Fiskodling

#1 - 28 november 2003 00:32
Det är så att jag och några andra skall ha ett projekt & företagande (skolarbete) och då skall vi odla akvariefisk och sälja. Det har varit lite frågetecken ang. fiskarter eftersom ingen av oss är speciellt insatta i akvaristik...
Jag undrade bara om ni kanske kunde rekomendera arter som skulle kunna passa detta syfte....
#2 - 28 november 2003 00:53
Hur lång tid har ni på er, en termin eller ett läsår eller kanske ännu längre? Vad ska ni ha för utrustning? Mitt förslag är att använda FLAJ-backar från IKEA som kostar ett par tior st. De är populära för odling av småfisk. Några större fiskar hinner ni nog inte göda upp och få ekonomi i. Mitt förslag är Corydoras, många av dessa arter är ganska lätta att få i lek. Hur ni får äggen till vuxna fiskar finns det massvis på detta forum att läsa om. Det är inte heller särskilt svårsålda.
#3 - 28 november 2003 01:15
Kastar in en kort fråga bara.

Jag har läst om dessa FLAJ-backar på ett flertal ställen här på forumet. De ska tydligen ha lock också? Då jag letar på IKEA:s hemsida finner jag dock ingen lämplig back. De måste ha försvunnit från sortimentet eller har jag letat dåligt? Finns det någon annan bra back som någon kan rekommendera?

Till Mischa vill jag säga att jag helt och hållet delar AndreasN:s rekommendation angående Corydoras!
#4 - 28 november 2003 06:55
Guppy ynglar ju av sig snabbt ... fast själv så har jag haft lite otur med dom, yngel som vuxna.

Just nu verkar jag ha ganska tur med mina regnbågsmolly som har ynglat av sig 2 gånger på 2 månader och dom verkar klara sig bättre. Har nu sammanlagt 28 st molly yngel ... [:-94]
#5 - 28 november 2003 07:08
Det är svårt att få fiskodling lönsamt. Viktigt när man föder upp yglen är att byta vatten ofta, varranan var tredje dag, och mata ofta med nyttigt foder, såsom ex äggula artemia osv. Flajbackarna finns nog kvar jag tror inte de har hela sitt sortiment på hemsidan, men frågan är om de inte är för små för pansarmalar. Ni måste ha ett större akvaerium där ni har föräldrarna.
Ancistreus kanske är ett allternativ, men köp då ett lekpar, När de börjat leka är dett lätt det svåra är att få tag på paret.
Ungfödare är lättta att föda upp, men är svåra att sälja till några högre priser. Hur hade ni tänkt sälja fiskarna?
#6 - 28 november 2003 18:53
En liten sak bara. För att driva odling och sälja fisk(och andra djur) så måste ni ha utbildning som är godkänd av jordbruksverket. Det kostar väl 4-6000:- ungefär, tror inte ni kommer göra några stora vinster på detta projekt.
#7 - 28 november 2003 19:16
tips: att odla ovanligare levande födare som dvärgtandkarp. små, lättlekta och man kan få en slant för dom...
#8 - 28 november 2003 20:05
Hm...
Blev inte den där utbildningen indragen, eller har jag fattat det fel. Tyckte att Kjell skrev att den trots allt inte hade blivit av, pga. allas protester. Han hänvisade till akvarieguiden. (då menar jag licensen som man skulle behöva för att sälja ett fåtal fiskar, inte massproduktion...)
Tyckte jag läste något sådant, men klart man ska ha licens om man enbart ska sälja de stackars fiskarna, och inte ha kavr dem...

Mvh Malawi´n
#9 - 28 november 2003 20:15
Nej, det var en annan grej. För att ha en verksamhet med odling och försäljning så krävs utbildning.
#10 - 28 november 2003 20:39
Hejsan!
vi har ca 1½ år på oss, och vi går på ett naturbruksgymnasie med inriktning djurvård, dessutom är våran handledare mycket mer insatt/erfaren i fisk, reptiler, amfibier och liknande. Vi skall inte ha massproduktion utan vi hat tänkt oss något mindre så vi kan sälja både till privatpersoner och zoohandel.

Tack för era tips!
#11 - 28 november 2003 20:44
Ursprungligen skickat av Mischa

Hejsan!

vi har ca 1½ år på oss, och vi går på ett naturbruksgymnasie med inriktning djurvård, dessutom är våran handledare mycket mer insatt/erfaren i fisk, reptiler, amfibier och liknande. Vi skall inte ha massproduktion utan vi hat tänkt oss något mindre så vi kan sälja både till privatpersoner och zoohandel.

Det va heller inte tänka att vi skulle göra några stora vinster på det hela utan är mer nöjda bara ekonomin går ihop med uppfödningen.

Tack för era tips!

#12 - 28 november 2003 22:39
Jag antar att det är Företagsekonomi B du ska läsa? Då startar ni ett riktigt företag och det räknas som att ni har odling professionellt och inte på hobbybasis. Då krävs tillstånd från kommunen som kostar runt 1500kr samt att ni behöver ha gått en utbildning godkänd av jordbruksverket. Angående utbildningen tror jag er lärare kan skriva ihop en kursplan på det ni läst och få den godkänd av jordbruksverket. Simsalabim så har ni gått utbildningen. [:)]

Annons