dario growing contest!
#43 - 13 december 2010 22:12
bossep skrev:
Tja, det borde vara en limit på säg 6 fiskar. Sedan får man blanda och ge!

Aah, 6 fiskar var faktiskt det antal jag hade tänkt mig ^^

Superbra namn annars! :p
Bilagor:
#44 - 13 december 2010 22:13
Hmm jag fick ju inte säga;), anledningen varför fler hanar är att honorna släpper så mycket ägg och dom ska gärna hinna befruktas med så därför så behövs det lite mer mjölke, och jag kan ju säga att det blir mycket ägg av en hona men jag körde nog 2 honor och 4 hanar i mitt 40 literskar men sen hade det blivit för trångt kännde jag men det räckte och blev över.(men säg inte att jag har sagt det;):p)
Men som sagt så är det leopard daniorna som jag odlat.
#45 - 13 december 2010 22:15
Miliimli skrev:
Pff, ska du säga! :p Du är ju vägkorsning! :p Dessutom är jag faktiskt halvsvensk (viskar så ingen hör) Pappa råkar vara svensk medborgare eftersom farmor och farfar (båda helfinlandssvenska österbottningar) bodde i sverige när han föddes!

Hmm jag är helfinne men född i sverige kanske finnarna är bäst på att odla:confused:
#46 - 13 december 2010 22:20
haha, man kan ju alltid hoppas! :D

Läste din tråd för.. ja ganska länge sen.. när jag skaffade zebrorna så det är tack vare dig som jag själv fick lust att försöka ;)
#47 - 13 december 2010 22:22
Kul att jag kunnde inspirera dig till att odla:), kul att jag kan sitta på andra sidan och titta denna gången:p
#48 - 13 december 2010 22:35
Haha, ja det blir ganska jobbigt med frekventa vattenbyten och sånt hela tiden :p
Måste bara hitta en bra plats åt karet också, där det stod med ancistrusynglen fick jag rusa ut i badrummet efter hårfönen och stå och försöka blåsa de gamla papperstapeterna torra utan att det skulle lämna fuktfläckar nu som då... Inte så bra, hatar verkligen tapeterna i den här lägenheten. Du behöver bara titta på dem så blir de fläckar!!
#49 - 13 december 2010 22:53
För mig kommer det säkert sluta med en ful plastback på golvet med tillhörande tröskverk till filter. :p
#50 - 14 december 2010 07:54
Alla sätt är bra utom dom dåliga :D
#51 - 14 december 2010 08:23
Visst är det jobbigt men mödan värd.
#52 - 14 december 2010 08:36
Absolut :)
#53 - 14 december 2010 10:59
jag har ett problem! O_O Jag ser inte skillnad på hona och hane på mina danios...jag gissar att de runda är honor och de mindre runda är hanar *ler* Så i mitt kar blire 6 st, sen får jag hoppas att av de 6st är en hona med i gänget, eller en hane med i gänget.

Nu är frågan.....Kan man ha, om gjorde som Solis, fiskarna ett helt dygn i karet eller räcker det med att man stoppar ner de i odlingskaret tidigt morgon till eftermiddag? Har sett och läst att de leker som bäst på morgonen.
#54 - 14 december 2010 11:10
HAr jag också läst, men jag tänkte att det kanske är större chans att de leker om de i alla fall haft kvällen/natten på sig att "bekanta" sig med det nya karet. Annars kanske de är så chockade att de låter bli.. Fast å andra sidan så verkar nu dessa ha pippande som reaktion på chock/förändring.. :p
#55 - 14 december 2010 11:15
Miliimli skrev:
HAr jag också läst, men jag tänkte att det kanske är större chans att de leker om de i alla fall haft kvällen/natten på sig att "bekanta" sig med det nya karet. Annars kanske de är så chockade att de låter bli.. Fast å andra sidan så verkar nu dessa ha pippande som reaktion på chock/förändring.. :p

Eller hur de verkar trigga igång av nya miljöer...hahaha som vissa människor ;)
#56 - 14 december 2010 11:19
Mat till yngel...läste på Solis tråd att det tog mellan 2-4dagar innan den började käka ägg som hon kokade. Gulesäcken mm.
(solis hur länge kan man ha ett ägg i kylskåpet (äggulan) innan den blir dålig?)

Har hittat detta på google som folk använt vid odling av danios...

Hårdkokt ägg <---mata efter att gulesäcken är borta
Frystorkad Arthemia <--- använde jag på mina Juvelciklider, funkade bra, arthemian håller sig ovanpå vattenytan.
Infusioner <--- vart hittar man sånt?
Moina <--- vet att regnbågarna älskar sånt
TetraMinBaby <-- när de blir lite större
#57 - 14 december 2010 11:27
Infusorier odlar man väl själv? Typ lägger ett salladsblad (?) (tror jag läst det) i vatten och dendär vita dimman som bildar där sen är infusorier ? Rätta mig gärna om jag har fel!
#58 - 14 december 2010 11:30
Miliimli skrev:
Infusorier odlar man väl själv? Typ lägger ett salladsblad (?) (tror jag läst det) i vatten och dendär vita dimman som bildar där sen är infusorier ? Rätta mig gärna om jag har fel!

I dunno...
#59 - 14 december 2010 12:02
Nubi skrev:
Mat till yngel...läste på Solis tråd att det tog mellan 2-4dagar innan den började käka ägg som hon kokade. Gulesäcken mm.

(solis hur länge kan man ha ett ägg i kylskåpet (äggulan) innan den blir dålig?)

Har hittat detta på google som folk använt vid odling av danios...

Hårdkokt ägg <---mata efter att gulesäcken är borta

Frystorkad Arthemia <--- använde jag på mina Juvelciklider, funkade bra, arthemian håller sig ovanpå vattenytan.

Infusioner <--- vart hittar man sånt?

Moina <--- vet att regnbågarna älskar sånt

TetraMinBaby <-- när de blir lite större

Du ska överkoka ägget så det är riktigt hårdkokt sen känner du på lukten när det börjar bli dåligt, dom i åled hade nog det i frysen och tog därifrån har dock inte testat det själv.

Att se om det kommit ägg i karet så fick man antingen använda förstoringsglas eller så var det bäst att se i ett släckt kar när man tittade med dagsljus utifrån, lovar dom är svåra att se även om man vet att dom är där.
Jag satte i mina danior kvällen innan och när det var gryning så lekte dom.

Infusioner har jag också fått tips om sallad.
#60 - 14 december 2010 12:06
Hur ska man göra med salladen då? Kokat men kallt vatten hälls på salladen? Vanligt opreparerat kranvatten? Varmt vatten?
#61 - 14 december 2010 15:48
ett tips om infusorier, läst lite om dessa då jag fick dem spontant i mitt yngelkar.

När man tar fram är det lämpligt med en syltburk eller dylikt, i med vatten, sen hö eller torkar kolrotstärning. jag skulle köra på kolrot mindre risk för bakterier. täck med gladpack :)
Nu till problemet, tydligen är det inte så enkelt att det vips kommer infusorier, utan givetvis bakterier och annat skit man inte vill ha i sitt yngelkar.

hittade en annan tråd om yngelmat, kanske nått matnyttigt däri för er.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=46380

Kommer följas med spänning
#62 - 16 december 2010 11:50
Passar på att slänga upp några bilder på avelsdjuren :) Synd bara att de aldrig kan stå still :D[:o]

[ATTACH=CONFIG]40340[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40341[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40342[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40343[/ATTACH]

Kolla in hur firrarna rört sina huvuden på första bilden! :D
#63 - 16 december 2010 13:50
Miliimli skrev:
Passar på att slänga upp några bilder på avelsdjuren :) Synd bara att de aldrig kan stå still :D[:o]

[ATTACH=CONFIG]40340[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40341[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]40342[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]40343[/ATTACH]

Kolla in hur firrarna rört sina huvuden på första bilden! :D

De ser ut att vara på hugget! :D
#64 - 16 december 2010 16:37
Haha, ja jag tror jag får ge upp med att få några vettiga bilder på dem.. :p
#65 - 16 december 2010 21:17
Miliimli skrev:
Haha, ja jag tror jag får ge upp med att få några vettiga bilder på dem.. :p

Jag tycker om de suddiga bilderna :)
#66 - 16 december 2010 21:24
Jag har slutat fotografera mina. Hela karet är igenväxt, ljusnivåerna blandade och zebrorna alldeles för vilda....
Bilagor:
#67 - 17 december 2010 11:34
Jag har slutat fotografera mina. Hela karet är igenväxt, ljusnivåerna blandade och zebrorna alldeles för vilda....

heheeh =) så många bortförklaringar! *skratt*

Jag googlar en hel del efter yngelfoder, funderar på om man ska köra med någon Nobifluid... efter att äggen kläckts...men definitivt äggula.
Foder(förslag): Frystorkad Arthemia, Infusioner, Moina, JBL.Nobifluid, Sera micron, toffeldjur (Paramecium), TetraMinBaby,

Åsikter ngn??
#68 - 17 december 2010 12:10
Nubi skrev:

Ett alternativ som fungerar aldeles ypperligt är en dörrmatta i plast. Man klipper bara till en bit som passar bottenytan. :)
http://www.mattlandet.se/esto-p-174-c-166.aspx
#69 - 17 december 2010 12:12
kaj.p skrev:
Ett alternativ som fungerar aldeles ypperligt är en dörrmatta i plast. Man klipper bara till en bit som passar bottenytan. :)

http://www.mattlandet.se/esto-p-174-c-166.aspx

Har dörrmatta hål så äggen åker igenom?? (äger, aldrig ägt en dörrmatta )
#70 - 17 december 2010 12:12
Nubi skrev:
heheeh =) så många bortförklaringar! *skratt*

Jag googlar en hel del efter yngelfoder, funderar på om man ska köra med någon Nobifluid... efter att äggen kläckts...men definitivt äggula.

Foder(förslag): Frystorkad Arthemia, Infusioner, Moina, JBL.Nobifluid, Sera micron, toffeldjur (Paramecium), TetraMinBaby,

Åsikter ngn??

Frystorkad artemia är svår att få tag på mycket smidigare med skalad. Sedan finns fryst nykläckt artemia, cyklops o dafiner.
#71 - 17 december 2010 12:14
Nubi skrev:
Har dörrmatta hål så äggen åker igenom?? (äger, aldrig ägt en dörrmatta )

japp det är det som är vitsen. äggen ramlar ner i mattan och de vuxna fiskarna kommer inte åt dem.
Sedan är den lätt o sterilisera o kan användas om o om igen.
#72 - 17 december 2010 12:17
kaj.p skrev:
japp det är det som är vitsen. äggen ramlar ner i mattan och de vuxna fiskarna kommer inte åt dem.

Sedan är den lätt o sterilisera o kan användas om o om igen.

Smart!:) Tack för tipset, ska kika efter en sån dörrmatta (är det de som har hårda gröna piggar?) som gör ont när man går barfota på de?
Bilagor:
#73 - 17 december 2010 12:20
kaj.p skrev:
Frystorkad artemia är svår att få tag på mycket smidigare med skalad. Sedan finns fryst nykläckt artemia, cyklops o dafiner.

Har du tips på vart man finner sånt på nätet?
#74 - 17 december 2010 12:27
Jag undrar just jag hur mycket av de där sakerna som finns att få tag på här... Blir att ta en research nån dag!
#75 - 17 december 2010 12:34
Miliimli skrev:
Jag undrar just jag hur mycket av de där sakerna som finns att få tag på här... Blir att ta en research nån dag!

Här i Sverige är finns det mängder med sites som man kan beställa ifrån, de kanske skickar till Finland :)
#76 - 17 december 2010 12:36
Värt att kolla upp! Men ska börja med att gå och prata med de båda djuraffärerna någon gång i nästa vecka då jag åker till Vasa igen!
#77 - 17 december 2010 12:37
Miliimli skrev:
Värt att kolla upp! Men ska börja med att gå och prata med de båda djuraffärerna någon gång i nästa vecka då jag åker till Vasa igen!

Om du vet vad du vill ha så kan de säkert beställa hem det till dig :)
#78 - 17 december 2010 12:42
Ja, det skulle säkert funka :)
#79 - 17 december 2010 15:33
Hela dan har jag fixat med 54l och 70l. Fixa rätt temp, flyttat över fiskarna, fixat med växterna och tömt 54l.
Vad tror ni jag hittar när jag tömt karet på sand...
bedöm själva

Faaaaaaaaan!!!
#80 - 17 december 2010 15:41
Har inte läst tråden och inte allt i den här länken heller:
http://zfin.org/zf_info/zfbook/zfbk.html
Men jag slår vad om att det där finns mer än ni vill veta.
;)
#81 - 17 december 2010 15:49
erikthur skrev:
har inte läst tråden och inte allt i den här länken heller:

http://zfin.org/zf_info/zfbook/zfbk.html

men jag slår vad om att det där finns mer än ni vill veta.

;)

tack!! :)
#82 - 17 december 2010 18:27
Nubi skrev:
Hela dan har jag fixat med 54l och 70l. Fixa rätt temp, flyttat över fiskarna, fixat med växterna och tömt 54l.

Vad tror ni jag hittar när jag tömt karet på sand...

bedöm själva

Faaaaaaaaan!!!

Vad??
#83 - 17 december 2010 19:09
miliimli skrev:
vad??

sprickor!!!!!
#84 - 17 december 2010 19:39
Aj ajdå!
#85 - 17 december 2010 19:50
Miliimli skrev:
Aj ajdå!

mmmmmm i mitt 54l!!! O_O
#86 - 17 december 2010 20:09
Oj, du gav du mig oro över mina kar! :(
#87 - 17 december 2010 20:27
Hur kan det ha gått till?? :confused:
#88 - 18 december 2010 08:36
såg ut som repor först?
har du dragit den sanden i karet mot botten för att få upp den ? den såg nämligen väldigt vass ut
#89 - 18 december 2010 09:48
Icecoffee skrev:
såg ut som repor först?

har du dragit den sanden i karet mot botten för att få upp den ? den såg nämligen väldigt vass ut

Du har såååå rätt, det var väldigt vasst, gjorde illa mig när jag skulle plocka upp karet! O_O...Reporna är på UTSIDAN.
Trodde det var på insidan.... jävla otur, inga planer på att byta botten på karet och hålla på och omsilikona ett kar...nej tack.

Meeeeeen, NU finns en god anledning att övertala sambon att vi behöver ett 100l till mitt odlingsförsök *hihi*
#90 - 18 december 2010 11:48
Hahah :D Den tycker jag du ska köra på ;)
Hotar med jämna mellanrum att jag ska köpa en 30 l Dennerlekub åt sambon i julklapp... Han har inte sett det minsta tacksam ut ännu... :p
Bilagor:
#91 - 18 december 2010 13:53
Miliimli skrev:
Hahah :D Den tycker jag du ska köra på ;)

Hotar med jämna mellanrum att jag ska köpa en 30 l Dennerlekub åt sambon i julklapp... Han har inte sett det minsta tacksam ut ännu... :p

Fortsätt :) Han kommer att mjukna upp och sen se tacksam ut ;)
#92 - 18 december 2010 16:42
Nubi skrev:
Du har såååå rätt, det var väldigt vasst, gjorde illa mig när jag skulle plocka upp karet! O_O...Reporna är på UTSIDAN.

Trodde det var på insidan.... jävla otur, inga planer på att byta botten på karet och hålla på och omsilikona ett kar...nej tack.

Meeeeeen, NU finns en god anledning att övertala sambon att vi behöver ett 100l till mitt odlingsförsök *hihi*

Och sedan köper du 3 st 25 l när du ändå är på gång!
#93 - 18 december 2010 16:45
Jag tror nog nästan jag kör på 15l hammarplast. ;)
#94 - 18 december 2010 16:48
Jag tror nog nästan jag kör på 15l hammarplast. ;)

Det går lika bra med en selleri som Wärner&Wärner sade! Det går i en tekopp också, jag har testat!
#95 - 18 december 2010 16:56
Fungerar det bakom en ofiltrerad klaustrofobisk bakgrund så går det nog i tekopp. gasutbytet lär t o m vara bättre!
#96 - 18 december 2010 17:17
Fungerar det bakom en ofiltrerad klaustrofobisk bakgrund så går det nog i tekopp. gasutbytet lär t o m vara bättre!

Ja men luddtussarna kröp nästan ut av sig själva eter en dag eller 2!
#97 - 18 december 2010 19:41
En kopp-odling lär det inte bli, sorry ;)
Försökte föreslå sambon om 200l, och han gav mig blicken....får ligga lågt ett tag....
#98 - 20 december 2010 11:54
Kaj tack för paketet :)

Idag ska 54l till tippen och in med 30l som står i källaren.
#99 - 9 januari 2011 12:32
Hur har det gått med odlingen har ni börjat ännu?:confused:
Tänkte själv ta en odling nu håller på att tömma mitt pansarmals yngelkar för att ha till projektet:p
#100 - 9 januari 2011 14:42
Jag är Tanganyikaockuperad! :p
#101 - 9 januari 2011 15:00
Och jag borde väl sätta igång medan jag har några fiskar att odla på... Nere i 6 st nu... Nåja, bara inga fler dör och jag får en plats fixad att ha karet på så ska det nog köras igång :)
#102 - 9 januari 2011 15:27
Odlar alla dario på samma sett? har ju 10 kythit hemma, ska följe era försök o se om man i framtider kan driva upp några :)
just nu är alla karet fylla av yngel så ingen plats finns
#103 - 9 januari 2011 18:32
Ja nu kommer ursäkterna på löpande band...fegisar...GAPSKRATTAR
Inget elakt menat bara lite teasing!
#104 - 9 januari 2011 18:36
Det ska nog bli av, jag *hrrm* är i ...... planeringsfasen! Satsar på lugn start med snabb spurt. ;)
#105 - 9 januari 2011 19:35
När skall "tävlingen" utse en vinnare, har ni nåt datum ?
#106 - 9 januari 2011 19:49
.....efter alla har startat....någon gång :p
#107 - 9 januari 2011 22:44
Jag ska nu börja mata upp mina firrar igen nu efter att de har gått på svältkur över jul och nyår.. :p Så ska ett bord/bänk till karet fixas. Har blivit lite ommöblering hemma så har akvariebänken blivit tv-bänk, och den nuvarande akvariebänken är för liten för att rymma både räk- och yngelkar. Men, det ska förhopningsvis fixas denna vecka! :)

Sen har jag planerat att gå på foderjakt i morgon!
#108 - 9 januari 2011 23:53
Jag har inte räknat mina (går det?) på en evighet men jag gissar på att de är .... 8st? :p
#109 - 10 januari 2011 13:27
Humdidum.. Skippade äckelmaten i skolan och for ut på lite shopping till projektet i stället! Har nu inhandlat en termometer till karet, artemia-ägg, TetraMin Baby och JBL Nobil fluid. Vad tros om det? Kommer att mata med äggula i början också!
#110 - 11 januari 2011 11:09
Inte för att jag är med i tävlingen men i förrgår satte jag i mina röda zebra danio(vet inte det riktiga namnet?) och idag håller dom på att leka, tänkte städa botten från skräp och tittade noga bland skräpet och typiskt nog men till min glädje så var där lite ägg så det var bara att släppa i skiten och äggen i karet igen.:p
Dom är omöjliga att se om man inte har förstoringsglas och rätt ljus.[:o]

Tänkte sen när dom lekt färdigt sätta i mina leopard danior och försöka leka av dom med när det ändå är igång här, har gjort lite annorlunda denna gången med filter och hoppas det är mer yngelsäkert.

Hur går det för er, börjar tävlingen snart:confused:
#111 - 11 januari 2011 11:18
Solis vinner som sagt! :p

Nej, jag satsar fortfarande på en stark slutspurt. Fru Brassen vet jag inte lägesrapport på. ;)
#112 - 11 januari 2011 11:30
Nu har jag som sagt fixat foder åt de (förhoppnigsvis) kommande småttingarna. Jag har även funderat ut en lösning med bänken som skulle kunna funka de månader det här projektet tar (om det lyckas..)

Nu är bara frågan om jag ska köra igång direkt med lite svältfödda och eventuellt krassliga fiskar (även om de jag har ser pigga och fina ut nu) eller om jag ska mata upp dem en tid nu först och prova senare... Har i alla fall några honor som ser runda och fina ut!

Vad säger ni?
#113 - 11 januari 2011 11:58
Tycker du ska sätta dom i odlingskaret och mata upp dom där det gör jag, jag satte i mina och började med att mata med röda mygglarver, tyvärr så hade jag 4 honor och 2 hanar men alla 6 är där i. Mina honor var inte jätterunda när jag satte dom där.
#114 - 11 januari 2011 12:11
Jag tror jag egentligen bara behöver kasta i jättehonan (hon är jäkligt stor mot de andra) med någon hane för att få en grym start. :p
#115 - 11 januari 2011 12:45
Jag tror jag egentligen bara behöver kasta i jättehonan (hon är jäkligt stor mot de andra) med någon hane för att få en grym start. :p

Ja hane till är ju att föredra;)
#116 - 11 januari 2011 12:47
Undrar hur många hanar det går på den kvinnan? Hon skulle kunna sluka dem likt en svart änka. ;)
#117 - 11 januari 2011 17:20
solis skrev:
Tycker du ska sätta dom i odlingskaret och mata upp dom där det gör jag, jag satte i mina och började med att mata med röda mygglarver, tyvärr så hade jag 4 honor och 2 hanar men alla 6 är där i. Mina honor var inte jätterunda när jag satte dom där.

Då ska jag göra det! Hade tänkt köra med myggnäts-metoden, så då är det bara myggnät kvar att fixa då. Var jag nu skall hitta det....
#118 - 11 januari 2011 17:44
Mat, celebat och färskt vatten gör ofta tricket + minst en hona och en hane!
#119 - 16 januari 2011 14:41
Så här har det gått för mig, väntar på att dom sista äggen ska kläckas med:p

Alla små prickar är småttingar
[ATTACH]41291[/ATTACH]
#120 - 16 januari 2011 14:52
Solis leder! :p
Hur går det för er andra?
#121 - 16 januari 2011 16:54
Jag har en bänk! :D "Stal" föräldrarnas tv-bänk när morsan fick för sig att möblera om hemma hos sig :p
Någon gång den här veckan ska det börjas :) Bara myggnätet kvar att fixa så :)
#122 - 16 januari 2011 17:20
Då kanske du också har ett stim snart:p
#123 - 16 januari 2011 17:56
Hoppas det :)
#124 - 17 januari 2011 09:53
Hittar jag bara myggnät idag så kör jag igång :)
#125 - 17 januari 2011 09:55
Kul att höra:)
#126 - 17 januari 2011 10:04
Hur har du nätet solis?

Som bild 1, alltså nätet hänger ner som en påse och går över alla fyra sidor? (hoppas du fattar..)
eller som bild 2så det bara hänger ner från två sidor?

[ATTACH=CONFIG]41340[/ATTACH]
#127 - 17 januari 2011 11:23
Ha på alla 4 sidor annars hoppar fiskarna ner under och äter av äggen.
på mitt förra projekt med ett annat kar hade jag det över alla 4 sidor fick dock göra anorlunda denna gången för när den hängde över kanterna och ramprn var tätsluten så sögs vattnet upp över kanten från nätet och rann ut på golvet. så jag satte fast över filtermattan och med magneter denna gången för att vattnet skulle stanna kvar.
#128 - 17 januari 2011 13:03
Mm, jag antog nästan det..

Synd då det ska vara totalt omöjligt att få tag i myggnät eller något annat liknande! Alltid när jag frågat så har det varit "jo..kanske... kolla i den hyllan.. men det är ju inte direkt säsong nu så.."

Har i alla fall en bit jag fick av några vänliga släktingar. Tyvärr är den för smal. Dock är längden ordentligt tilltagen så jag tror jag får sätta mig med nål och tråd och komponera ihop en lämplig påse :p
#129 - 17 januari 2011 13:08
Jag hoppas att du frågade om en lösning på "de jäkla myggen som surrar runt och bits när man kommer utanför dörren nu"! ;)
#130 - 17 januari 2011 13:09
Nubi skrev:
Vi tre har tänkt starta upp från varsitt håll av landet tre olika försök till att få Danio av olika sorter att leka.

Fiskar som vi ska försöka odla på:

Milli: Danio rerio (zebrafisk) i mitt 54 l

Nubi: Glowlight danio (Danio choprai) i 54l eller 70l. Ej bestämt ännu.

Darkie: Danio Rerio

Regler:

Vi ska starta efter nyår, då alla är hemma och kan ha koll på "odlingen"

Alla använder sig av olika metoder och vi ska då se vad som funkar och vad man får bäst resultat :)

Kom gärna med råd och egna erfarenhetstips :)

Alltid kul med projekt!

Va kul det här kommer jag att följa - sammanställ gärna era resultat till en artikel på slutet så man kan läsa på när man är sugen på odling... Borde göras med fler arter bland våra kompisar i karen
Bilagor:
#131 - 17 januari 2011 13:18
Jag hoppas att du frågade om en lösning på "de jäkla myggen som surrar runt och bits när man kommer utanför dörren nu"! ;)

Haha, hon tittade faktiskt väldigt konstigt på mig:

-Hej! Har ni myggnät?
-Myggnät...?
-Ja, typ sånt man sätter i fönstret
-jo...jag vet vad du menar... *lååång blick* :D
#132 - 17 januari 2011 13:29
Finska vintermyggen är stora som sparvar, huja! :D
#133 - 17 januari 2011 13:33
Finska vintermyggen är stora som sparvar, huja! :D
för att inte snacka om de Sibiriska - de måste man ha störtkruka för att inte dö av blodförlusterna! :D
#134 - 17 januari 2011 13:45
:D

Och jag är ju faktiskt en mygga också ;)

I Närpes där jag är uppvuxen så har folken i de olika byarna olika namn:

T.ex Ytermark Kalvan (=Yttermark kalvarna)
Övermark Bessan (=Övermark baggarna (alltså "pojkfåret"))

Och sist men inte minst! Pörtom Krankan! (krank är då närpesiska för mygga ;) ) Jag kommer då från byn Pörtom
#135 - 17 januari 2011 13:46
Du surrar ju hela dagarna på Zoopet!
*badamtisch*
:D
#136 - 17 januari 2011 13:49
:d
#137 - 17 januari 2011 15:31
Miliimli skrev:

Synd då det ska vara totalt omöjligt att få tag i myggnät eller något annat liknande! Alltid när jag frågat så har det varit "jo..kanske... kolla i den hyllan.. men det är ju inte direkt säsong nu så.."

Har i alla fall en bit jag fick av några vänliga släktingar. Tyvärr är den för smal. Dock är längden ordentligt tilltagen så jag tror jag får sätta mig med nål och tråd och komponera ihop en lämplig påse :p

Hur försmalt är det, har märkt att dom helst tränger in sig där det är som svårast att simma för att leka. dom behöver inte så mycket plats nedåt. hoppas detta ger dig någon lösning.
#138 - 17 januari 2011 15:41
Sänka vattennivån och en temp på 25-26 grader verkar vara det vedertagna.
Bilagor:
#139 - 17 januari 2011 16:00
Miliimli skrev:

Ta den biten du har och gör en "låda av det" som du låter vara vid ytan. Se till att lite sticker upp över ytan så att inte fiskarna kan hoppaåver på andra sidan. Myggnät lim och ett par bitar frigolit fixar det hela.
#140 - 17 januari 2011 16:08
Det var ju ganska smart!

Tyvärr har jag redan hunnit klippa och sy ihop igen samt fyllt upp karet med vatten, så nu ser det ut såhär:

[ATTACH=CONFIG]41354[/ATTACH]

Har inte fyllt upp med vatten ända upp då jag också kommit fram till att det ska vara lågt vattenstånd, men är det tro tillräckligt med rum mellan vattenytan och nätet? ca 10 cm tror jag..
#141 - 17 januari 2011 17:13
Solis leder! :p

Låter liiiite märkligt med tanke på vad tråden heter :d:d:d

Hälsningar
Jennifer
#142 - 17 januari 2011 17:26
jenmad skrev:

Hälsningar

Jennifer

Det som är lite utav ironin i det hela. :p
#143 - 17 januari 2011 17:26
Vi är så generösa att alla får vara med ;)

Nu har jag flyttat fisk i alla fall! 4 hanar och 2 honor borde det vara ifall jag kollat rätt :)
Har i vatten, nät, 6 fiskar, lite hornsärv och javamossa och en dos easy lifte filtermedium. Nu är det bara att vänta och se!
#144 - 17 januari 2011 17:29
Och första pris är en kram av Bossep så inga dåliga vinster här inte! Den som kommer sist måste vara intim med mig, och det hotet skrämmer t o m mig själv. ;)
#145 - 17 januari 2011 17:31
Hahaha :D
#146 - 17 januari 2011 17:36
jenmad skrev:

Hälsningar

Jennifer

Jag är inte ens med i tävlingen försöker bara få igång den mellan dom andra;):p
#147 - 17 januari 2011 17:37
Miliimli skrev:
Vi är så generösa att alla får vara med ;)

Nu har jag flyttat fisk i alla fall! 4 hanar och 2 honor borde det vara ifall jag kollat rätt :)

Har i vatten, nät, 6 fiskar, lite hornsärv och javamossa och en dos easy lifte filtermedium. Nu är det bara att vänta och se!

Ta gärna kort på hur det ser ut är nyfiken på hur du löste det, kanske man kan förbättra sitt eget nästa gång
#148 - 17 januari 2011 17:47
Miliimli skrev:
Det var ju ganska smart!

Tyvärr har jag redan hunnit klippa och sy ihop igen samt fyllt upp karet med vatten, så nu ser det ut såhär:

[ATTACH=CONFIG]41354[/ATTACH]

Har inte fyllt upp med vatten ända upp då jag också kommit fram till att det ska vara lågt vattenstånd, men är det tro tillräckligt med rum mellan vattenytan och nätet? ca 10 cm tror jag..

Släpp i fisken och se vad som händer! Om du har täckglas så kan det vara smart att lägga på det!
#149 - 17 januari 2011 17:50
Haha, tror inte du kan få ut något av det här men ;)

Här är i alla fall karen på den nya bänken

[ATTACH=CONFIG]41355[/ATTACH]

"Påsen"

[ATTACH=CONFIG]41356[/ATTACH]

Lite hornsärv och två av firrarna om man tittar riktigt noga :p

[ATTACH=CONFIG]41357[/ATTACH]
#150 - 17 januari 2011 18:25
Ska bli spännande att se hur det går för dig, lycka till:)
#151 - 17 januari 2011 18:28
Tack :) Jag hoppas på det bästa!
#152 - 17 januari 2011 18:32
Tänk på att äggen är jättesvåra att se, har du ljuset rätt är det lättare att se dom, jag kan veta att dom är där men inte alltid se dom ändå.
#153 - 17 januari 2011 18:37
okej.. hur länge har du haft dina i odlingskaret? Hur många dagar alltså?
#154 - 17 januari 2011 19:05
två dagar för båda sorterna, jag hade nog ägg efter första dagen men ville att dom skulle leka lite mer.
#155 - 17 januari 2011 19:34
Just så! Blir spännande att se i morgon om man kan börja ana några ägg :)
#156 - 19 januari 2011 05:42
And we're on! :D
De lekte nog redan igår, men inte så mycket tror jag, och äggen var i princip omöjliga att se pga att det fortfarande fanns så mycket luftbubblor på glasen.
Men idag! Nu har de lekt konstant i en halvtimme och jag ser fortfarande ägg som signlar ner och det finns massor på botten också!

Steg 1 av 4 completed!
#157 - 19 januari 2011 10:32
Grattis, kul att det har hänt något. Nu är det bara fortsättningen, om några dagar har du ett myggstim i karet:d
#158 - 19 januari 2011 10:36
Hoppas bara jag får några att överleva då! :D
När började du mata ungefär? På vilken dag efter att de börjat kläckas? Och hur mycket matar du? Använder du äggula? Många frågor nu.. :p
#159 - 19 januari 2011 10:55
Jag började mata när några började simma, försök att se när gulesäcken börjar försvinna.Kan ta olika lång tid tills dom simmar.
Andra dagen kläcks dom nog, kan bero lite på tempen med jag har bara 24 grader i mitt.
Jag maler lite ägg gula väldigt fint i en burk och tillsätter lite vatten sen tar jag bara lite på toppen på skeden så att det sprids ut i vattnet och sen matar jag några ggr om dagen.
Jag vavar faktiskt med ett foder jag fick av en vännina tror det var yngelfoder(pulver)till diskus.
Det blir väldigt smutsigt på botten av ägg, använder snäckor som städare, igår släppte jag i mina pansarmalsyngel och dom städade väl kommer även släppa i lite räkor.
#160 - 19 januari 2011 11:21
okej! Det här är så häftig! :D

Coolt att man faktiskt kan se ynglet to be inne i romkornet ^^

Har 24 grader i mitt jag också, så i morgon/övermorgon borde jag börja se om det blir till något då alltså!
#161 - 19 januari 2011 11:27
Japp dom börjar med att sätta fast sig på rutorna eller ligga på botten.
Jag använder förstoringsglas när jag studerar.
Har du flyttat till baks föräldrarna?
#162 - 19 januari 2011 11:33
nej inte ännu, kommer just ur skolan så jag har inte haft tid med det före nu. Är lite i valet och kvalet om jag ska flytta tilbaka dem idag eller låta dem vara en dag till... honorna ser fortfarande lite smårunda ut... men å andra sidan vet jag inte hur myvket man skulle vinna på att få fler romkorn... kanske blir svårt att hålla så många som möjligt i liv om de är för mycket också..
#163 - 19 januari 2011 11:46
Tänker mest på att dom försvinner innan dom blir frisimmande för annars blir dom god mat.
men ett tag till går nog att ha dom i.
Som någon sa till mig där är alltid fler yngel än du tror, och visst har det stämt varje gång för mig.
#164 - 19 januari 2011 11:49
ja ska fundera lite, men det lutar nog mot att jag flyttar dem idag... ska äta lite nu först så får vi se sen ;)
#165 - 19 januari 2011 15:29
Miliimli skrev:
And we're on! :D

De lekte nog redan igår, men inte så mycket tror jag, och äggen var i princip omöjliga att se pga att det fortfarande fanns så mycket luftbubblor på glasen.

Men idag! Nu har de lekt konstant i en halvtimme och jag ser fortfarande ägg som signlar ner och det finns massor på botten också!

Steg 1 av 4 completed!

GRATTIS!
Och bli nu inte för hagalen ta ut föräldrarna så fort du kan. De bara skitar ned vattnet nu.
#166 - 19 januari 2011 15:32
Härligt! Nu är det bara att hoppas att de har sisu nog att klara sig. Mata med finska pinnar, det ska vara bra. ;)
#167 - 19 januari 2011 16:29
Tack! :)

Föräldrarna är nu tillbaka där de hör hemma. Försökte ta lite ägg-bilder tidigare idag, men det lyckades inget vidare...
Jag lovar, det finns ägg där! De som råkar hamna ovanpå luftfiltret syns bäst!
#168 - 20 januari 2011 11:41
En del av äggen har möglat, men de flesta mår bra ännu :) Så sött när man ser hur det rör sig innuti dem!

Har inte sett några som kläckts ännu, men är inte heller helt 100 på att de faktiskt leke första dagen. Väntar med spänning på i morgon!
#169 - 20 januari 2011 12:27
De flesta som möglat var nog obefruktade ändå. Hoppas de kläcks snart! De är ganska roliga när de börjar leva uppe vid ytan och man ser varje dag hur de mer och mer börjar lika fiskar. :)
#170 - 20 januari 2011 12:49
Tro mig, jag springer och tittar på dem stup i kvarten! :D Så otroligt häftigt när man kan följa med hur de utvecklas inne i äggen också!
Tänk om människorna skulle va likadana, inte lägger ägg kanske, men mammorna skulle ha ett "titthål" på magen så man kunde se fostret växa där inne ;)
#171 - 20 januari 2011 14:16
Skall vi deklarera Miliimli vinnare redan nu?
Hon har ju rom och de andra tävlande inte ens vatten i burkarna?
#172 - 20 januari 2011 17:06
Haha, hur gärna jag än skulle vilja svara "ja ^^ " på den frågan så måste väl de andra också hinna få en chans - det fanns ju ingen tidsmarginal med i reglerna så :p
#173 - 20 januari 2011 17:21
Såg idag att man redan kan se skillnad på ynglen, jag har ju både röda zebror och leopardanios i mitt yngelkar och upptäckte idag att en del av dom är röda, trodde det skulle dröja innan man såg det.

Grattis till din framgång.
#174 - 20 januari 2011 17:43
Tack, och det samma till dig! :)

Hoppas bara jag lyckas hålla åtminstone några vid liv sen, efter att de kläckts.. [:o]
#175 - 20 januari 2011 18:53
Jag har ju vatten i en burk som bara står där men måste rota fram ett grenuttag och fixa filter plus avskärmning.
Bilagor:
#176 - 20 januari 2011 19:34
Jag har ju vatten i en burk som bara står där men måste rota fram ett grenuttag och fixa filter plus avskärmning.

Vad skall du med grenuttag och filter till?;)
#177 - 20 januari 2011 20:18
Jadu, därför att jag är utbildad som tekniker och därför är skadad? ;)
#178 - 20 januari 2011 20:28
Jadu, därför att jag är utbildad som tekniker och därför är skadad? ;)

Gapskratt, Ja, ja men fisken behöver ett akvarium eller annat kärl + vatten.
Romen behöver skydd mot fiskarna.
Sedan är det bra om fisken består av minst en hona och en hane!
#179 - 20 januari 2011 20:32
bossep skrev:
Gapskratt, Ja, ja men fisken behöver ett akvarium eller annat kärl + vatten.

Romen behöver skydd mot fiskarna.

Sedan är det bra om fisken består av minst en hona och en hane!

Två mindre hanar hade rangordningsstrid i 20min i 180l ända tills en större kom och jagade iväg både. Det var mycket snurrande och puttande så mina är taggade till tusen! ;)
Honorna är som bowlingklot och jättelika (speciellt megahonan) så de är alltid redo.
#180 - 20 januari 2011 22:05
Här är mina myggstim framför och bakom filtret:p
[ATTACH]41442[/ATTACH]
[ATTACH]41443[/ATTACH]
#181 - 20 januari 2011 22:09
Två mindre hanar hade rangordningsstrid i 20min i 180l ända tills en större kom och jagade iväg både. Det var mycket snurrande och puttande så mina är taggade till tusen! ;)

Honorna är som bowlingklot och jättelika (speciellt megahonan) så de är alltid redo.

Bara att dra igång då!
#182 - 20 januari 2011 22:32
solis skrev:

[ATTACH]41442[/ATTACH]

[ATTACH]41443[/ATTACH]

De har klarat sig så bra alltså? Galet bra gjort!
#183 - 20 januari 2011 22:40
Än så länge, detta är ju bara början;):D
får se om alla fattar vad som är mat annars droppar dom en efter en sen:(ser en del gula magar ivarjefall:)
#184 - 21 januari 2011 08:19
solis skrev:

[ATTACH]41442[/ATTACH]

[ATTACH]41443[/ATTACH]

SHIT va du har många! Blir glad om ens en fjärdedel av det där kläcks här :p
#185 - 21 januari 2011 08:21
Ser ingen som kommit ut än, men man ser dem jättetydligt inne i äggen nu. Bara ögon och svans ^^. Så sött när de svänger på sig/viftar med svansen inne i kornen :)
#186 - 21 januari 2011 08:53
Visst är det gulligt, jag ska säga dig att jag såg nog bara en 8 del av dessa äggen, som jag skrev innan där är alltid fler än du tror, vänta ska du se:)
Bilagor:
#187 - 21 januari 2011 08:56
Jag vill de ska komma uut nuu! :p Samon börjar bli stressad på mig när jag bara travar runt och springer till karet stup i kvarten för att se om det hänt nåt! [:o]
#188 - 21 januari 2011 10:10
Kolla noga på botten där kanske ligger några, ett förstoringsglas är att föredra
#189 - 21 januari 2011 10:14
Äger tyvärr inget :p Har försökt kolla, men inte sett några. Det är i alla fall fortfarande yngel i alla de ägg som jag hittat... Men de rör på sig hela tiden och verkar bli större för varje gång jag kollar in i karet, så de lever i alla fall ännu.

Märkte just att de dåliga äggen ser ut att vara dubbelt fler än vad de egentligen är, för de speglar sig i bottnen. De friska äggen gör däremot inte det.
#190 - 21 januari 2011 10:26
Spana vidare plötsligt så händer det:p
#191 - 21 januari 2011 10:29
Synd bara då jag ska iväg några timmar nu om några minuter :p Skulle ju helst avboka allt idag och bara glo in i yngelkaret :D Får hoppas de börjat kläckas när jag kommer tillbaka!

EDIT: Det här är lite OT, men måste bara berätta vad jag sitter och tittar på just nu :D Har ju yngelkaret bredvid räkkaret och när jag kastade ett öga på räkorna ser jag en av de vuxna sitta och med mycket koncentrerad min fylla ett litet physa-snäckskal med sandkorn *fniss*
#192 - 21 januari 2011 19:58
Hoppas det går bra! lite OT 1337 inlägg miliimli :P
#193 - 23 januari 2011 17:47
Dubbel skrev:
Hoppas det går bra! lite OT 1337 inlägg miliimli :P
Ja? :p

Jag har yngel!
[ATTACH=CONFIG]41540[/ATTACH]

Svårt att säga hur många det är ännu, de flesta ligger på botten och några sitter på rutorna. Såg just ett som försökte simma en liten lov.
Bilagor:
#194 - 23 januari 2011 18:15
Gjorde förresten också ett första "vb" idag. Blandade till 50% kranvatten och 50% akvarievatten ur 100 litraren + lite mer easy life. Sen fyllde jag upp vattennivån till kanten, har haft ganska lågt tidigare så. (tog alltså inte bort något vatten, utan bara fyllde på med nytt)
#195 - 24 januari 2011 13:32
Lite fler (och tydligare) streck ;)
Bilagor:
#196 - 24 januari 2011 15:29
Kul att det går bra för dig, som jag skrivit innan så blir det mycket svinn på dessa tror jag är nere på halva styrkan nu av mängden men om det blir en fjäde del kvar av alla som var där från början så är det bra nog(hade nog blivit för många annars;))

Go girl, girl power[:-58]
#197 - 24 januari 2011 21:42
Miliimli skrev:
Lite fler (och tydligare) streck ;)

Snyggt!
även med 2 sträck så leder du tävlingen solklart!
#198 - 24 januari 2011 22:46
Fy fasen vad Mli är i faren! Jag måste skynda på...
#199 - 25 januari 2011 04:36
Tack hörni! :D

Jag har nog fler än två streck, men jag vågar inte försöka uppskatta något antal. Mindre än vad solis har är jag i alla fall ganska säker på. Men nu handlar det ju inte om hur många man lyckas dra upp (för mig i alla fall) utan OM man lyckas dra upp några :p

Ja kom igen nu Darkie! Det är roligare om man är fler! :p
#200 - 25 januari 2011 06:29
Du ska inte vara så säker antalet är omöjligt att se innan alla blir frisimmande (går inte att räkna då heller dom är för många oftast)och det kan dröja några dagar mellan som första och dom sista börjar simma, jag lovar dig du kommer bli förvånad hur många det är.

Var tog dina med tävlande vägen? det kan inte vara kul att tävla för dig själv men visst är det fantastiskt när man lyckas odla upp ett gäng, du ska vara stolt över dig själv, jag är också nybörjare på denna sortens fiskar med erfarenhet från 2 kullar men att få så många som möjligt att överleva är en utmaning för mig.
#201 - 25 januari 2011 07:05
Jo, vi får väl se hur många det landar på sen. Hittade i alla fall ett ganska stort stim som var frisimmande i morse, så nu har jag börjat mata dem också :) Hoppas bara det går vägen nu, så att i alla fall några överlever!

Och vad gäller mina medtävlanden.. Ja? :p Var är ni?! :p
#202 - 25 januari 2011 10:06
Roligt för dig nu när dom simmar runt, hoppas det går bra för dig.
Kollade idag och såg att ett gäng till är borta, detta är väntat men lite trist ändå.
Kul att man kan se både röda och guldiga yngel, hoppas det överlever av båda sorterna, pansarmalsynglen överlever där ivarjefall och mat finns där så det räcker, jättebra städare är dom.
#203 - 25 januari 2011 14:12
Trist att de ramlar bort, men som sambon så okänsligt uttryckte det så finns det ju lite att ta av...

Kan knappt slita mig från karet nu :p lyckades sitta och fånstirra in på dem 45 minuter i morse så jag fick ta frukosten i handen för att hinna till skolan ;)

[ATTACH=CONFIG]41631[/ATTACH]

Ingen vidare bild, men om ni inte ser prickarna kan ni ju låtsas att ni gör det ;)
#204 - 25 januari 2011 14:13
Syns bra! Jag behöver bara skaffa mig myggnät eller liknande, så sätter jag igång!
#205 - 25 januari 2011 14:28
[:-65]Visst ser jag prickarna:d

GO VD GO:p
#206 - 25 januari 2011 14:29
Jeij! :D Var beredd på långa blickar i butikerna bara ;) Snälla släktingar är mer förstående :p
#207 - 25 januari 2011 14:32
Jag skulle kunna köra filtermatta men har inte lust att "offra" en så stor bit av den för detta. Idag blir det nog inte att handla men jag ska spana lite efter vad för lösningar vi har hemma.
#208 - 26 januari 2011 13:31
De äter som små hästar ;) Och är söta som få. Mamma är stolt! :D
Bilagor:
#209 - 26 januari 2011 13:52
Miliimli skrev:
De äter som små hästar ;) Och är söta som få. Mamma är stolt! :D

Vad matar du alltså med just nu? Jag har lite grejer jag kommer testa och ska försöka dra till stan idag för att skaffa grejer till odlingen.
#210 - 26 januari 2011 13:55
äggula is the shit ;)
#211 - 26 januari 2011 14:00
Vad ska du testa med?
#212 - 29 januari 2011 20:05
Hur går det tror jag bara har ett 50 tal kvar får hoppas att dessa överlever ivarjefall.
#213 - 29 januari 2011 20:35
Jodå, än sålänge verkar det gå bra! :)
Hade inte så värst många från början, men tror inte så stor del av dem har droppat av ännu i alla fall! Svårt att räkna då de inte hålls stilla! Grov uppskattning? Knappa 100, säkert något under, men fortsätter det på samma sätt så är jag mer än lovligt nöjd :)

Har satt upp ett litet eget mål, men tänker inte avslöja det innan jag ser hur det går ;)
#214 - 29 januari 2011 21:17
Jag har jobbat, jobbat och jobbat nu senaste dagarna och ska jobba hela dagen imorgon (8:00-13:00, 16:00-21:30) så det blir uppstart då heller.
#215 - 29 januari 2011 22:03
Syns bra! Jag behöver bara skaffa mig myggnät eller liknande, så sätter jag igång!

Testa utan! Har du lite filtermakaroner eller dyligt blir det lite fler yngel kvar. Annars får du vara med och lyfta ut föräldrarna.
#216 - 30 januari 2011 13:45
Go go go Gött folk :)
Ser riktigt skoj ut Milli!! *GRATTIS till alla lyckade spermier *hihi*
#217 - 30 januari 2011 13:52
Tack ^^
Spermierna har faktiskt börjat se ut som fiskar nu :p ska ta nya bilder någon dag här så får ni se!
#218 - 30 januari 2011 14:00
Miliimli skrev:
Tack ^^

Spermierna har faktiskt börjat se ut som fiskar nu :p ska ta nya bilder någon dag här så får ni se!

Ja fler bilder :D:D
#219 - 3 februari 2011 10:37
Okej, här kommer de utlovade bilderna då. Tror jag har runt 70 kvar nu, eller ja, lite mer än 70.. de är så svåra att räkna!
Hur fort kan man tro börja ge dem nykläckt artemia? Börjar fundera på att köra igång nån odling nu, så kan ja prova om någon dag..
Undrar också om man redan nu kan se skillnad på könen på dem, eller om jag bara inbillar mig att vissa är silvrigare och andra guldigare i färgen?
#220 - 3 februari 2011 11:02
Jag har bara ett 20 tal kvar nu får hoppas där är några kvar som blir vuxna.
Tror dom flesta överlevarna är röd zebra.
Jag tror att man inte kan se skillnad på hanar och honor i detta stadiet tror mer att det beror på hur mycket dom ätit av maten,kan säkert vara färgskiftningar med, men vad vet jag;)

Du kan ju prova om det funkar med artemian och se hur dom reagerar.
#221 - 3 februari 2011 11:09
Synd att de ramlat bort så många för dig! :/ Hur gamla är de nu?

Och hur ofta slamsuger du ynglekaret? Byter lite vatten varje dag, men vet inte hur ofta jag borde slamsuga... har gjort det två gånger hittills och ska göra det igen idag tror jag.. Det är så svårt att inte få med några av ynglen! Har ett litet gäng som mest håller till vid botten, och får efter varje slamsugning börja med att fiska över ett gäng yngel från hinken till karet igen innan jag går och häller ut vattnet.

Blir väl att sparka igång en liten burk med artemia då. Ska bara hitta någon plats där det inte finns NÅGON risk att nån går mot burken... mitt senaste försök blev ju inte så lyckat... [:o]
#222 - 3 februari 2011 11:18
Det är sånt som händer, vet att dom flesta dog bort förra gången med men då var jag mycket nogrannare och höll på att fixa där mycket oftare, jag har nog bytt en spann vatten 3 ggr till dom men så har jag en massa pansarmalsyngel och räkor och pyshasnäckor som städar botten där så jag har bara sugit bort bajset någon gång, där var jättesmutsigt när jag släppte i pansarmalarna men dagen efter var där alldeles rent, har också hällt i filter medium några ggr.
Jag slamsuger med en liten luftslang och så får det gå genom en kakburk som passar min spann så allt hamnar i kakburken och där är det lättare att fiska dom små liven.

Vad hände sist med artemian då.

Jag tyckte det var så kluddigt med artemiaodling sist så jag har inte gett mig på det igen.
#223 - 3 februari 2011 11:24
Slamsuga med luftslang var ju smart! Blir så bökigt att gå ner med den stora häverten..

Sist med artemian ja... råkade nudda burken och helt plötsligt har vi lika mycket ägg på båda sidorna barriären (glasslådemetoden..)
#224 - 3 februari 2011 11:32
Det var den jag provade med, hade svårt att fatta hur jag skulle fånga dom sen använde en plastspruta eller vad den kallas men det blev inte så många i.

Förstår det med stora häverten GANSKA klumpigt blir det,haha
#225 - 3 februari 2011 11:39
Haha, ganska nog :p Och önska mig lycka till med artemian! :p
#226 - 3 februari 2011 20:04
solis skrev:
Det var den jag provade med, hade svårt att fatta hur jag skulle fånga dom sen använde en plastspruta eller vad den kallas men det blev inte så många i.

Förstår det med stora häverten GANSKA klumpigt blir det,haha

Man tar och skuggar lådan så mycket man kan och sätter dit en lampa som punktbelyser ett hörn, så har man 85% samlade på 3 cm3 ;)
#227 - 3 februari 2011 20:57
Det var precis vad jag gjorde men min artemia fattade tydligen inte det;) det kom bara ett litet gäng[:o]
#228 - 3 februari 2011 21:45
Jag brukar lämna det en timme för att få en helt orange fläck i hörnet, kanske hann de inte simma dit? De är ju inte några räcerkräftor precis...
#229 - 8 februari 2011 19:20
De växer på bra, och verkar inte droppa av i någon större takt än i alla fall... har i alla fall 60 + ännu..
Någon artemieodling har jag ännu inte fått tummen ur med men jag ska, jag ska :p
Däremot försöker jag börja vänja dem att äta lite TetraMin Baby. De första gångerna undrar jag just hur mycket som faktiskt hamnade i deras magar, de spottade ut nästan allt igen.. Men nu går det ner bra :)

Har märkt att jag har några missbildade stackare också, helt snea i ryggen... Borde man avliva de man ser eller kommer naturen att ta hand om det själv? De växer och simmar som de andra så de verkar i alla fall inte lida av det..
Så har jag ett roligt litet gäng som verkar tro de är bottenfiskar också :p De är inte missbildade vad jag kan se, och de växer också bra, och de KAN simma... det är bara det att de inte VILL göra det.. (och visst, jag kan förstå dem.. varför anstränga sig när maten ändå kommer och landar rakt framför näsan på dem? )
#230 - 8 februari 2011 19:29
LEK förbaskade fiskar LEEK!
här går det trögt *skratt*
#231 - 8 februari 2011 19:32
Synd :p pöva hälla lite sprit i vattnet, det brukar ju folk bli kåta av ;)
#232 - 8 februari 2011 19:37
Miliimli skrev:
Synd :p pöva hälla lite sprit i vattnet, det brukar ju folk bli kåta av ;)

Talar du av egen erfarenhet ;)
#233 - 8 februari 2011 19:40
Har aldrig provat på fiskar men.... ;)
#234 - 8 februari 2011 19:41
Miliimli skrev:
Har aldrig provat på fiskar men.... ;)

*hihi*
Tror du sambuca är bra?
#235 - 8 februari 2011 19:44
Säkert! :p Se till att servera den brinnande också! :p
#236 - 8 februari 2011 19:46
Miliimli skrev:
Säkert! :p Se till att servera den brinnande också! :p

Undervatten shots *hihi*
#237 - 8 februari 2011 19:50
Hahha, lova filma och lägga upp på youtube sen! :p
#238 - 8 februari 2011 22:28
Jag, veklingen, pajade nacken när jag satte mig upp i en säng och har därför inte kommit igång. Är jag byggd av papier-mache?

Jag undrade vad som luktade surt i hela rummet och letade runt. Till slut spårade jag stanken till det ena karet, fy fasen! Jag fyllde upp övre karet med vatten till odlingen för ett par dagar sedan och stillastående vatten kan verkligen surna rejält...
#239 - 9 februari 2011 05:31
Mysigt! (Hur i all världen pajar man nacken av att sätta sig upp i sängen?? :p )
#240 - 9 februari 2011 11:48
Vette tusan?!
Jag satte mig sakta upp och något högg (small?) till totalt bredvid nackkotorna och med alla nerver som går i nacken så blir man halvt handikappad. Det värsta är att jag har fortfarande har rejält ont men kan rör på huvudet någorlunda i alla fall, även om nacken är rejält stel efter första dagarnas "nackspärr". Jag har inte ens kunnat göra vattenbyten....
#241 - 9 februari 2011 12:51
Nämen, det här duger ju inte! Till gymmet me dig, karl, och börja lyfta lite skrot! :p

Nej, förlåt, inte roligt med sånt :/ Vet lite hur det är, har en nacke som är totaltpajjad sedan jag började gymnasiet. Axlarna, nacken, eller ja i princip alla muskler i övre ryggen blir stenhårda och jag får en TUNG huvudvärk som håller i sig i två dagar i sträck. Finns inga piller i världen som hjälper... Jag var på massage en gång till en fd. olympiad-massör som sa att han aldrig sett så spända muskler på någon så ung förut (sånt känns ju bra att få höra!)
#242 - 9 februari 2011 13:09
Jag har aldrig haft några långvariga nack- eller ryggproblem så min tröskel för detta är nog nere vid tårna. Jag blev lite smått förvånad av vad som hände, minst sagt!
Pff, gym...
När jag tränade (innebandy och all kondition och styrka som hör till) hade jag problem med allt från knän och fötter till axlar och handleder. Sedan när jag slutade förvann nästan dessa krämpor helt. ;)

Idag blir det vattenbyten och så får vi se hur långt jag lyckas komma med odlingen. :)
#243 - 9 februari 2011 14:02
Go go go! :)
#244 - 9 februari 2011 18:04
Idag fick mina firrar flytta.....får se hur långt tid det tar innan små yngel simmar i karet :D
#245 - 9 februari 2011 18:33
Jeij! Vi hoppas på snart! :)
#246 - 9 februari 2011 22:01
Tjoho nu är dom i farten här.
#247 - 13 februari 2011 17:58
Inga frisimmande yngel eller ägg :( Tror att min äppelsnäcka har mumsat i sig äggen....fan!
#248 - 13 februari 2011 18:29
Nubi skrev:
Inga frisimmande yngel eller ägg :( Tror att min äppelsnäcka har mumsat i sig äggen....fan!

Man lär så länge man lever! Snäckor och fisk gillar kaviar!
#249 - 14 februari 2011 18:34
bossep skrev:
Man lär så länge man lever! Snäckor och fisk gillar kaviar!

10 små yngel simmar vid vattenytan!! :D:D:D:D
häromdagen tyckte jag att jag såg små ägg som rörde sig, men inbillade mig snabbt att det inte stämde.
Och idag fick jag se de småttingarna mot vattenytan! *weeiiii!*
vet inte om det finns flera ägg som kommer att kläckas men de är där :)
KardinalFiskar :D
#250 - 14 februari 2011 20:32
Grattis, dom andra kommer
#251 - 14 februari 2011 20:36
Grattis! :D Vad kul! Nu är det du som får börja producera spermiebilder :p
#252 - 14 februari 2011 20:49
Jag skulle sätta igång idag men har jobbat istället igen. :p
#253 - 14 februari 2011 21:11
Jag skulle sätta igång idag men har jobbat istället igen. :p

Du ligger sist om du nu inte viste det!
#254 - 14 februari 2011 21:27
Jag är en spurtare ;)
#255 - 14 februari 2011 21:42
Solis: Du kanske kan sälja lite yngel till Darkie! Han börjar nog bli lite desperat...skrattar
#256 - 14 februari 2011 22:05
Inget fuskande nu! Du har bara dig själv att skylla! ;)
#257 - 15 februari 2011 18:20
Hahaha, och JAG som trodde jag var sist *phjuh* Heheh DaRKI sätt igång nu :P
#258 - 15 februari 2011 18:48
bossep skrev:
Solis: Du kanske kan sälja lite yngel till Darkie! Han börjar nog bli lite desperat...skrattar

MM det börjar nog bli dags men då är det ju ingen tävling längre. han var mest på hugget och har fortfarande inte kommit till skott haha
Bilagor:
#259 - 15 februari 2011 19:57
Jag jobbade hela dagen idag igen och ska göra detsamma imorgon så vi får se om det blir av i övermorgon...
#260 - 16 februari 2011 08:15
Hohho, idag har mina zebror lekt som bara den... (höjde temperaturen i karet från 24 till 26 nu när sewelliorna är borta, och det gillades tydligen) Hade de gått an sådär i yngelkaret hade jag ju haft tio gånger mer yngel från början!

Ynglen ja... nu har det droppat av en del, har väl ett 30-tal kvar nu - men de börjar bli stora :) Fixade också sent om sider artemia-odlingen. Vi får väl se om det går bättre den här gången...
#261 - 17 februari 2011 18:33
Änn lever mina fem små yngel :). Hur ska jag göra för bästa resultat?
Vill ha fler ägg, mina kardinalfiskar leker konstant :) Vore kul att få de att leka lite mer. Tips någon?

Vad ger ni de när ynglerna är sååå små?
Har artemia, (pulverform)
infusier..heter det så?
Liquid Fri har ja oxå.
Artemia är tok för stora, de gillar mina kardinalfirskar.
Liquid Fri, de sjunker till botten på en gång, mums säger min äppelsnäcka.
#262 - 17 februari 2011 18:50
testat äggula? :) Körde jag med mina de första veckorna, och det funkade bra :)

Idag fick de artemia också! Försökte gick klart bättre än senast ;)
#263 - 17 februari 2011 18:52
aaaaw just ja äggula :D TACK!!
#264 - 17 februari 2011 19:08
Vassego! :) Kom ihåg att mata lite bara (säkert onödigt att säga men..) och då menar jag pyyyte pytte lite! Det är inte klokt hur mycket äggpartiklar det rymms i en enda droppe! :p
#265 - 17 februari 2011 19:12
Miliimli skrev:
Vassego! :) Kom ihåg att mata lite bara (säkert onödigt att säga men..) och då menar jag pyyyte pytte lite! Det är inte klokt hur mycket äggpartiklar det rymms i en enda droppe! :p

mmm, speciellt när man har FEM små yngel *skratt* som tur i oturen har jag en äppelsnäcka som äter upp rester i karet.
#266 - 17 februari 2011 19:15
Haha, aah :p Du får helt enkelt ta och leka av dem igen så du får lite fler!
#267 - 17 februari 2011 19:21
mmmm, men ingen svarar ju på min fråga :S
#268 - 17 februari 2011 19:24
Nubi skrev:
Vill ha fler ägg, mina kardinalfiskar leker konstant :) Vore kul att få de att leka lite mer. Tips någon?

Är det inte nästan lite svårt att få dom att leka mer då?

Liquifry kan man röra runt lite i en skvätt vatten innan häller i.
#269 - 17 februari 2011 19:24
And your question iiis..? Hur du ska få dem att leka? Om de leker konstant är det väl bara att sätta dem nånstans där du kan samla upp äggen ;)
#270 - 17 februari 2011 19:32
Miliimli skrev:
And your question iiis..? Hur du ska få dem att leka? Om de leker konstant är det väl bara att sätta dem nånstans där du kan samla upp äggen ;)

That's it!
Fan jävla laptop!! Två meningar försvinner juh, misstänker att jag kommer åt pilen p tangenbordet.
Jo såhär är det
De leker
de bor i lowtech karet
De fem små yngel bor i odlingskaret.
För att fånga upp äggen, hur ska jag göra, flytta kardinalfiskarna till odlingskaret, riskera de 5 små ynglerna jag har, plocka ut äppelsnäckan, sen göra om det hela.....eller har ngn en annat förslag?
#271 - 17 februari 2011 19:37
Är ynglen så små att de ryms genom maskorna i myggnätet?
Om de inte gör det så skulle jag:
1. plocka bort äppelsnäckan
2. sätta i myggnätet igen och se till att ynglen är utanför/under
3. Sätt föräldrarna i kassen och ha dem där tills de lekt igen
#272 - 17 februari 2011 19:39
Miliimli skrev:
Är ynglen så små att de ryms genom maskorna i myggnätet?

Om de inte gör det så skulle jag:

1. plocka bort äppelsnäckan

2. sätta i myggnätet igen och se till att ynglen är utanför/under

3. Sätt föräldrarna i kassen och ha dem där tills de lekt igen

De är så små att de lätt simmar igenom nätet...men jag skulle säkert använda en yngelkasse och ha de i den sålänge....
Bilagor:
#273 - 17 februari 2011 19:42
Ja, det är ju också ett sätt :)
Bilagor:
#274 - 17 februari 2011 19:48
Miliimli skrev:
Ja, det är ju också ett sätt :)

I helgen har jag INGET planerat och i helgen ska jag lägga ner lite ´tid på karen :D
#275 - 17 februari 2011 19:51
Jag brukar tänka så och sen när helgen har gått har jag ändå bara suttit i soffan hela tiden ;) Dålig självkontroll någon? :p
#276 - 17 februari 2011 19:53
Nubi skrev:
Änn lever mina fem små yngel :). Hur ska jag göra för bästa resultat?

Vad ger ni de när ynglerna är sååå små?

Har artemia, (pulverform)

infusier..heter det så?

Liquid Fri har ja oxå.

Artemia är tok för stora, de gillar mina kardinalfirskar.

Liquid Fri, de sjunker till botten på en gång, mums säger min äppelsnäcka.

Nykläckt artemia?
#277 - 17 februari 2011 19:59
LLL skrev:
Nykläckt artemia?
De är för små för det också, i alla fall zebraynglen var det :)
#278 - 17 februari 2011 21:12
Jag hinner inte med ert tempo nu alls. :(
#279 - 17 februari 2011 21:13
hejaheja :) viktigast är inte att vinna, men att springa loppet färdigt :)
#280 - 17 februari 2011 21:17
Nubi skrev:
That's it!

Fan jävla laptop!! Två meningar försvinner juh, misstänker att jag kommer åt pilen p tangenbordet.

Jo såhär är det

De leker

de bor i lowtech karet

De fem små yngel bor i odlingskaret.

För att fånga upp äggen, hur ska jag göra, flytta kardinalfiskarna till odlingskaret, riskera de 5 små ynglerna jag har, plocka ut äppelsnäckan, sen göra om det hela.....eller har ngn en annat förslag?

Släpp fisken i en kastrull, bunke eller annat, med vatten i! plocka sedan bort fiskarna när du ser romen. Ynglen kan du nog släppa ihop med den första kullen.
#281 - 17 februari 2011 21:20
bossep skrev:
Släpp fisken i en kastrull, bunke eller annat, med vatten i! plocka sedan bort fiskarna när du ser romen. Ynglen kan du nog släppa ihop med den första kullen.

Det var ju också smart :p och kanske nåågot smidigare än våra funderingar :p
#282 - 17 februari 2011 23:41
Miliimli skrev:
Det var ju också smart :p och kanske nåågot smidigare än våra funderingar :p

Kallas KISS metoden....;)
#283 - 18 februari 2011 05:40
KISS, PEST,SWOT och AIDAS är typ det enda vi får höra om i skolan just nu :p
#284 - 18 februari 2011 15:13
Miliimli skrev:
KISS, PEST,SWOT och AIDAS är typ det enda vi får höra om i skolan just nu :p

Och vad betyder det hos dig? Mitt KISS betyder "Keep It Simple Stupid"
#285 - 18 februari 2011 15:18
bossep skrev:
Och vad betyder det hos dig? Mitt KISS betyder "Keep It Simple Stupid"

Japp, marknadsföringstermer alltihopa, "Keep It Siple Stupid", PEST-analys "Political, Economical, Social och Technological", Swot-analys "Strengths, Weaknesses, Oportunities och Threats", AIDAS = "köpstegen" "Attraction, interest, desire, action och satisfaction"
#286 - 18 februari 2011 15:41
Miliimli skrev:
Japp, marknadsföringstermer alltihopa, "Keep It Siple Stupid", PEST-analys "Political, Economical, Social och Technological", Swot-analys "Strengths, Weaknesses, Oportunities och Threats", AIDAS = "köpstegen" "Attraction, interest, desire, action och satisfaction"
Hmm sitter och leker med bokstäverna för att se om man kan få till något roligt felläs!
Bilagor:
#287 - 18 februari 2011 15:43
bossep skrev:
Hmm sitter och leker med bokstäverna för att se om man kan få till något roligt felläs!

Berätta gärna om du kommer på något bra ;)
#288 - 18 februari 2011 18:20
Jäkla butiker som inte har myggnät inne... :(
Bilagor:
#289 - 18 februari 2011 18:28
Du får helt enkelt köra med kulor eller något på botten som rommen kan ramla ner mellan
#290 - 18 februari 2011 19:13
Ska fixa något!
#291 - 18 februari 2011 19:18
SMART Bosse!! :) Vilken färg ska bunken kastrullen vara, för att se äggen lättast?
:)
#292 - 18 februari 2011 19:28
Svart kanske? I alla fall syntes de ägg som landat på filtret myycket bättre än de som landade på botten i mitt kar..
#293 - 18 februari 2011 19:44
Om det inte vore så dyrt skulle jag kört filtermatta, undra vad man kan hitta istället?
#294 - 18 februari 2011 19:46
glaskulor?
#295 - 18 februari 2011 19:48
Fråga morsan din Darkie om hon har finmaskig gardiner som hon inte använder. Super smart!!

Svart bytta...njeee, har inga såna, köpte idag RÖDA super fina vispburkar, såndär man har i köket och gör smet i. :)
Tittade på svarta men jag har såå mkt svart hemma
#296 - 18 februari 2011 19:49
Har inga kvar såvitt jag vet. :(
#297 - 18 februari 2011 19:49
Nubi skrev:
Fråga morsan din Darkie om hon har finmaskig gardiner som hon inte använder. Super smart!!

Svart bytta...njeee, har inga såna, köpte idag RÖDA super fina vispburkar, såndär man har i köket och gör smet i. :)

Hon får virka/sticka ett nät åt mig. :p
#298 - 18 februari 2011 19:50
Hon får virka/sticka ett nät åt mig. :p

heheh, aaa om det funkar :)
#299 - 18 februari 2011 19:51
Nubi skrev:

Rött kan säkert också funka?
#300 - 18 februari 2011 19:54
får testa imorrn :)
Bytte lysrör i stora karet idag, VEM kissade i mitt kar?!!? Sån färg vart det *asg*
#301 - 18 februari 2011 19:56
HAHAHAHA! Vad i helskotta satte du dit? :p
Bilagor:
#302 - 18 februari 2011 19:57
Hahaha :D Frågat Lex? :p
#303 - 18 februari 2011 20:06
Jag satte dit de rören som följde med karet när jag köpte det....
Har ett test på g, vi får se hur det blir, Ska ge karet 2 veckor :d
#304 - 22 februari 2011 08:56
Hur går det för er? Kan bjuda på en suddig bild, det är bara streck, men man ser i alla fall att strecken är större än sist ;)

[ATTACH=CONFIG]42496[/ATTACH]
#305 - 22 februari 2011 19:48
Nu ser de mer ut som FISK!!
Miliimli skrev:
Hur går det för er? Kan bjuda på en suddig bild, det är bara streck, men man ser i alla fall att strecken är större än sist ;)

[ATTACH=CONFIG]42496[/ATTACH]
#306 - 22 februari 2011 20:16
Jodå, irl ser man tydligt att det är fisk, lite svårare i kameran dock ;)
#307 - 23 februari 2011 18:14
Miliimli skrev:
Jodå, irl ser man tydligt att det är fisk, lite svårare i kameran dock ;)

Fortfarande 5 små yngel. Hoppas att äggen kläcks snart :)
#308 - 23 februari 2011 19:17
Nubi skrev:
SMART Bosse!! :) Vilken färg ska bunken kastrullen vara, för att se äggen lättast?

:)

Förlåt missade detta i min trådröra! Jag brukar säga som gubben Ford ta vilken dj-vla färg ni vill bara det blir svart!
#309 - 23 februari 2011 19:20
Om det inte vore så dyrt skulle jag kört filtermatta, undra vad man kan hitta istället?

Varför så mycket krångel? Se till att fiskarna är hyffsat mätta och i med dem i lämpligt kärl. Håll sen koll om det blivit rom.
KISS du vet! Det kan ju inte gå mer än tokigt med uppäten rom!
Bilagor:
#310 - 23 februari 2011 19:24
När jag var ung och lekte med sånt här hade alla tanter papiljotter, så även min mor.
I dessa satt ofta som en liten flaskborste och dom kunde man sno om man var kvick. Funkade perfekt på botten om nu inte morsan var där och fiskade upp dom.
#311 - 23 februari 2011 19:49
bossep skrev:
När jag var ung och lekte med sånt här hade alla tanter papiljotter, så även min mor.

I dessa satt ofta som en liten flaskborste och dom kunde man sno om man var kvick. Funkade perfekt på botten om nu inte morsan var där och fiskade upp dom.

AHAHAHahahahahah"!!! Klockrent!!
papiljotter har jag i en oöppnad förpackning :D (vem ger papiljotter till en Brasse som har självlockigt)
då vet jag vad jag ska ha den till nästa gång.
#312 - 23 februari 2011 21:02
Nubi skrev:
AHAHAHahahahahah"!!! Klockrent!!

papiljotter har jag i en oöppnad förpackning :D (vem ger papiljotter till en Brasse som har självlockigt)

då vet jag vad jag ska ha den till nästa gång.

Kanske för att rulla upp lockarna baklänges så det blir stripigt?
#313 - 23 februari 2011 22:55
Tänkte köra igång idag men blirev inringd till jobbet så nu får det bli imorn! :)
#314 - 23 februari 2011 23:04
Tänkte köra igång idag men blirev inringd till jobbet så nu får det bli imorn! :)

Här säger vi [FONT=&quot][FONT=Verdana][SIZE=4]mañana![/SIZE][/FONT];):D[/FONT]
#315 - 25 februari 2011 17:58
Darkie
mañana!mañana!mañana!mañana!mañana!mañana!mañana!mañana!mañana!mañana!mañana!

Mina 5 lever änn :D
Köpte ALLA KArdinalFiskar (gula) på LGZ :) *glad* så imorrn (om jag inte är allt för död) så kommer jag att leka hallic igen *hihi*
#316 - 27 februari 2011 16:36
Igår handlade jag ett fint Odlingslekkar :) PERFEKT för stimmfiskar *hihi*
Mina fem små yngel fick flytta till lowtech karet och mina Kardinalfiskar fick flytta till oldingskaret så de leker av sig :)
Ynglerna LYSER!! De ser ut som små stjärnor *gillar* Nu ser man att de har blåa ögon ^_^
#317 - 6 mars 2011 15:17
HUR ÄR DET MÖJLIGT????!?!?
Häromdagen tog jag bort mina fiskar, från odlingskaret, så mina yngel fick gå där själv. Eftersom fiskarna inte åt bra och det var rätt smutsigt på botten dammsög jag upp allt.(tänk vad skitigt det blir utan städpatrull som snäckor och räkor!)
Och tänkte inte mer på det. Tänkte sätta ner fiskarna i lekkorgen om ett par dagar igen.
jag gjorde ett vb på 50% och dammsög botten ordentligt från allt skräp. satte dit ett hemmagjord yngel säkert pump :) och vad tror ni jag ser idag.......YNGEL!!!!
Mina tre stjärnor har blivit super söta och jätte fina :) men risken finns väl att de ger sig på de små yngel som precis har kläckts....eller?
Det var av en slump jag såg de simma mot den svarta bakrutan.
#318 - 6 mars 2011 18:18
Härligt Nubi! :D

Jag hade två döda zebror i karet för ett par dagar sedan så bl a därför har det inte blivit av.....igen
#319 - 7 mars 2011 18:25
härligt nubi! :d

jag hade två döda zebror i karet för ett par dagar sedan så bl a därför har det inte blivit av.....igen

trist!!!!!
#320 - 7 mars 2011 18:26
hihi, mina småttingar är nu 4st :) totalt 7 st *weiiiii*
#321 - 7 mars 2011 18:53
Grattis! :D

Mina verkar vara runt 25 st kvar och de börjar bli riktigt stora nu :) Nu är det ingen tvekan om vilken fisksort det är längre :) Tog en del suddiga streck-bilder idag, men orkar inte ladda upp dem nu... i morgon kanske ;)

Har en klar favorit, Quasimodo! Han är störst av dem, men lite missbildad så han har en riktig puckelrygg och lite sned stjärt... Ändå är han störst av alla och har inga problem med att simma eller äta, så så länge han verkar må bra har jag inte hjärta att ta bort honom [:o]
#322 - 7 mars 2011 19:07
Oj, det verkar gå bättre för er med zebrorna än för mig. Mina verkar så veka nu att man inte ens vill flytta dem.

Inte för att vara pessimist men jag hade också ett yngel som växte trots sin krokighet men den dog när den nådde vuxen storlek. :(
#323 - 7 mars 2011 19:10
Oj, det verkar gå bättre för er med zebrorna än för mig. Mina verkar så veka nu att man inte ens vill flytta dem.

Inte för att vara pessimist men jag hade också ett yngel som växte trots sin krokighet men den dog när den nådde vuxen storlek. :(

Haha, säg inte så. Av de 6 föräldrarna återstår nu 4 varav 3 inte alls ser bra ut... Hoppas bara ynglen klarar sig från vad för åkomma nu föräldrarna lider av...

Angående Quasimodo så är jag nog medveten om att han kanske inte klarar sig, men som sagt, så länge han klarar av att simma runt och äta och växa som han ska ser jag ingen större anledning till att ta bort honom.
#324 - 7 mars 2011 19:20
Tycker det verkar som om "någon" kommer med undanflykter att än det ena än det andra har kommit ivägen för odlingsförsöken.....
#325 - 7 mars 2011 19:29
Det ör vi fler som tycker ;)
#326 - 7 mars 2011 20:46
eriahl skrev:
Tycker det verkar som om "någon" kommer med undanflykter att än det ena än det andra har kommit ivägen för odlingsförsöken.....

Jag är bra på såna, i alla fall till mig själv! :D
Nej, om ingen fisk stupar nu närmaste tiden, jag får både tid (inte inringd till jobb) och ork (bli frisk från den långdragna influensan/förkylningen) är det dags. Jäkla myggnät får man visst beställa över nätet, speciellt då jag gärna vill ha det till annat också...
#327 - 8 mars 2011 18:23
Jag är bra på såna, i alla fall till mig själv! :D

Nej, om ingen fisk stupar nu närmaste tiden, jag får både tid (inte inringd till jobb) och ork (bli frisk från den långdragna influensan/förkylningen) är det dags. Jäkla myggnät får man visst beställa över nätet, speciellt då jag gärna vill ha det till annat också...

skippa myggnät köp ikeas 19kr gardin! funkade toppen för min del :D
#328 - 8 mars 2011 18:26
Här ploppar det upp för fullt!!
I Lowtech har en liten söt yngel dykt upp, den är lika stor som stjärnorna (de ynglerna som går i odlingskaret)
i helgen såg jag FEM små små yngel och de lever än och ingen har blivit uppätna.

Stjärnorna har fått röd stjärt, ingen tvekan om vad de kommer att bli som stora :D
Blåa sträck längst med kroppen och blåa ögon :D *weiii*
#329 - 8 mars 2011 18:41
Vad kul! :D Fiskyngel är så söta :)
#330 - 8 mars 2011 18:52
hehe, kanske ngt att ha till Odlingen, Vi kan ha varsin ;) ;)
http://www.blocket.se/sodermanland/Akvarium_3st_32451460.htm?ca=11&w=2
#331 - 8 mars 2011 19:05
Nu har jag nät! Polyestergardin från ikea.;)
#332 - 8 mars 2011 19:08
Nubi skrev:
skippa myggnät köp ikeas 19kr gardin! funkade toppen för min del :D

Vilken slump att jag just köpt det!
#333 - 9 mars 2011 18:59
Vilken slump att jag just köpt det!

hehe, fint!! :D
nu äre dags att börja Darkie ;D
#334 - 9 mars 2011 19:21
Japp! Heja heja! :p
#335 - 10 mars 2011 17:48
Flyttade över mina stjärnor till Lowtech tillsammans med de vuxna och det går Kanoners! :D de är för stora för deras munnar *jipppy*

Bilder finns på bloggen
#336 - 10 mars 2011 19:09
Tufft! :) De är så snygga! :) Hur stora är ynglen nu, i mm?
Undrar lite med mina yngel.. tror inte jag vågar flytta över dem ännu, dels för mosaikerna och dels för vad-det-nu-är-för-sjukdom som tar livet av de vuxna zebrorna..
Har en som har uppehållit sig vid botten största delen av dagen, få se om det blir till att ta fram slaktmasken ikväll..
#337 - 13 mars 2011 15:06
Miliimli skrev:
Tufft! :) De är så snygga! :) Hur stora är ynglen nu, i mm?

Undrar lite med mina yngel.. tror inte jag vågar flytta över dem ännu, dels för mosaikerna och dels för vad-det-nu-är-för-sjukdom som tar livet av de vuxna zebrorna..

Har en som har uppehållit sig vid botten största delen av dagen, få se om det blir till att ta fram slaktmasken ikväll..

Vad trist!! mitt kar *peppar peppar* det stora har börjat komma i form, inga fiskar som dött på lääääääänge, och jag TROR växterna börjar ta sig.... :D
Köpte nya lysrör idag, mitt vatten är inte Pissgult längre *weeiii*

Ang. ynglerna de är så pass stora att de vuxna inte ser de som käk *weiiii!* och de får inte plats i munnen heller på dem...ca 1cm kanske. Man kan se deras röda stjärt :) super söta!

Idag ska jag flytta över lite kardinalfiskar till odlingskaret och ha de i min hemmagjorda yngelkasse :D
Odlingskaret som jag fyndade på auktion är rätt så bökig, tror man ska ha den permanent i ett kar....
#338 - 13 mars 2011 15:24
Lycka till! :D

De största av mina yngel (ganska ordentlig storleksskillnad på dem, trots att de är lika gamla) börjar nog vara över en cm, men vågar inte flytta över dem så länge deras föräldrar fortsätter och dör... trodde jag bara hade en vuxen kvar idag, men nu har jag sett två i alla fall...
#339 - 25 mars 2011 15:39
Jag undrar....varför lyckas Milli få upp så många, medans jag får upp 3-6st åt gången??
De alla överlever ialf....som sambon sa "du kör på kvaliteten inte kvantiteten"

Körde ialf i måndags med glowlight dario i odlingskaret, och igår kväll såg jag tre små söta yngel, nu är frågan om det är från glowlight eller från kardinalfiskarna, det återstår att ta reda på ;)
#340 - 25 mars 2011 15:44
Jag har bar en fjuttig frisk zebra kvar, resten är döda eller sjuka. :(
#341 - 25 mars 2011 15:46
Jag har bar en fjuttig frisk zebra kvar, resten är döda eller sjuka. :(

attans!
ngn som varit med om att stimmfisk, eller annan fisk, fått guldfiskögon??
Det fick en av mina kardinalfiskar, vart GIGANTISK och så mådde den inte så bra, fick simma in till fiskhimlen
#342 - 25 mars 2011 15:53
Nä, mina blir så smala att huvudena ser gigantiska ut i jämförelse och får stora blodröda fläckar på sig.
#343 - 25 mars 2011 16:00
Nä, mina blir så smala att huvudena ser gigantiska ut i jämförelse och får stora blodröda fläckar på sig.

Mina är inte gamla, vet inte hur gamla de är....
misstänker i deras bästa ålder ,)
#344 - 25 mars 2011 16:02
Flera av mina var unga, speciellt den som växte upp i karet.
#345 - 25 mars 2011 16:10
Flera av mina var unga, speciellt den som växte upp i karet.

weirdooo
#346 - 25 mars 2011 16:13
Någon som fått för många yngel så har jag ett 180 liters som bör märkas med en "Biohazard-skylt"? :D
#347 - 25 mars 2011 16:21
Någon som fått för många yngel så har jag ett 180 liters som bör märkas med en "Biohazard-skylt"? :D

Hahaha, kanske de som äger Rödciklider ;) men risken finns att de skulle bli muterade och KLARA AV ditt 180l ;)
#348 - 25 mars 2011 16:29
Jag fick ju en del från början, var väl runt 100 som kläcktes, och då var det väl ytterligare en 60 romkorn som möglade. Men sen har ju antalet sjunkit undan för undan. Har typ 20 kvar nu :p
#349 - 25 mars 2011 16:35
För mig kläcktes kanske 100 altos....och jag har ca 80 kvar efter över en månad! Tänk om man fick en sådan utdelning av Zebror?
#350 - 25 mars 2011 16:36
Ja ni två kan väl köra på kvantiteten så kör jag på Kvaliteten ;)
#351 - 25 mars 2011 16:39
När mina fiskar blir vuxna har nog de flesta av era redan avlidit av åldersrelaterade ting. Jäkla kaninfiskar ni kör på! ;)
#352 - 25 mars 2011 16:40
när mina fiskar blir vuxna har nog de flesta av era redan avlidit av åldersrelaterade ting. Jäkla kaninfiskar ni kör på! ;)

ahahahaha
#353 - 25 mars 2011 16:41
Vet ni vad jag ska testa :)
Försöka få mina grenmalar till lek, orkar inte göra en tråd så vi fortsätter på den här, Milli du kanske ska göra stämningen i ditt guramikar lite mer sexy så de sätter igång ;)
#354 - 25 mars 2011 16:42
Hur lång tid har det tagit för era att växa?
#355 - 25 mars 2011 16:43
Fast Darkie kör väl på kvalitet om de klarar sig ;)
#356 - 25 mars 2011 16:43
En månad så har mina redan flyttat till föräldrarna, de är ca 2cm stora och minstingarna 0,5cm
#357 - 25 mars 2011 16:48
Guramihanen verkar bli kåt regelbundet med ett intervall på två veckor + 2 dagar :p Hade varit kul att försöka få en kull av dem nog, men jag stjäl ju snart yngelkaret till svartvattnet ;)

Mina yngel är väl nog i princip stora nog att flyttas över till det andra karet nu, men det får vänta till flytten
#358 - 25 mars 2011 16:50
Japp, kvalitetsnivå 300+kr/paret eller 100kr/st verkar vara kvalitetsnivån. :p

Mina är kanske 1cm efter en månad och tar ca 1,5 år på sig att bli vuxna.
#359 - 26 mars 2011 17:43
Japp, kvalitetsnivå 300+kr/paret eller 100kr/st verkar vara kvalitetsnivån. :p

Mina är kanske 1cm efter en månad och tar ca 1,5 år på sig att bli vuxna.

Ge mer mat till småttingarna *Ler*

Idag såg jag FYRA små söta huvuden i odlingskaret :) *weiiiii* Idag är det den 26:e, får se hur långt tid det tar innan jag flyttar dessa fyra små till föräldrarna :D
#360 - 26 mars 2011 18:42
Så de ska skämmas bort mer? Nu får de artemia flera gånger om dagen samt cyclops, bosmider, smulade pellets, smulat flingfoder och spirulina i lite varierande mängd och tillfällen beroende på hur bra artemian kläcks. :p
Vad galet mycket längre arttemian lever och vad stora de blir på någon dag om man matar med spirulina! Snabbsimmande små kräftor när de fått en ordentlig "svans". ;)

Kul med fler yngel! Undrar hur många du har som gömmer sig?
#361 - 26 mars 2011 18:47
Så de ska skämmas bort mer? Nu får de artemia flera gånger om dagen samt cyclops, bosmider, smulade pellets, smulat flingfoder och spirulina i lite varierande mängd och tillfällen beroende på hur bra artemian kläcks. :p

Vad galet mycket längre arttemian lever och vad stora de blir på någon dag om man matar med spirulina! Snabbsimmande små kräftor när de fått en ordentlig "svans". ;)

Kul med fler yngel! Undrar hur många du har som gömmer sig?

Inga, jag förstår verkligen inte hur det kommer sig att Milli får typ 100 och sen försvinner 50, själv ser jag 4st, och det är i mitt odlingskar, lite växter och en sten...nothing else.
skitig botten är det för tillfället och det är för att jag inte vågar ännu dammsuga upp, tänk OM det ligger ägg där som ska kläckas....
#362 - 26 mars 2011 21:18
Föräldrarna är hungriga?
#363 - 28 mars 2011 17:00
Föräldrarna är hungriga?

Men de är ju inte nere på botten av karet och de får inte vara mer än 24h i karet....
Får testa snart igen...undrar om jag ska köra med odlingskaret jag köpte på Bollis.
Alltid kul att testa.
Om 2 veckor ska jag testa på Gertrudae :D
#364 - 29 mars 2011 18:53
7 söta små yngel simmar i odlingskaret :D
#365 - 29 mars 2011 18:55
Kul! :) Min Quasimodo lever ännu!
#366 - 29 mars 2011 18:56
Miliimli skrev:
Kul! :) Min Quasimodo lever ännu!

GRattis!! :D

Annons