Fiskmix i ett 120liters-akvarium

#1 - 6 mars 2008 09:45
Jag har funderat på alla eller några av dessa arter, kom gärna med
massor av åsikter, angående arter, angående mängd av varje art. osv....
* Dvärggurami
* Kardinaltetra
* Neontetra
* Black Molly
* Platy
* Kyssgurami
* Slöjstjärt
* Kampfisk, jag ska bara ha EN hane =0)
* Röd dvärgciklid
* Mosaikgurami

Jag behöver även tips på vilken typ av mal jag ska ha i vårt akvarium.

Ser framemot alla tips.
#2 - 6 mars 2008 10:55
Ok, om du ska ha alla dessa måste du skaffa ett betydligt större akvarium ;) Sen får du tänka på att alla fiskar du väljer måste trivas i samma typ av miljö och ska inte vara aggressiva mot varandra. jag är t ex tveksamt till att en kampfisk skulle fungera ihop med guramis i ett 120 liters akvarium. Inte heller alla dessa olika arters gurami.

Sen måste du tänka på fiskarnas behov av utrymme. Kyssguramis t ex blir väldigt stora och skulle behöva minst 700 liter. För du vill väl inte att dina fiskar ska må dåligt? Att ha fiskar som är för stora för akvariet är inte bara taskigt för fiskarna, utan ser även ganska tråkigt ut (fiskarna kan ju inte röra sig naturligt) och får akvariet att se mindre ut.

När det gäller gurami är mitt tips antingen dvärggurami eller läppgurami. Dessa är fina och trevliga arter som inte blir så stora.

Sljöstjärtar vill ha en halt annan miljö än de andra fiskarna du nämner. Dessutom är de stimfiskar så man ska inte hålla bara en ensam. Det är ju synd om den då.

Vad gäller tetrorna så är nog neon lite tåligare, men kardinal är färggrannare. I vilket fall så bör du ha minst 10, med tanke på att de är stimfiskar.

Mellan B. molly och platy skulle jag välja platy.

Jag antar att cikliden du nämner är Apistogramma hongsloi? En hane och 3-4 honor skulle kunna bo i ditt akvarium i fall du ser till att de har flera grottor att gömma sig i.

Vad gäller malar så är de inget måste i fall du inte absolut vill ha en mal. Om du tänker på algätare så är räkor minst lika duktiga och väldigt spännande djur att titta på. Annars skulle ett lite gäng pitbull plecos (minst 6 st) eller en ancistrus vara bra alternativ.

Eftersom akvariet är nystartat kan du inte börja med så många fiskar (3-4 fiskar under den första månaden är lagom), så mitt tips är att du börjar med en art som du verkligen vill ha (dock ingen art så är känslig) och sen har du tid att kolla upp de olika arterna innan du bestämmer dig. Läs på om de arter som intresserar dig så du vet vilka egenskaper och behov dessa har, innan du skaffar dem.

Du skulle t ex kunna börja med 3 stycken platy. Sen när det har gått en månad kan du skaffa ett par gurami. Efter några veckor ett stim tetror. Sen cikliderna.

Lycka till!
#3 - 6 mars 2008 17:44
Tack

Tack för ALLA tips =0) Dom tas tacksamt emot.

Anledningen till att jag frågade var ju att jag inte visste, och vad gäller guramis menade jag nog läppgurami och inte kyssgurami =0)

Var iväg till djuraffären och pratade med dom där, dom rekommenderade en Clownpleco och även några Siamensis. Vad säger du om det??

Jag läste i en av alla akvarieböcker att det tar upp till 36 dagar innan akvariet mår bra.... Men du rekommenderar ändå att börja med ett par platys innan denna tid har gått??
#4 - 6 mars 2008 17:54
i böcker står de "låt akvariet stå viss tid så bakteriena kommer igång" men inga bakterier kan leva utan mat. så om man inte sätter i fisk eller matar bakteriena dör dom. så du kan mata med lite fiskmat i de tomma karet eller sätta i 2-5 fiskar direkt
#5 - 6 mars 2008 18:21
Aha

då förstår jag....

Då börjar jag med 3-4 platy och lite växter och rötter..
#6 - 6 mars 2008 19:53
går bra de! :)
#7 - 6 mars 2008 20:59
FridaK skrev:
Tack för ALLA tips =0) Dom tas tacksamt emot.

Anledningen till att jag frågade var ju att jag inte visste, och vad gäller guramis menade jag nog läppgurami och inte kyssgurami =0)

Jaha ok :D Ett tips är att googla på de arterna som man finner intressanta. Det finns en del bra info på nätet. Tyvärr finns det även en del motstridig information, så man får använda sitt sunda förnuft med. Eller om du blir goldis finns det bra info om en massa olika arter här på zoopet.

Själv brukar jag alltid anteckna de latinska namnen på de arterna som jag blir intresserad av och sen letar jag information om dem innan jag till slut bestämmer mig.

FridaK skrev:
Var iväg till djuraffären och pratade med dom där, dom rekommenderade en Clownpleco och även några Siamensis. Vad säger du om det??

Clownplecos är väldigt fina och trevliga, men trä måste ingå i deras kost och pga det skiter de ner väldigt mycket. Jag hade en clownpleco i mitt SA men bestämde mig till slut för att omplacera den pga det. De är inte heller några bra algätare. Vad gäller siamensis så blir de ganska stora och behöver mer utrymme än vad du har.

Om det är algätare du är ute efter tror jag fortfarande på en ancistrus, ett gäng pitbull plecos eller ett gäng amanoräkor eller andra algätande sötvattensräkor. Och skaffa för allt i världen inte en så kallad vanlig algätare, eller kinesisk algätare. Dessa är väldigt söta när de är unga och små, men blir ganska aggressiva när de blir äldre och trakasserar alla andra fiskar i akvariet.

FridaK skrev:
Jag läste i en av alla akvarieböcker att det tar upp till 36 dagar innan akvariet mår bra.... Men du rekommenderar ändå att börja med ett par platys innan denna tid har gått??

Det är så knepigt att de inte förklarar ordentligt hur det går till. Som danneregner redan påpekat så utvecklas ingen bakterieflora i ett tomt akvarium hur länge man än väntar. Utan bakteriena behöver näring för att överleva och föröka sig: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Det finns två olika sätt att starta akvarium på. Det vanligaste är att börja med bara några få individer under den första månaden, tillsätta bakteriekultur, mata sparsamt och hålla koll på vattnet (ett nitrittest är ett måste vid uppstart av akvarium). Det andra är att tillsätta bakteriekultur i ett fisktomt akvarium och sen tillsätta antingen fiskmat eller några droppar ammoniak varje dag tills akvariet är färdigcyklat: http://www.algone.com/fishless_cycling.php

Hur man än gör är det viktigt att fiskarna inte utsätts för skadliga halter av vare sig ammoniak eller nitrit.

FridaK skrev:
Då börjar jag med 3-4 platy och lite växter och rötter..

Det bästa är att bli klar med inredningen och satsa ordentligt på växterna innan de först fiskarna flyttar in. Då har man redan från början en miljö som fiskarna kan trivas i (t ex guramis vill ha mycket vegetation) och växterna spelar en stor roll i att rena vattnet och förse det med syre.

Annons