Jag har sett många dieter komma och gå och jag orkar inte bry mig längre, jag struntar i vad som händelsevis råkar vara omodernt just nu eftersom jag vet att det kommer att gälla något helt annat om inte allt för lång framtid.
Tja, jag kör ju själv med lågkolhydratdiet, och det gjorde att jag fick klart för mig hur usla och baserade-på-ingenting alla kostråd är. Jag tappade 20 kilo, och mitt kolesterol och min puls sjönk, utan träning eller svält, genom att äta så mycket jag ville av bacon, korv, ägg, kött, smör, sås, gröna grönsaker... och undvika bröd, pasta, potatis, läsk och socker. Då är jag ändå biologiskt en allätare, inte en ren köttätare som en hund, katt eller rovfisk.
När det gäller pellet, flingor osv så är det en möjlighet att göra ett perfekt balanserat foder till ett visst djur. Det är fruktansvärt komplicerat att ta fram ett lika väl balanserat foder genom att själv mixa råvaror och det kräver också mycket kunskap.
Näh, inte är det svårt inte. Fett, kolhydrat, protein och vitaminer - där har du allt som behöver ingå. Det är helt trivialt att göra en fullgod räkmix.
Det är komplicerat att göra foder industriellt, eftersom fodret ska torkas (vilket sänker näringsvärdet, förlorar vitaminer, och många fetter härsknar), ska ha lång hållbarhet (inte mögla, härskna, eller helt förlora något vitamin), ska vara billigt (så man kan inte använda dyra råvaror) och ska vara säkert (inte damma och orsaka allergier, eller innehålla farliga bakterier eller virus). Det här är problem man inte har när man gör räkmix för hobby-bruk, under förutsättning att man inte lagrar den i frysen mer än nån månad.
Det finns flingfoder som erfarenhetsmässigt funkar alldeles utmärkt till t ex vanliga tetror men det innebär ju inte att det är ett foder som är lämpligt till exempelvis rovfiskar.
Bra flingor eller pellet från seriös tillverkare och vettigt förvarat fungerar alldeles utmärkt till de fiskar som fodret är tänkt till.
Det är i praktiken ingen skillnad mellan foder avsett för tetror och foder avsedd för rovfisk annat än kornstorleken. I bästa fall är det mer grönsaker i foder avsedda för rena växtätare.
På katt & hund sidan använder man "partitionering" för att öka vinstmarginalerna. Man kan inte sälja ett foder för "hund" lika dyrt som ett foder där man tillsatt två procent vetekli, paketerar i ett mindre paket, och säljer för "långhåriga småhundar".