Tack för ALLA tips =0) Dom tas tacksamt emot.
Anledningen till att jag frågade var ju att jag inte visste, och vad gäller guramis menade jag nog läppgurami och inte kyssgurami =0)
Jaha ok :D Ett tips är att googla på de arterna som man finner intressanta. Det finns en del bra info på nätet. Tyvärr finns det även en del motstridig information, så man får använda sitt sunda förnuft med. Eller om du blir goldis finns det bra info om en massa olika arter här på zoopet.
Själv brukar jag alltid anteckna de latinska namnen på de arterna som jag blir intresserad av och sen letar jag information om dem innan jag till slut bestämmer mig.
Var iväg till djuraffären och pratade med dom där, dom rekommenderade en Clownpleco och även några Siamensis. Vad säger du om det??
Clownplecos är väldigt fina och trevliga, men trä måste ingå i deras kost och pga det skiter de ner väldigt mycket. Jag hade en clownpleco i mitt SA men bestämde mig till slut för att omplacera den pga det. De är inte heller några bra algätare. Vad gäller siamensis så blir de ganska stora och behöver mer utrymme än vad du har.
Om det är algätare du är ute efter tror jag fortfarande på en ancistrus, ett gäng pitbull plecos eller ett gäng amanoräkor eller andra algätande sötvattensräkor. Och skaffa för allt i världen
inte en så kallad vanlig algätare, eller kinesisk algätare. Dessa är väldigt söta när de är unga och små, men blir ganska aggressiva när de blir äldre och trakasserar alla andra fiskar i akvariet.
Jag läste i en av alla akvarieböcker att det tar upp till 36 dagar innan akvariet mår bra.... Men du rekommenderar ändå att börja med ett par platys innan denna tid har gått??
Det är så knepigt att de inte förklarar ordentligt hur det går till. Som danneregner redan påpekat så utvecklas ingen bakterieflora i ett tomt akvarium hur länge man än väntar. Utan bakteriena behöver näring för att överleva och föröka sig:
http://www.bestfish.com/newtank3.html
Det finns två olika sätt att starta akvarium på. Det vanligaste är att börja med bara några få individer under den första månaden, tillsätta bakteriekultur, mata sparsamt och hålla koll på vattnet (ett nitrittest är ett måste vid uppstart av akvarium). Det andra är att tillsätta bakteriekultur i ett fisktomt akvarium och sen tillsätta antingen fiskmat eller några droppar ammoniak varje dag tills akvariet är färdigcyklat:
http://www.algone.com/fishless_cycling.php
Hur man än gör är det viktigt att fiskarna inte utsätts för skadliga halter av vare sig ammoniak eller nitrit.
Då börjar jag med 3-4 platy och lite växter och rötter..
Det bästa är att bli klar med inredningen och satsa ordentligt på växterna innan de först fiskarna flyttar in. Då har man redan från början en miljö som fiskarna kan trivas i (t ex guramis vill ha mycket vegetation) och växterna spelar en stor roll i att rena vattnet och förse det med syre.