Fisklast - Hur mkt NH4 producerar fiskar?

#1 - 17 augusti 2007 12:30
Skulle vilja veta hur mkt fisk i kubikcentimeter, eller i gram, som motsvarar en produktion av 1.2ppm(mg/L) NH4 per dygn?

Mängd föda spelar ju roll men om man räknar på ett minimum för tillväxt så blir det nog bra!

Ex. Hur många neontetror behövs för att producera 1.2ppm NH4?

Ex. Hur mkt producerar en slöjstjärt som väger 100g?
#2 - 17 augusti 2007 20:11
För att göra en massberäkning behövs volymen också. mäter du 1,2 ppm i ett akvarie med 10 liter så har du 12 mg NH4 - är akvariet 100 liter så är det 120 mg NH4. Mängden som tillförs vattnet är beroende på vilken mat och vilken foderkonvertering du har. Matar du med fisk (jag råkar ha den siffran i huvudet) så är den mellan 2 - 3 % N - matar du med ett högprotein foder så skall du dividera råproteinhalten med ca 6,25. Ett foder som håller 52% protein innehåller alltså ca 8 % N. Har du en foderkonvertering på 5 (som är vanligt vid matning av våtfoder dit fisk tillhör) så kommer bara 20% av kvävet bindas i fisken. Har du torrfoder så är det än besvärligare att räkna ut hur foderkonverteringen påverkar kväve upptaget (och hur mycket som går ut i vattnet) eftersom mycket av den bra foderkonverteringen (ner till 1) beror på vattenupptag. Det är alltså svårt att göra en bra massbelastning. Om du ändå vill försöka så kan du titta på dessa två länkar
http://www-vabr.slu.se/Projekt/Miljo/foder.htm
samt
http://www-vabr.slu.se/Publikationer/pdf/Rapport%2018%20Svensk%20fiskodlings%20n%C3%A4rsaltsbelastning%20-%20faktiska%20niv%C3%A5er%20och%20framtida%20utveckling.pdf

MVH Lasse
#3 - 17 augusti 2007 23:19
Tackar för svaret och länkarna!

Får se om jag klarar att gör några beräkningar, har inte läst igenom länkarna än. Och så är det ju torrfoder jag tänker mig.

Testkör "fishless cycle" burkar och de "sväljer" för tillfället 1.2ppm/10L.

Du får gärna göra en uppskattning mellan tummen och pekfingret, rent hypotetiskt, hur många neontetror skulle det motsvara ungefär?

Annons